Verrekijker merk Selection

Olivier

Ganymedes
Van mijn grootvader heb ik jaaaaren geleden een verrekijker van het merk Selection gekregen.

Ik vind van dit merk geen informatie terug.

Iemand hier die er wel iets van afweet?

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Ik vind van dit merk geen informatie terug.
zit er een stickertje op de kijker of zie je een gedrukte code (meestal aan de onderkant waar de objectieven aan het huis geschroefd zijn)? Meestal betreft het verrekijkers van Japanse makelij ui de jaren '70 en '80. Aan de hand van deze sticker of gedrukte code is te herleiden wie de daadwerkelijke producent van de kijkers is. Zie het bijgevoegde linkje

Olivier

Ganymedes
inderdaad, foto's zeggen meer natuurlijk. Hier zijn ze

Dank Manuel: interessante info. Wie had gedacht dat er zoveel fabrikanten zouden zijn?

Qua codes zie ik er 2: J-E19 (fabrikant metaal onderdelen - staat niet in lijst vermeld) en J-B19 (fabrikant afgewerkt produkt: FujiKogeisha Co. Ltd.).
The "passed label": die zie ik niet ... Was dat een sticker of zo? Misschien verdwenen na zoveel tijd?

Wie weet er iets van J-E19 en van FujiKogeisha Co. Ltd.?

Bijlagen

• IMG_20201129_125347.jpg
    IMG_20201129_125347.jpg
    375,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20201129_125408.jpg
    IMG_20201129_125408.jpg
    492,8 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20201203_081330.jpg
    IMG_20201203_081330.jpg
    559,4 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

janvangastel

Meten is weten
Olivier, je zou een mailtje met foto kunnen sturen naar Jan van Daalen van House of Outdoor and Optics https://www.houseofoutdoor.com/ . Hij weet ontzettent veel van verrekijkers en de kans is heel groot dat hij ook van dreze kijker iets af weet. In de winkel staan ook veel antieke verrekijkers en misschien ook deze wel.

John Baars

Moderator
Na de tweede wereldoorlog waren er een paar honderd optiekbedrijfjes (veelal familiebedrijfjes) en enkele grotere. Veelal gesitueerd rondom Tokyo. Tevens enkele tientallen bedrijven die body's maakten. Omdat er veel kwaliteitsverschil was en dit de aanduiding "made in Japan" niet bepaald promootte, werden door de regering de kwaliteitseisen vanaf de 60-er jaren gestandaardiseerd. Daarbij werd de lat vrij hoog gelegd. Het Japanese Binocular Inspection Institute was verantwoordelijk voor het toezien. ( De sticker, die er gemakkelijk afsleet) De ingeslagen fabrieksnummers zijn een tweede aanduiding.

Oa. door toedoen van de Amerikaanse zakenman Bushnell in de zestiger- zeventiger jaren nam de verkoop van Japanse kijkers een hoge vlucht, met de nadruk op de Amerikaanse markt. Jouw "Selection" komt waarschijnlijk niet uit die pijplijn, aangezien Busnell meestal "Triple tested"op de kijker liet graveren.

Fujiko maakte wel deel uit van die verzameling van optiekbedrijfjes. Ik vermoed dat jouw "Selection" uit de zeventiger jaren stamt. De geschiedenis van de firma die nu Fujiko heet startte in 1974. (andere branche) Aanname van mij is dat de kijker uit de periode daarvoor stamt.

Het Japanse keurmerk stond toen garant voor een bepaalde standaard in robuustheid, waar veel moderne instrumenten ( veel plastic) een puntje aan kunnen zuigen. Optisch zijn moderne coatings veelal beter.

Voor een geschiedenis van vlak na de oorlog:

Laatst bewerkt:

Olivier

Ganymedes
@ Jan: dank u, heb hem net een mail gestuurd

@ jurgen: dank u - ik blijf verbaast over zoveel fabrikanten. Ongelooflijk toch.

@ John - dank je - interessante om te weten, en dank voor de link; interessante leesvoer

In mijn logboek uit mijn adolescentie tijd vind ik een waarneming terug van 16 september 1978. De verrekijker moet wel ouder zijn, want ik had die gekregen van mijn grootvader, en ik denk niet dat het een gloednieuwe was. Ik kan het hem helaas niet meer vragen.

