Verrekijker met beeldstabilisatie

ton12345

Donateur
Op zoek naar een verrekijker met beeldstabilisatie. Is het inderdaad zo mooi als het klinkt?? Alhoewel een aardige verrekijker in bezit, het blijft een beetje wiebelen. Wie weet een goede kijker met stabilisatie voor een zachte prijs??

Darkmatter

Donateur
een goede kijker met stabilisatie voor een zachte prijs
Die ga je niet vinden denk ik, zo'n beetje alles met elektronica erin is momenteel duur, niet leverbaar of beide.

Een van de beste gestabiliseerde kijkers is de Canon 10x42 L maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Ik vind hem zijn geld wel waard omdat hij zo'n groot beeldveld heeft en de stabilisatie werkt door echte prisma's te bewegen. Bij de andere modellen wordt een met vloeistof gevuld prisma vervormd en af en toe zie je ook echt dat je door vloeistof kijkt. Dat gezegd hebbende zijn het nog steeds erg goede kijkers. Er is ook nog de Nikon Stabileyes 16x32. De stabilisatie daarvan is nog iets beter dan van de Canons en heeft ook een groter verstelbereik (+/- 5 graden) maar het blikveld is veel kleiner en ik vond hem niet zo prettig in de hand liggen. De belangrijkste vragen zijn nu: hoeveel wil je uitgeven en hoe lang ben je bereid te wachten?

Jarno

John Baars

Moderator
Ik had ooit een 14X40 Fujinon. Het werkte prima. Als de stabilisatie erin komt zie je plotsklaps meer sterren.
Maar zwaar, tikkie onhandig en duur.
Zachte prijzen voor gestabiliseerde kijkers ga je niet vinden zoals @Darkmatter al zegt.

Rudy

Donateur
Zou eerst 'ns een monopod of statief proberen met de kijker die je al hebt. Werkt dat voldoende, dan is dat een stuk goedkoper.

ton12345

Donateur
Die ga je niet vinden denk ik, zo'n beetje alles met elektronica erin is momenteel duur, niet leverbaar of beide.

Een van de beste gestabiliseerde kijkers is de Canon 10x42 L maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Ik vind hem zijn geld wel waard omdat hij zo'n groot beeldveld heeft en de stabilisatie werkt door echte prisma's te bewegen. Bij de andere modellen wordt een met vloeistof gevuld prisma vervormd en af en toe zie je ook echt dat je door vloeistof kijkt. Dat gezegd hebbende zijn het nog steeds erg goede kijkers. Er is ook nog de Nikon Stabileyes 16x32. De stabilisatie daarvan is nog iets beter dan van de Canons en heeft ook een groter verstelbereik (+/- 5 graden) maar het blikveld is veel kleiner en ik vond hem niet zo prettig in de hand liggen. De belangrijkste vragen zijn nu: hoeveel wil je uitgeven en hoe lang ben je bereid te wachten?

Jarno
Tja, dik 1800 euro is wel een prijsje.

ton12345

Donateur
Zou eerst 'ns een monopod of statief proberen met de kijker die je al hebt. Werkt dat voldoende, dan is dat een stuk goedkoper.
Al overwogen en heel snel deze gedachte laten gaan. Als fotograaf iets te vaak kennis genomen van een statief waar je geweldig overheen kan vallen. Een goede maar voor mij helaas geen optie.

Rudy

Donateur
Als fotograaf iets te vaak kennis genomen van een statief waar je geweldig overheen kan vallen.

Anders een parallellogram? Staat niks onmiddellijk de weg en kun je relaxed naar boven kijken.

Relaxing.JPG

EdwardB

Donateur
Het 'wiebelprobleem' is met een 7x50 nog wel op te lossen zonder al te veel problemen en de beeldstabilisatieoplossing is wel een erg dure.

Neem je staand waar? Als je staand kijkt is zelfs de laagst vergrotende kijker na enkele minuten een kwelling. Armen hoog houden en omhoog kijken houd je niet lang vol.
Het beste kan je in een goede verstelbare tuinstoel zitten en je ellebogen ondersteunen. Liggend op een matje of een stretcher op de grond kan ook. Dat zal al heel veel schelen.

ton12345

Donateur
Het 'wiebelprobleem' is met een 7x50 nog wel op te lossen zonder al te veel problemen en de beeldstabilisatieoplossing is wel een erg dure.

Neem je staand waar? Als je staand kijkt is zelfs de laagst vergrotende kijker na enkele minuten een kwelling. Armen hoog houden en omhoog kijken houd je niet lang vol.
Het beste kan je in een goede verstelbare tuinstoel zitten en je ellebogen ondersteunen. Liggend op een matje of een stretcher op de grond kan ook. Dat zal al heel veel schelen.
Niets aan toe te voegen. :) Echter ik heb een balkon wat inhoudt dat ik op mijn zij zou moeten gaan liggen en meteen geen zicht meer heb. Balkon is niet zo diep.

EdwardB

Donateur
Ik heb ook een balkon (op oost-zuid-oost/OZO) en neem voornamelijk daar waar. Een tuinstoel past gemakkelijk in de lengte en dan kan ik wel wat opzij kijken als ik recht vanaf het huis wil kijken (dus OZO). Ook kan ik evt mijn balkondeur open en half binnen liggen om de lagergelegen objecten op OZO te bekijken. Ik denk dat het echt goed mogelijk moet zijn. Mijn balkon is 1,1x3m en 1 meter hoog, niet inpandig dus ik kan ook recht omhoog kijken.

Darkmatter

Donateur
Je kunt ook zoiets maken:
Binoc mirror mount.jpg
Je moet alleen wel een spiegel gebruiken met de spiegelende laag aan de buitenkant. Ik heb het zelf eens geprobeerd met een gewone spiegel en dan krijg je dubbele beelden. Bijkomend voordeel is dat je de spiegel buiten het balkon kunt houden en de verrekijker veilig erbinnen.

Jarno

Zelf ben ik in het bezit van een Meopta Meopro Air hded 8x42. Een geweldige verrekijker. Over een tijdje ben ik van plan een Swarovski el of een Swarovski NL PURE aan te schaffen. Daar kijk ik heel erg naar uit.

ton12345

Donateur
Je kunt ook zoiets maken:
Bekijk bijlage 1474826
Je moet alleen wel een spiegel gebruiken met de spiegelende laag aan de buitenkant. Ik heb het zelf eens geprobeerd met een gewone spiegel en dan krijg je dubbele beelden. Bijkomend voordeel is dat je de spiegel buiten het balkon kunt houden en de verrekijker veilig erbinnen.

Jarno
Geweldig zo had ik het nog niet bekeken.

Bovenaan Onderaan