Voorstellen en gelijk een vraag...

PE1PQX

Vesta
Goeden dag allen,

Eerst even een voorstel stukje:
Naam is André, woon in Emmen (drenthe)
Ben getrouwd, 46 jaar jong (of oud ;))

Mijn hobbies zijn:
- fotografie (heb SLR spullen van het met Canon),
- radio-amateur (legaal, heb registratie en daar komt mijn NIC ook vandaan),
- stukje ICT (onlangs mijn gehele PC netwerk omgebouwd naar Ubiquity spullen, heb ruim voldoende netwerk opslag, ruim 20Tbyte)
- Reddingsbrigade (ben onlangs afgetreden als besturslid bij onze brigade, heb daar opleiding gehad tot instructeur lifeguard, EHBO enz.)
- Ruimtevaart (voornamelijk het bemande aspect, heb zelfs radiocontact gehad met André Kuipers tijdens zijn half jaar verblijf in het ISS)
- astronomie, dan primair binnen ons zonnestelsel, maar deep-sky heeft zeker ook wel wat.

Ik ben me dus aan het oriënteren naar de mogelijkheden om t.z.t. te beginnen met astro-fotografie. Heb nog een EOS40d werkloos liggen die hiervoor mooi ingezet kan gaan worden.
Hiervoor kijk ik naar de mogelijkheden, budget zal (op moment van schrijven, 14 juli 2020) nu zo'n €250,- tot max €300,- zijn.

Dobson's heb ik bekeken, maar heb niet het idee dat die erg praktisch zijn voor astro-fotografie.
Een statief/mount/3-poot is erg belangrijk voor stabiele waarnemingen, is mij bekend.. is n.l. met fotografie niet anders (werk wel eens met een EOS7d en een 100-400 MkII lens, bij elkaar ruim 2.5kg)
Transporteerbaarheid heeft wel een voorkeur, heb geen auto en ben afhankelijk van een fiets.

Wie kan mij in de juiste richting sturen kwa telescoop type met goede en stabiele mount/statief?? Eventueel later uitbreiden naar een motor mount behoort tot de mogelijkheden.

Waarom nu?? Zal eerlijk bekennen dat de komeet Neowise wel een trigger is geweest, heb met mijn EOS7d en het 'kanon' 100-400 lens deze komeet op de sensor kunnen zetten.

Alvast bedankt voor het verhelderen van mijn vragen!

Groeten, André

wvreeven

Moderator
Hoi André,

Welkom op het forum. Goed dat je dit sub-forum (Beginnen met Astronomie) hebt gevonden. Helemaal bovenaan dit sub-forum staan enkele sticky topics die je eens zou kunnen doorlezen. Vooral deze:

https://www.astroforum.nl/forum/beg...p-om-mee-te-kijken-maar-waar-moet-ik-beginnen

Erin wordt verwezen naar deze vragenlijst:

http://wiki.waarnemen.com/index.php/Checklist_beginner

Vul die eens in en plaats je antwoorden hier. Dan weten wij veel beter waar we je mee kunnen helpen.

Groetjes, Wouter

PE1PQX

Vesta
Ik zal me later deze week eens in de vragenlijst verdiepen. Nu even stoeien met het mantelzorgen hier (even wat dringender zaken).

Het heeft nu ook nog geen haast, het universum verdwijnt voorlopig toch niet....

svdr

Uranus
Hallo, welkom!

budget zal (op moment van schrijven, 14 juli 2020) nu zo'n €250,- tot max €300,- zijn.

Dobson's heb ik bekeken, maar heb niet het idee dat die erg praktisch zijn voor astro-fotografie.

Een statief/mount/3-poot is erg belangrijk voor stabiele waarnemingen, is mij bekend.. is n.l. met fotografie niet anders (werk wel eens met een EOS7d en een 100-400 MkII lens, bij elkaar ruim 2.5kg)
Transporteerbaarheid heeft wel een voorkeur, heb geen auto en ben afhankelijk van een fiets.

Wie kan mij in de juiste richting sturen kwa telescoop type met goede en stabiele mount/statief?? Eventueel later uitbreiden naar een motor mount behoort tot de mogelijkheden.

Voor 250-300€ kun je 'n tweedehands 20cm dob kopen of een kleinere nieuwe, maar dan moet je fotografie laten vallen.

