Volgende stap

markyparky

Meteoriet
Dag allen, na vorig jaar mijn eerste stapjes met een Canon 750D, SW HEQ5 pro en sigma 150mm lens, nu inmiddels over op (tweedehands) TS Optics 480/80 telescoop en een full mod EOS 6D Mark II. Na de adviezen hier ben ik helemaal over op aansturing via EKOS op de astroberry. Aansturing van de mount krijg ik nog niet helemaal goed en omdat ik (nog) geen guiding gebruik, gebruik ik de tracking van de HEQ5. Heel wat hindernissen bedwongen om alles aan de praat te krijgen (software stabiel laten lopen, juiste voeding, geconfronteerd worden met dauw en aanschaffen dauwlinten, en met name zeer veel bewolking). Maar goed; vorige week eindelijk eens wat heldere nachten; tijd om alles te richten op M31, dus! Zie het resultaat hieronder.

Volgende uitdaging is het verhelpen van de halo's rond de heldere sterren (zie ik bijv erg als ik de pleiaden probeer vast te leggen), maar met deze plaat ben ik best tevreden!

Bijlagen

• M31 Andromeda nov 2020 50%.png
    M31 Andromeda nov 2020 50%.png
    5,1 MB · Weergaven: 63

wvreeven

Moderator
Mooie plaat inderdaad. Halo’s worden ook in dit draadje besproken:

Extrafocaal

Donateur
Fraai resultaat. Wanneer dit bereikt kan worden met slechts 60 x 3 seconden zou je misschien iets kunnen diafragmeren voor wat scherpere sterbeeldjes of .... zijn dit toch 60x 3 minuten?

Extrafocaal

Donateur
Niet met de telescoop, toch?
Zeker wel. Direct voor het objectief, e.g. een ondoorzichtig dekseltje met rond gat van ca. 65mm zal het oppervlak tot zo'n 67% verminderen en dus zul je zo'n 1,5x langer moeten belichten.

Nu verbaast het mij toch dat dit kijkertje zonder diafragmeren niet al scherpere beeldjes zou kunnen leveren. Heb de opname nog eens goed bekeken en de sterbeeldjes lijken door een beter uitlijnen van de RGB kanalen al behoorlijk te verbeteren. Misschien de EOS 'RAW' opnamen niet debayeren maar de kleurkanalen scheiden, uitlijnen en weer combineren (vergelijk panels in bijlage - origineel boven - hoop dat je geen bezwaar hebt tegen het tonen).
M31_RGB_aligned.jpg

Laatst bewerkt:

markyparky

Meteoriet
Zeker wel. Direct voor het objectief, e.g. een ondoorzichtig dekseltje met rond gat van ca. 65mm zal het oppervlak tot zo'n 67% verminderen en dus zul je zo'n 1,5x langer moeten belichten.

Nu verbaast het mij toch dat dit kijkertje zonder diafragmeren niet al scherpere beeldjes zou kunnen leveren. Heb de opname nog eens goed bekeken en de sterbeeldjes lijken door een beter uitlijnen van de RGB kanalen al behoorlijk te verbeteren. Misschien de EOS 'RAW' opnamen niet debayeren maar de kleurkanalen scheiden, uitlijnen en weer combineren (vergelijk panels in bijlage - origineel boven - hoop dat je geen bezwaar hebt tegen het tonen).
Bekijk bijlage 1468736
Dank voor de tip; kun je me uitleggen hoe ik de kleurkanalen kan scheiden?

markyparky

Meteoriet
Mooie plaat inderdaad. Halo’s worden ook in dit draadje besproken:

Inmiddels ben ik erachter dat de halo's ontstaan omdat het specifieke Baader UHC-S filter vrij weel licht doorlaat in het infrarode bereik; dit lijkt de rode halos te verklaren. Met een IV/UV cut filter van Baader of met mijn nieuwe Optolong L-Pro heb ik het niet.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan