Verschil tussen 93% afnemende maan in Januari en November 2021 incl libratie

meegja

Chaoot
Twee ochtenden terug erg vroeg wakker en even snel de afnemende 93% maan op de korrel genomen.
Vandaag bewerkt en merkte op dat deze precies leek op een capture van Januari dit jaar. En ja, ook 93% en dacht dus die over elkaar te leggen, misschien wat scherper/duidelijker.
Dit lukte dus niet en zo kwam ik er achter dat de maan echt heel duidelijke verschillen toont door de afstand variatie en dat er ook zoiets bestaat als libratie. Kan ik helemaal uitleggen maar hier staat het veel duidelijker: https://nl.wikipedia.org/wiki/Libratie

Uiteraard moest ik hier wat mee en kwam zo op onderstaande bewerkingen :)
De 1ste bewerking is het schijnbare grootte verschil in 10 maanden tijd incl aanvullende gegevens.
De 2e bewerking is een geanimeerde GIF welke de libratie laat zien. Om dit extra duidelijk te maken heb ik de 2 manen even groot gemaakt.
De 3e bewerking is de capture van 22 November 2021 in het groot (5000px). Had de ASI071MC Pro erop (met het Optolong L-eXtreme filter) en kon maar met 10fps opnames maken. Maar uitstekende seeing want overall best scherp.

De verschillen heb ik gechecked met de Virtual Moon Atlas en daar ook de overige gegevens uit gehaald.

Opname 22-11-2021
Bortle 6/7
Meade LX200 8" f/10 ACF OTA
Ioptron CEM25EC montering
Optolong L-eXtreme filter
Zwo ASI071MC Pro camera

Captured met SharpCap Pro / White balance Auto
SER: 2 x (2000 x 0,1 sec) / Gain 40 / Offset 4

Gestacked met PSS (Planetary System Stacker)
Beste 20% van 2 x 2000 frames gebruikt

De twee stacks aan elkaar geplakt met Microsoft ICE

Photoshop: Raw Filter (blacks, clarity, b/w, sharpening)

Geanimeerde GIF
In Photoshop de 2 opnames in de juiste grootte en positie geplaatst met behulp van de Virtual Moon Atlas gegevens en afbeeldingen.
Opnames over elkaar en passend en opgeslagen als GIF
GIF gemaakt met Microsoft GIFAnimator

maan-grootte-verschil.jpg

Libration.gif

maan-22nov-93.jpg

Laatst bewerkt:

Extrafocaal

Donateur
Fraai geanimeerd en .... laat ik nou op hetzelfde idee gekomen zijn (hoe was het ook al weer "great minds think ...." of was het "....small minds rarely differ" ;)). Echter zijn de eigen opnamen kwalitatief minder goed vergelijkbaar (135mm telelens versus 10" ACF) - wel slechts 2 maanden na elkaar opgenomen.

Hyperion

Moderator
Mooi gedaan. Dit soort plaatjes stimuleert ook. Ik ben van plan mijn telescoop weer eens wat meer op de maan te gaan richten.

meegja

Chaoot
Fraai geanimeerd en .... laat ik nou op hetzelfde idee gekomen zijn (hoe was het ook al weer "great minds think ...." of was het "....small minds rarely differ" ;)). Echter zijn de eigen opnamen kwalitatief minder goed vergelijkbaar (135mm telelens versus 10" ACF) - wel slechts 2 maanden na elkaar opgenomen.
Great minds think small but they act like they think big ;)

Bovenaan Onderaan