Voor rond dat budget kun je ook een tweedehands EQ 3-2 kopen om er alleen je camera+ telezoom op te zetten, maar dan kun je niet visueel werken en enkel deepsky fotograferen (je camera's zijn niet geschikt voor planetenfotografie). Voor die camera +lenscombo wil je een montering die 5 kg kan dragen (draagkracht voor een astrofotografie montering is de vuistregel materiaalgewicht x2)

Maar als je echt met astrofotografie wilt starten is het advies om het budget substantieel te verhogen. Een factor 5 tot zelfs 10 is niet te gek. Anders bijf je in de categorie speelgoed hangen. Lees je eerst nog eens goed in. Nogal veel mensen hebben aanvankelijk een iets verkeerde verwachting wat het kostenplaatje voor astrofotografie betreft

PE1PQX

Vesta
Kijk, een helder antwoord waarvoor mijn dank!
Dan zal ik mijn fotografie dus moeten beperken tot 'aardse' onderwerpen. (macro kan ook een heerlijk 'alien' beeld geven ;))
Eerst dus visueel kijken, en daarna verder sparen voor zover dat mogelijk is.

Dat mijn EOS40d en 7d niet direct geschikt zijn voor dit doel is mij bekend, er zit n.l. een filter voor de sensor dat bepaalde soorten licht (IR of UV, weet even niet zeker welke) blokkeert.
Mogelijk dat ik mijn 40d hiervoor ga/laat modificeren. Die doet nu toch niets behalve stof verzamelen. Mijn 7d blijft zoals die nu is.

Voor mijn EOS7d en EF 100-400 MkII (ruim 2.5kg gecombineerd gewicht) heb ik een goede statief van Manfrotto (kan dacht ik 7kg dragen, maar dat is afhankelijk van gebruikte kop) maar deze is niet echt geschikt voor astro werk, dat weet ik.

Als ik het fotografie deel voorlopig laat vallen, dan zijn de mogelijkheden al een stukje ruimer dacht ik.
Ik zal die vragenlijst van Wouter eens bekijken.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Het blokkeert H-alpha -- dat is vooral voor emissienevels een probleem (al kun je dat met veel langer belichten wel wat opvangen als de filter nog _wat_ doorlaat). Voor sterrenstelsels minder een probleem, natuurlijk. Maanfoto's gaan natuurlijk wel met zo'n sensor, want die is "iets" groter dan planeten ;-).

PE1PQX

Vesta
Maanfoto's heb ik al meerdere malen gemaakt, ook zonder een statief gebruiken. Eventueel kan ik enkele foto's plaatsten als daar vraag naar is.
Maar denk dat ik eerst het fotografie laat vallen op dit gebied, kan later altijd nog. (moet ook een beetje aan de centen denken)

sixela

Voor op de fiets zie ik eerder dit (als je achter de fiets iets kan hangen):
https://www.youtube.com/watch?v=xyhViri1utU

[Niet te veel luisteren naar de commentaar -- er zitten hier en daar wat beweringen die me doen knarsetanden, vooral over collimatie]

Een kistje voor de telescoop (waarin die zelf eventueel past) en een plooistoeltje en je kan vrij comfortabel observeren.

Een 200mm Dob toont natuurlijk meer, maar even compact is het niet, dus met de fiets meenemen is misschien minder eenvoudig.

PE1PQX

Vesta
Aangezien ik de astro-fotografie voorlopig laat vallen denk ik dat en dobson toch interessant kan zijn.
Helaas door drukte nog even geen tijd gehad de vragenlijst in te vullen en hier heer te plempen.

PE1PQX

Vesta
Door onverwachte rekeningen moet ik helaas de aankoop van een telescoop uitstellen. Wanneer ik wel weer op zoek kan is nu nog niet te bezien.
Wel houd ik me aanbevolen voor tips en suggesties. Het blijft gewoon fascinerend.....

PE1PQX

Vesta
Door o.a. covid en andere bezig heden bijna een jaar niets aan deze mooie bezigheid kunnen doen (inlezen bijvoorbeeld)
Uiteraard is mijn vraag gebleven en ben me aan het heroriënteren. Ook dit topic nogmaals door gelezen en gekeken naar mijn huidige budget. Deze is wel een struk groter geworden.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Mooi! Welkom terug.

Maar ‘een groter budget’. Weet je al wat je ermee gaat doen, of vraag je hierbij om nader advies?

Kunne

Sedna
In je beginpost begon je in eerste instantie alleen over astrofotografie. Als daar je hoofd interesse ligt, zou je ook kunnen starten met bv een star adventurer of vergelijkbaar. Een stabiel statief is dan wel belangrijk, maar die heb je mogelijk al. Je zou dan gewoon kunnen beginnen met een goede lens (een 50mm 0f 100mm kan al hele mooie widefield foto's opleveren van bv de melkweg) en je 7D ongemodificeerd en kijken of je het echt leuk vindt.

