Volgplatform dobson

Jermanbty

Donateur
Zoals sommige hier al weten ben ik startend astrofotograaf nu heb ik beperkt matriaal. Dobson 200 1200 canon eos 60 d mod. En een lx3minitrack.
Nu zou ik graag proberen met het matriaal dat ik heb een foto te maken door mijn dob. Al geprobeert zonder volgplatform maar zelf met de regel van 300 lukte dit niet. Ook al hadden sommige het hier gezegd ūü§£ wou deze koppige toch uitproberen. Nu zou het lukken met een volgplatform zoja welke raden julie aan. En welke belichtingsteid zou ik kunnen nemen zonder volgfouten. Ik had deze alvast gezien op astromarket https://www.astromarket.org/eq-wedg...rm-fuer-dobson-teleskope-fuer-40d-n-s/p,61631

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Dat zijn de platforms van Sumerian Optics (scorpio op het forum). Als je in Nederland bent kun je ook rechtstreeks bij hem kopen, denk ik.

Teleskop Express heeft ook nog platforms van andere merken.

Wat betreft de volgnauwkeurigheid: platforms exact op de pool afstellen is niet zo eenvoudig. Ik denk dat een tiental seconden realistisch is, maar je kunt natuurlijk erg veel beelden stacken.

Steem

Donateur
10 seconden op 1200mm zou ik al erg knap vinden. Ik heb ook al eens geprobeerd om mijn 200mm lens direct met statief en al op een volgplatform te zetten en dat ging misschien 10 seconden goed.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ik heb met mijn 400mm op platform (met Paracorr f=2050mm) al 5s gehaald (ik moet nog ergens een Krabnevel op 200x5s hebben liggen, een testje om me eraan te herinneren waarom ik niet fotografeer ;-) ).

Maar net zoals Emil Kraaikamp (die een fraaie reeks heeft gemaakt in 2015-2016 met zijn 400mm) zou ik eerder 1s dan 5s gebruiken als ik het vaak zou doen, tenminste voor objecten die niet té laag contrast hebben. Best heb je wel een dikke PC en SSD schijf voor het verwerken.

Platforms zijn namelijk een pest om goed genoeg uit te lijnen voor langere belichtingstijden.

En voor zover ik weet kun je enkel Tom Osypowski platforms gaan autoguiden, maar die zijn aan de dure kant.

Jermanbty

Donateur
Met mijn minitrack lx3 op 300 mm kon ik ong 8 sec zonder star trails tracken. Ik weet natuurlijk niet hoe goed zo een platform is want een eq moet he al snel naar een 6 pro gaan denkik voor de 1200 plus toeters en bellen

svdwal

Sander - Moderator
De truuk is om het platform snel vrij goed op het noorden uitgelijnd te krijgen. Dat moet met de scoop erop wel kunnen, denk ik. Als de scoop in het verlengde van de hartlijn van het platform staat, en de hoek tussen de scoop en het platform gelijk is aan de hoogte van de pool, dan kan je door het platform te verschuiven en te kantelen behoorlijk dicht bij de pool komen. Een vergroting kiezen waarmee je de pool zelf en de poolster goed in beeld krijgt. De poolster moet dan tov de pool in een bepaalde positie staan, en die kan je met die apps te zien krijgen.

Jermanbty

Donateur
Ja is hetzelfde met de minitrack met de poolzoeker. Enig voordeel deze staat op een statief. Het volgplatform staat op de grond wordt moeilijk dat juist te krijgen denk ik.

svdwal

Sander - Moderator
Als het belangrijk genoeg kan je een platform zo maken dat die in hoogte en azimut enigszins verstelbaar is. Het zuidelijke punt is het meest voor de hand liggend om die aanpasbaar te maken. Hoogte is vrij eenvoudig, met bv een moer waarop de bodem rust. De bout verplaatsen kan met de hand wel, denk ik.

Precies zoals svdwal schrijft:
De hoek de bovenste plaat van het platform met de telescoop stel je gelijk aan de hoogte van de poolster en je zet de telescoop en het platform beide zo goed mogelijk op het noorden. Dit staat dan in lijn met elkaar. Het platform in oost/west waterpas stellen door verstellen van één van beide poten aan de noordkant. Zorg nu dat je de poolster in het midden van de zoeker krijgt. Links/rechts door iets verschuiven van de gehele opstelling en hoog/laag door het verstellen van de poot aan de zuidkant van het platform. Via apps kun je de afwijking van de poolster t.o.v. het echte noorden op dat moment bepalen en een fijn-afstelling doen.
Al met al ben je er wel zoet mee.
En dan komt de volgsnelheid nog om de hoek kijken. Die moet je dus ook stabiel zien te krijgen t.o.v. het te observeren object.
Dit alles zijn dus parameters die bepalen hoe lang je precies op een object gericht blijft.
(Zie ook mijn afbeeldingen in "nog een volgplatform" bij zelfbouw)
Ik doe zelf (nog) niet aan fotografie dus ik kan niet zeggen of het hiervoor voldoende is, maar bij gewoon volgen bespeur ik weinig afwijking als me de tijd gun om het zo af te stellen.

Bovenaan Onderaan