Sjef Wierink

Meteoriet
Ik zie op de laatste foto: JE19 en JB15.
Ik denk dat voor de codering van de fabrikant alleen de cijfers relevant zijn - ook al zien we in de lijst alleen JB codes.
Dus JB15 voor de maker van het eindproduct: Tokyo Oputikaru Co. Ltd.- Tokyo Optical Co. Ltd.
En JE19 voor de maker van het metaalwerk: FujiKogeisha Co. Ltd. (zoals bij JB19 in de lijst)

Olivier

Ganymedes
Verdorie ja, het is JB15. Dit is idd Tokyo Oputikaru Co. Ltd.- Tokyo Optical Co. Ltd.. Bedankt voor de correctie.
Maar hoe weet je dat E19 FujiKogeisha is?

Olivier

Ganymedes
Olivier, je zou een mailtje met foto kunnen sturen naar Jan van Daalen van House of Outdoor and Optics https://www.houseofoutdoor.com/ . Hij weet ontzettent veel van verrekijkers en de kans is heel groot dat hij ook van dreze kijker iets af weet. In de winkel staan ook veel antieke verrekijkers en misschien ook deze wel.

Antwoord van Jan van Daalen:
Uw verrekijker is een product van de Tsunami aan goedkope verrekijkers uit Japan uit de 60-er jaren.
Op het prismadeksel werd een merknaam aangebracht en zo werden er van hetzelfde model letterlijk honderden merken (opdrachtgevers) gerealiseerd.

Het merknaam dat dus aangebracht is is Selection.

Deze verrekijker lijkt als twee druppels water op een kijker die ik van mijn vader kreeg en nog steeds gebruik.
Zelfs het lettertype van "7x50", de gradenverdeling en de plaats van de schroefjes zijn identiek.
Maar bij mij staat er "Revue Vergütete Optik" in plaats van Selection.
Ik wist dat de kijker een goedkoop massaproduct uit Japan was en had niet de illusie dat de kwaliteit in de buurt zou komen van de huidige Japanse optiek.
Het China van nu is het Japan van toen.

jurgenvdv

Pallas
ik heb ook bijna precies dezelfde nog van mijn grootvader vroeger (een 16x50) maar gebruik die niet graag omdat de vergroting een te klein beeld en teveel trillingen geeft.

bij mij staat Gracia triple tested dan op de plaats van selection

Sjef Wierink

Meteoriet
Verdorie ja, het is JB15. Dit is idd Tokyo Oputikaru Co. Ltd.- Tokyo Optical Co. Ltd.. Bedankt voor de correctie.
Maar hoe weet je dat E19 FujiKogeisha is?
Dat weet ik niet zeker, maar het lijkt me logisch dat voor aanduiding van de fabrikant alleen de cijfers relevant zijn.
En dus zou je voor JE19 naar JB19 in de lijst kunnen kijken.

John Baars

Moderator
Tokyo Optical is opgericht in 1954. Nog steeds actief in brillenglazen. Over Oputikaru kon ik zo snel even niets vinden.
Het zou zomaar kunnen dat de nummers en letters uitwisselbaar zijn, ik vind er echter niets over.
Wel leuk, maar een beetje een zijsprong, om een veelvoud aan Japanse kijkers uit die periode te zien:

Tokyo Optical is opgericht in 1954. Nog steeds actief in brillenglazen. Over Oputikaru kon ik zo snel even niets vinden.
Grappige naam: Oputikaru.
Zo spreekt een Japanner het woord Optical uit, waarbij bedacht moet worden dat Japanners moeite hebben om de klanken r en l uit elkaar te houden.

Olivier

Ganymedes
Deze verrekijker lijkt als twee druppels water op een kijker die ik van mijn vader kreeg en nog steeds gebruik.
Zelfs het lettertype van "7x50", de gradenverdeling en de plaats van de schroefjes zijn identiek.
Maar bij mij staat er "Revue Vergütete Optik" in plaats van Selection.
Ik wist dat de kijker een goedkoop massaproduct uit Japan was en had niet de illusie dat de kwaliteit in de buurt zou komen van de huidige Japanse optiek.
Het China van nu is het Japan van toen.
Leuk! Staan er ook codes op vermeld?

Olivier

Ganymedes
Het zou zomaar kunnen dat de nummers en letters uitwisselbaar zijn, ik vind er echter niets over.
Wel leuk, maar een beetje een zijsprong, om een veelvoud aan Japanse kijkers uit die periode te zien:

Tokyo Optical heeft een facebook account en daarop is de volgende website vermeld:
http://www.tokyomegane.co.jp/

Dit is wel een bedrijf dat in 1883 is opgericht. In 1954 werd Tokyo Glass Light Equipment (Tokyo Glasses) opgericht

Gaan deze over het bedrijf dat jij gevonden hebt, John?

Bovenaan Onderaan