Maaaar ook dan heb je nog een steile leer curve voor de boeg: objecten vinden, poolafstelling/volgen, scherpstellen, stacken en andere beeldbewerking om maar een paar te noemen.

Je kunt nog eenvoudiger (en goedkoper) je eerste stappen zetten met de spullen die je al hebt en korte opnames maken van de melkweg. Hoe korter het brandpunt, hoe langer je kunt belichten zonder dat je hoeft te volgen (ter compensatie van de draaiing van de aarde). En door te stacken kun je echt al mooie eerste opnames maken en onderzoeken of je het leuk blijft vinden. In deze post staan al een paar termen waarvan ik je aan kan raden even te googlen (anders geef ik allemaal spoilers ;) ) of op dit forum te kijken (bv stacken). Maar we helpen natuurlijk ook graag als je er niet uitkomt. :sneaky:

Linkje naar een star adventurer:

Laatst bewerkt:

sixela

- astronomie, dan primair binnen ons zonnestelsel, maar deep-sky heeft zeker ook wel wat.

Ik ben me dus aan het oriënteren naar de mogelijkheden om t.z.t. te beginnen met astro-fotografie.
Eerst even weten of je aan lunaire en planetaire fotografie wilt doen of deepsky.

Voor planetaire fotografie kun je iets op een drievoet nemen, maar een Dobson op een platform kan ook, en is eigenlijk beter (stabieler, makkelijker te transporteren voor een stabiele montering, en minder duur).

Hier wat foto's die @MvZ (Emil) gemaakt heeft met een 40cm Dobson (van @rikprik Rik ter Horst, die hier ook ronddwaalt en ook wel fraaie foto's heeft gemaakt):

En hij heeft zelfs een vrij goede Ganymedes (het Jupitermaantje) met details:

Dus: planetaire fotografie, daar gebruik je vaak een "visuele" kijker voor, maar hij kan inderdaad best volgen.

Deepskyfotografie, dat vergt heel ander materiaal (zowel qua montering, brandpuntsafstanden als sensor). Iedereen die in dit onderwerp antwoordde en kanntekeningen maakte over astrofotografie had het daar over, maar we weten nog niet of dat is wat jij bedoelt. Want als je Jupiterfoto's wilt gaan maken met een Star Adventurer en een 135mm lens, dan wordt het wat ontgoochelend ;-).

Kunne

Sedna
Eerst even weten of je aan lunaire en planetaire fotografie wilt doen of deepsky.

Voor planetaire fotografie kun je iets op een drievoet nemen, maar een Dobson op een platform kan ook, en is eigenlijk beter (stabieler, makkelijker te transporteren voor een stabiele montering, en minder duur).

Hier wat foto's die @MvZ (Emil) gemaakt heeft met een 40cm Dobson (van @rikprik Rik ter Horst, die hier ook ronddwaalt en ook wel fraaie foto's heeft gemaakt):

En hij heeft zelfs een vrij goede Ganymedes (het Jupitermaantje) met details:

Dus: planetaire fotografie, daar gebruik je vaak een "visuele" kijker voor, maar hij kan inderdaad best volgen.

Deepskyfotografie, dat vergt heel ander materiaal (zowel qua montering, brandpuntsafstanden als sensor). Iedereen die in dit onderwerp antwoordde en kanntekeningen maakte over astrofotografie had het daar over, maar we weten nog niet of dat is wat jij bedoelt. Want als je Jupiterfoto's wilt gaan maken met een Star Adventurer en een 135mm lens, dan wordt het wat ontgoochelend ;-).
Daar heb je een goed punt m.b.t. planetaire fotografie en ook nog als een understatement...

PE1PQX

Vesta
Ik laat eerst astrofotografie vallen (zie ook https://www.astroforum.nl/threads/voorstellen-en-gelijk-een-vraag.1457683/post-1457741 )
Het kunnen bekijken van objecten en daarbij ook het leren instellen van een telescoop is ook belangrijk.. Eerst leren lopen, voordat je gaat rennen, toch?
Het automatisch volgen van objecten is wel een pre, mijn vrouw vind het kijken ook mooi, maar is niet zo heel technisch aangelegd.

Het budget is verdubbeld (enkele meevallers) maar niets staat vast.

Wat zou ik willen gaan bekijken?? Ik denk dat voor mij ( en ook een beetje voor mijn vrouw) planeten in ons eigen zonnestelsel toch primaire doelen zullen zijn, maar uitstapjes naar deep-sky wil ik voor alsnog ook niet uitsluiten.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan