Viervoudige uitbarsting 29P/Schwassmann-Wachmann

Opname van vanochtend. De coma is, zoals verwacht, flink gegroeid.
Direct boven de kern is echter iets ongebruikelijks te zien.
Waarschijnlijk een soort jet of misschien zelfs een fragment?
Een achtergrondster (wat ik eerst even dacht) is het in ieder geval niet.
Mogelijk een gevolg van de mini-uitbarsting van maandag?
De komeet gedraagt zich in ieder geval erg ongebruikelijk sinds eind vorige maand...

249616174_10215655903870469_7584219720181070747_n.jpg

Ik zie nu ook je foto. Toen wij keken stond hij nog wat meer naar 'links'. Onze staart lijkt tocht een illusie te zijn geweest als ik het zo bekijk. Alhoewel de richting van het fragment of jet niet veel zal beteken. Maar verder is er toch niets staart-achtigs zichtbaar.

Komeet 1/11 0:54 UT in 20cm/f4 Newton zichtbaar als een zwak diffuus nevelvlekje. Magnitude 10.7 met een coma van ca. 3' en DC2

Vanavond - net voor wolken binnentrokken - kunnen waarnemen vanuit Bussloo met de C14 (22.18 MET). Duidelijk compact bolletje. Morgen de schatting even uitwerken...

Schets vanuit mijn lichtvervuilde tuin. De komeet blijft ondanks de uitbarsting een klein zwak rond vlekje met een hint van centrale verheldering, dat met de laagste vergroting (x50) zelfs niet zichtbaar was. Als ik vergelijk met de foto van @giddgvb (bijna op hetzelfde moment, ongeveer zelfde beeldveld) herken ik de meeste sterren op mijn schets en staat de komeet op de juiste plaats :)

29P (Schwassmann-Wachmann) outburst afgewerkt.png

Gisteravond rond 20h UT een poging gewaagd vanuit mijn lichtvervuilde tuin (Bortle 8/9) met een C9.25. Er was geen neveltje te bekennen op de voorspelde plek in Gemini. Alleen sterren in het beeldveld. Soms helpt het dan om de kijker heen en weer te bewegen, maar wat ik ook deed: de komeet bleef onzichtbaar. Toen ben ik maar naar de eclips van Algol gaan kijken. Dat was gemakkelijker en leuker.

@Fabricius Bortle 8/9 lijkt me te veel lichtvervuiling voor zo'n zwak vlekje. En rond 20u stond de komeet nog laag aan de hemel. Dat zal zeker niet geholpen hebben.

Terug
Bovenaan Onderaan