vervanging vangspiegel Newton

Hallo allemaal,

omdat mijn filterwiel gerepareerd wordt op dit moment en ik toch stil lig met fotograferen bedacht ik me dat ik nog een grotere vangspiegel had liggen voor mijn 10" SW Newton. Een mooie gelegenheid om die er eens in te zetten. De originele vangspiegel is maar nèt aan qua formaat en met de vervanging hoop ik op een beter uitgelicht beeldveld en minder vignettering.

Er is op internet niet zo heel veel te vinden op het gebied van vervanging van een vangspiegel, behalve deze site. Daar heb ik eigenlijk 2 vragen over:

Onder het kopje "Calculating the secondary mirror offset" staat bij de tekening de plaats waar de vangspiegelhouder moet komen, getekend op de achterzijde van de spiegel. De vangspiegel is echter een stuk schuin afgesneden stuk pyrex waarbij de achterzijde op de lange as van de ovale spiegel "verschoven" is t.o.v. de voorzijde. Klopt dit wel, of moet ik bij de berekening rekening houden met deze verschuiving?

Tweede vraag gaat over de berekening van de "offset". In de formules worden de variabelen "d" en "D" gebruikt voor de kleinste resp. grootste diameter van de vangspiegel en "h" en "H" voor de kleinste resp. grootste diameter van de vangspiegelhouder. De offset die moet worden berekend is de afstand die de vangspiegel moet verschuiven richting de hoofdspiegel (dus parallel aan de lange as) met de formule (√2 * d) / (4 * F-ratio). In deze formule wordt de kleine diameter "d" gebruikt, terwijl ik gevoelsmatig zou zeggen dat dit "D" moet zijn: de grootste diameter.

Houdini

Donateur
Ik gebruik altijd Mel Bartels' pagina : http://www.bbastrodesigns.com/diagonal.htm
Toont je de verlichting en de optimale offset.
Een offset ("towards primary mirror and away from focuser") van bijvoorbeeld 5 mm wil zeggen dat de lange as van spiegel een verplaatsing krijgt van 5 x Sqrt(2) = 7 mm.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, maar nu resteert nog steeds mijn eerste vraag. Ik moet op de achterzijde van de vangspiegel uittekenen waar de houder moet worden vastgemaakt. Omdat de vangspiegel schuin is afgekant neem ik aan dat ik deze verschuiving mee moet nemen in de berekening? Ik bedoel hiermee dat het midden van de lange as op de achterzijde niet overeenkomt met het midden van de lange as op de spiegelende kant. En dat verder de houder op de korte as gewoon in het midden van de korte as van de vangspiegel moet worden gezet?

Verder weet ik niet wat de afstand is tussen vangspiegel - focal plane. Dat wordt nu een beetje moeilijk meten als er geen vangspiegel in de kijker zit. Ik heb, nu de kijker van de montering is gehaald, ook de hoofdspiegel een eind naar voor gezet (richting vangspiegel) omdat ik bij het scherpstellen van de CCD erg ver naar binnen moest met de focuser, waarbij ik bijna niet verder naar binnen kon. De kijker wordt overigens alleen fotografisch gebruikt.

Houdini

Donateur
Wat bedoel je met "schuin afgesneden pyrex"? Bekeken onder een hoek van 45° (dus als je kijkt vanaf de kijkeropening, langs de optische as) zijn alle vangspiegels die ik ken perfecte cirkels. Het midden van de lange as van de achterzijde valt perfect samen met het midden van de voorkant, bekeken onder 45°. Als dat bij jou ook het geval is, dan hoef je geen extra verschuiving toe te voegen.

Wat bedoel je met "schuin afgesneden pyrex"? Bekeken onder een hoek van 45° (dus als je kijkt vanaf de kijkeropening, langs de optische as) zijn alle vangspiegels die ik ken perfecte cirkels. Het midden van de lange as van de achterzijde valt perfect samen met het midden van de voorkant, bekeken onder 45°. Als dat bij jou ook het geval is, dan hoef je geen extra verschuiving toe te voegen.
Daar zit dus blijkbaar mijn redeneringsfout.... :) Bekeken onder een hoek van 45 graden vallen ze inderdaad precies samen, alleen bij het uittekenen van de positie van de houder op de achterzijde van de spiegel is dat niet zo.... Ik kan dus gewoon op de achterkant van de spiegel de positie van de houder aftekenen inclusief de offset, want eenmaal in de kijker staat alles onder een hoek van 45 graden.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ik teken niets uit -- ik plak de houder op de vangspiegel terwijl hij vlak ligt, en ik kijk naar hoeveel de achterkant van de vangspiegel uitsteekt aan beide kanten. Het verschil tussen hoeveel hij links en rechts uitsteekt moet 2√2 keer de berekende offset weg van het brandvlak zijn.

De vangspiegel zit inmiddels weer op de houder en hopelijk nu met de juiste offset. Snel nog even 2 foto's kunnen maken: met de verkeerde offset en met de (hopelijk) goede offset.
WhatsApp Image 2021-03-18 at 14.12.37.jpeg

Bijlagen

• WhatsApp Image 2021-03-18 at 14.12.45.jpeg
    WhatsApp Image 2021-03-18 at 14.12.45.jpeg
    97,5 KB · Weergaven: 17
Bovenaan Onderaan