Vintage Celestrons

Dit is geen C22 zoals Celestron het bedoeld had: niet op de originele montering (er zijn idd ook C22 OTAs verkocht), en niet met de originele corrector.

Er zijn verhalen bekend van gesneuvelde C22 correctorplaten, die dan omgebouwd zijn naar ‘gewone’ cassegrains. Het master block dat Celestron gebruikte om de C22 Schmidt correctors te maken, is ooit gesneuveld doordat iemand er wat op heeft laten vallen (ook van glas, dus stuk), en C heeft daarna niet meer de moeite genomen een nieuw master block te maken. Mocht je deze dus kopen, moet je hopen ergens nog een spare Schmidt corrector te vinden (en hopen dat het enigszins matcht), elders een laten maken (€€€), of het zo laten.
Ik vond het al vreemd dat deze geen corrector plaat had.

benda

Mimas
SkyHeerlen: ik heb nog op internet gezocht naar oude Celestrons en in één filmpje werd ook gemeld, dat een handbox als add-on te leveren was! Zou het niet zo kunnen zijn dat de tweede motor dan via de handbox aangestuurd werd en dus de Dec-as bestuurde. Ik heb de C8 niet open gemaakt en van beneden uit kun je geen draaiende delen zien aan de motoren....lastig te horen, maar schijnbaar "zoemt"er maar één motor bij me!

benda

Mimas
Skyheerlen,

Oranje C11 of C14, zijn die nog frequent te koop...zie er nooit een aangeboden!
Ook wel een beetje bezorgd, dat ze gerestaureerd zijn, overgespoten, schmidtplaat van glas etc..etc..
Zou best op zoek willen..wat is jouw mening?

Skyheerlen

Moderator
Wat is mijn mening waarover?

Je kunt alleen zeker zijn dat een grote SCT goed is als je precies weet waarop je moet letten én je de telescoop kunt testen onder de sterrenhemel.

Sowieso: als je een SCT aantreft met een Schmidt-corrector zonder anti-reflex coating (en dat is te zien), dan is het mis, tenzij het een echt heel oude is. Wanneer Celestron begonnen is met anti-reflex-coatings op de corrector, weet ik niet.

Maar er zijn nog wel wat andere zaken om op te letten.

Skyheerlen

Moderator
SkyHeerlen: ik heb nog op internet gezocht naar oude Celestrons en in één filmpje werd ook gemeld, dat een handbox als add-on te leveren was! Zou het niet zo kunnen zijn dat de tweede motor dan via de handbox aangestuurd werd en dus de Dec-as bestuurde. Ik heb de C8 niet open gemaakt en van beneden uit kun je geen draaiende delen zien aan de motoren....lastig te horen, maar schijnbaar "zoemt"er maar één motor bij me!
Kijk eens goed. Elke motor heeft een heel klein kijkgaatje; door dat kijkgaatje heen zie je een onderdeeltje draaien als de motor loopt.

Je zou dus bij beide motoren iets moeten zien draaien; zo niet, dan is er wat stuk.

benda

Mimas
Inderdaad. Met een vergrootglas en zaklamp zie ik door dat rondje in de motoren een plaatje heen en weer bewegen. Bij beide motoren. Hij volgt goed, dus
moesten beide motoren ( volgens jou) wel werken. Ik dacht dat je bedoelde dat je aan de bovenkant e.e.a. zou zien. Dank je!!

Bovenaan Onderaan