Vintage Celestrons

benda

Mimas
Lezers,

Voordat de, inmiddels klassieke oranje C8 etc., op de markt verscheen, werden er blauw-witte Celestron gebouwd door Celestron Pacific: c6, c8, c10, c12 en zelfs c22!!
Ik heb er nog nooit een gezien en vroeg me af of iemand hier in Nederland een dergelijke telescoop bezit.

Ik bezit sinds kort een vintage, oranje c8 van Celestron Pacific met nummer (3?)3951 8. Hij moet gefabriceerd zijn voor 1978, zonder de latere gaten in de vork.
Op de ring, die de schmidtplaat afsluit, staat geen vermelding van de specificaties van de telescoop. Wel op de stofkap en op de behuizing van de montering: Celestron 8 in, f10.
Kan iemand bevestigen, dat er inderdaad op de zwarte ring geen specificaties vermeld staan?

De drie collimatie-schroefjes hebben nog de ouderwetse "gleufjes", voor een gewone schroevendraaier...dus geen imbus o.i.d..

Kwaliteit van de kijker is erg goed, totaal geen shifting en in zeer goede staat met piratenkoffer.

mvg Ben

Bijlagen

• IMG20230316095441.jpg
    IMG20230316095441.jpg
    2 MB · Weergaven: 42
  • IMG-20230315-WA0000.jpeg
    IMG-20230315-WA0000.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 34
  • IMG20230316095450.jpg
    IMG20230316095450.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 40
  • 05_1969---640x425.jpg
    05_1969---640x425.jpg
    138,9 KB · Weergaven: 38
Mooi, gefeliciteerd met de aanwinst. Ik heb zo'n zelfde gehad, en als ik het mij goed herinner stond daar ook niets op de ring.
Overigens zijn er websites waar je veel info kan vinden van deze modellen.
Bijvoorbeeld deze; https://skywatch.brainiac.com/used/used_sct.pdf
Deze; https://stargazerslounge.com/topic/61082-calling-all-celestron-c8-owners/
Op cloudynights zijn ook heel wat topics te vinden over deze telescopen.

Laatst bewerkt:
Mooie scoop! De gaten waren eerder; niet later: eerst met gaten (in eerste instantie vork in drie kleuren), naderhand zonder gaten. Jouw C8 lijkt een 1975-exemplaar te zijn; ruim voor de Halley-gekte met alle bijbehorende problemen.

klopt Skyheerlen...de gaten in de vork waren eerder....
Ik schatte rond 1978, omdat er ook twee originele folders bij zitten uit 1978, hoewel dat natuurlijk niet persé betekent dat hij uit die tijd is.

Op basis van het serienummer ben ik op 1975 uitgekomen.

Mooi machien! Hoe is de optische kwaliteit? Is het een 220V exemplaar; lopen de motoren nog steeds?

Het serienummer is wat moeilijker te duiden: het lijkt wel of er twee keer het getal drie voorop staat...of is het per ongeluk dubbel afgedrukt...de drieën overlappen elkaar!!
Het voltage is ook 220 volt en de telescoop volgt prima. Ik neem aan dat de motoren goed werken, alleen is mij niet duidelijk waarom er twee synchroon motoren inzitten,
er is er toch maar één nodig, voor alleen de RA-as.
De optische kwaliteit is erg goed voor een sct, Castor is zeer duidelijk te scheiden, zonder coma-staartjes. Shifting echt zowat nihil.
De verkoper had hem tien jaar op zolder liggen, zonder ooit nog gebruikt te hebben.

Die van mij had ook al een hele tijd ongebruikt in z'n koffer doorgebracht. Deze was van een verzamelaar, hij had een hele kamer vol
staan met oude telescopen. Ik zelf heb de telescoop wel gebruikt, ook die van mij was optisch heel aardig. Maar ja, een moderne sct verslaat zo'n oudje
toch wel, dus heb ik hem weer verkocht en heb een moderne sct gekocht.
Ik had de telescoop kunnen houden, maar dan was hij weer in de koffer beland. Ik heb hem verkocht binnen een paar dagen aan een man die de
telescoop ook zou gebruiken samen met zijn kinderen. Ik dacht zo word er tenminste gebruik van gemaakt.

Ik kwam een tijdje geleden dit filmpje nog tegen, deze man had een C22 gekocht. Echt ''een beest''van een telescoop.

mooi...dank je! prachtige oude techniek, wat een bakbeest!
Big Bear: niet alle oude celestrons worden verslagen door de latere types...ik heb door diverse zwarte, recentere exemplaren gekeken en had mijn bedenkingen.
Oké, Starbright coating zal qua helderheid wat opleveren, maar ik vind bv. de scheiding van dubbelsterren in dit oudje erg goed, zeker voor een sct...ik heb slechtere gezien.
Een refraktor zal hem verslaan op scheidend vermogen en pinpoint sterren, zeker.

