Visueel waarnemen met motorfocus?

Lifesvr

Vuurbal
Ik heb begin dit jaar mijn c11, naast de Esprit, uitgerust met een EAF.
bij het fotograferen wissel ik vaak gewoon de asiair en camera, maar dat gaat met een motorfocuser niet.

alleen, ik gebruik de c11 ook nog vaak voor visueel werk. Thuis ben ik er bijvoorbeeld al toe verplicht, gezien de lichtpollutie, en leent die zich perfect voor het splitten van dubbels. de gedachte om wat fijner en met minder trillingen scherp te stellen leek me overigens wel fijn. op een donkere plek is hij ook super om galaxies te spotten, en ook planetaire nevels doen het goed.

op een waarneemsessie vorige week bleek dat echter niet helemaal te lopen zoals ik in mijn hoofd had. Zo kon ik de hele range van mijn oculairs niet meer bereiken, maar het wisselen tussen twee oculairs ging zo tergend traag dat ik eigenlijk een hele nacht met hetzelfde oculair heb gewerkt.

verwachtte ik nu eigenlijk te veel en is een motorfocuser op een SCT niet aangeraden (voor visueel werk dan) ? Wat zijn jullie ervaringen hierin?

MichelB

Michel
Een EAF is gewoon erg traag. IK heb er een op mijn Evostar 72ED gezet, maar dat zou ik nooit op een telescoop doen die ik ook voor visueel waarnemen gebruik. Op die telescopen heb ik Moonlite focussers, die kunnen sneller en indien gewenst ook losgekoppeld worden van de motor. Daarnaast vind ik Moonlite focusser ook erg goed.

Lifesvr

Vuurbal
Dat maakt dan dat een 'snellere' focuser misschien een betere keuze is? Maar geeft die dan ook de nodige 'range' zodat ik al mijn oculairs kan blijven gebruiken?

John Baars

Moderator
De JMI motofocus heb ik op mijn oude Pronto gehad.
Die kun je op diverse manieren inzetten. De "kruipgang" is het langzaamst, goed voor fotografie en die kun je zelfs nog langzamer maken door te "pulseren" met het knopje.
Door hem langer dan (ik dacht ) 4 seconden achtereen ingedrukt te houden, schakelt hij automatisch over naar high-speed en dan raffelt hij in no time je hele bereik af. Totdat je stopt en opnieuw indrukt, dan gaat hij weer verder in slakkengang.
http://www.jimsmobile.com/buy_motofocus.htm

MichelB

Michel
Bij een Moonlite focusser is het mogelijk de drawtube te vervangen, die zijn er namelijk in verschillende lengtes. Hierdoor kun je zelf de "range" bepalen. Alles komt natuurlijk wel met een prijskaartje.

InFINNity Deck

Observatory
Ik heb op mijn C11 een Moonlite focuser zitten. Bij het wisselen tussen oculair en camera gebruik ik de eigen focus-inrichting van de C11 en daarna de Moonlite focuser. Die laatste staat over het algemeen ontkoppeld bij visueel waarnemen, dat is een kwestie van de koppelring even losdraaien (kan met de hand).

Nicolàs

HanKr

Celestron C8 Evolution
Ik heb de motor focusser van Celestron op m'n C8 gezet voor visueel gebruik. Die bevalt erg goed, trillingsvrij focussen. Instelbaar snel of nauwkeurig/langzaam. Ook is de focus stand voor 2 stappen te bewaren, maar er is ook een nummer in te voeren. Volgende stap wordt om per oculair vast te leggen welke stand nodig is, dan wordt herstel van focus na wisseling van oculair heel gemakkelijk. En bedoel je met 'range' de maximale uitslag? Bij montage een kalibratiestap doorlopen, dan zoekt de focusser het maximale bereik op. Was wel een beetje spannend want bleef heel lang 1 richting op draaien, ik dacht nog zo valt de spiegel nog van de geleiding af... Volgens mij heb ik dat bereik nooit nodig.

Bovenaan Onderaan