Tja, hier en daar zitten er wel wat ''dubieuze'' exemplaren tussen, zoals de eerder genoemde exemplaren uit de Halley tijd.
Maar de latere zijn zeker beter dan een klassieke sct. Dat zegt ook de sct kenner Uncle Rod.

@benda : Restaureren waar nodig en koesteren.

Persoonlijk heb ik er twee gehad. Één uit 1974( aldus de toenmalige verkoopbon van Polaris), een klassieker dus en een Fastar, beide tweedehands. Beide ooit ook weer verkocht. Op de sterrenwacht hebben we er nog één uit de Halley-periode. De laatste tot onze verbazing met een corrector die niet van optisch glas is. Geen van drieën kon mij of ons rode oortjes bezorgen.
Een tweetal 20 cm SCT's kon dat wel. Één C8 en een 20cm Meade, beide van medesterrenwachters. Op de vraag uit welke periode die twee kwamen moet ik het antwoord helaas schuldig blijven. Inmiddels zijn beide instrumenten buiten beeld. Het is niet alles goud wat er blinkt, maar evenmin is alles middelmatig.

Klopt, je moet het per telescoop bekijken. Als je het ''testwerk'' leest van Wolfgang Rohr zijn er zowel heel matige als hele goede
exemplaren en alles daar tussenin. Je moet dus het geluk hebben een goede te treffen.
Ik heb er zelf vijf gehad, een klassieke C8, een C9.25, een C14, en twee Meade 10'' LX200's. Alle 5 waren ze goed tot heel goed.
De C9.25 was wel de betere van het stel.
Voor de ''liefhebbers'' een link naar de site waar de testen van Wolfgang Rohr op te vinden zijn onder.... Berichte; http://r2.astro-foren.com/index.php/de/
Helaas is hij zelf gestopt met testen vanwege zijn hoge leeftijd.

Laatst bewerkt:
Koesteren...is het juiste woord. Zo'n vintage exemplaar is niet alleen fijn om door te kijken, maar ook om naar te kijken.
Verder moet je voorzichtig zijn met "de nieuwe zijn beter dan de oude"...dat is me te algemeen. Inderdaad per telescoop bekijken.
Ik heb zelf een zwarte gehad, die op dubbelsterren slechter presteerde, wat je ook probeerde met de collimatie.

Op de vraag of er ook blauw-witte exemplaren in Nederland zijn, is nog geen antwoord gekomen.

Ik ook niet.
In die tijd zullen niet veel blauwe de weg naar Europa gevonden hebben. Celestron was ook nog een relatief onbekend merk.
Hier in Nederland zijn de klassieke sct telescopen ook vrij zeldzaam, ook de modellen na de oranje zie je zelden te koop staan.
Het zelfde geld nog meer voor Meade, een klassieke Meade ben ik nog niet tegengekomen. Klassieke Meade modellen zijn zeer geliefd
bij verzamelaars in de USA, en terecht, dat zijn echte juweeltjes. Vooral de Newton modellen zijn echte kwijl telescopen.

Dank jullie allen.
Kan iemand nog ingaan op het feit waarom er twee synchroon motoren ingebouwd zijn.....lijkt me dat er toch maar één nodig is!!???

Die lopen allebei tegelijk; drijven samen de RA aan.

Er zitten kleine venstertjes in het deksel van elke motor; daar zie je iets draaien als de motoren lopen.

Nog een duidelijk filmpje van de Celestron C22 gemaakt door een makelaar.

Gerealiseerde prijs 2.700,00 USD
Datum verkocht 19-4-2020

Laatst bewerkt:
Dit is geen C22 zoals Celestron het bedoeld had: niet op de originele montering (er zijn idd ook C22 OTAs verkocht), en niet met de originele corrector.

Er zijn verhalen bekend van gesneuvelde C22 correctorplaten, die dan omgebouwd zijn naar ‘gewone’ cassegrains. Het master block dat Celestron gebruikte om de C22 Schmidt correctors te maken, is ooit gesneuveld doordat iemand er wat op heeft laten vallen (ook van glas, dus stuk), en C heeft daarna niet meer de moeite genomen een nieuw master block te maken. Mocht je deze dus kopen, moet je hopen ergens nog een spare Schmidt corrector te vinden (en hopen dat het enigszins matcht), elders een laten maken (€€€), of het zo laten.

Terug
Bovenaan Onderaan