zit er een stickertje op de kijker of zie je een gedrukte code (meestal aan de onderkant waar de objectieven aan het huis geschroefd zijn)? Meestal betreft het verrekijkers van Japanse makelij ui de jaren '70 en '80. Aan de hand van deze sticker of gedrukte code is te herleiden wie de daadwerkelijke producent van de kijkers is. Zie het bijgevoegde linkjeIk vind van dit merk geen informatie terug.
Olivier, je zou een mailtje met foto kunnen sturen naar Jan van Daalen van House of Outdoor and Optics https://www.houseofoutdoor.com/ . Hij weet ontzettent veel van verrekijkers en de kans is heel groot dat hij ook van dreze kijker iets af weet. In de winkel staan ook veel antieke verrekijkers en misschien ook deze wel.
Dat denk ik ook.Ik vermoed dat jouw "Selection" uit de zeventiger jaren stamt.[/URL]
Dat weet ik niet zeker, maar het lijkt me logisch dat voor aanduiding van de fabrikant alleen de cijfers relevant zijn.Verdorie ja, het is JB15. Dit is idd Tokyo Oputikaru Co. Ltd.- Tokyo Optical Co. Ltd.. Bedankt voor de correctie.
Maar hoe weet je dat E19 FujiKogeisha is?
Grappige naam: Oputikaru.Tokyo Optical is opgericht in 1954. Nog steeds actief in brillenglazen. Over Oputikaru kon ik zo snel even niets vinden.
Leuk! Staan er ook codes op vermeld?Deze verrekijker lijkt als twee druppels water op een kijker die ik van mijn vader kreeg en nog steeds gebruik.
Zelfs het lettertype van "7x50", de gradenverdeling en de plaats van de schroefjes zijn identiek.
Maar bij mij staat er "Revue Vergütete Optik" in plaats van Selection.
Ik wist dat de kijker een goedkoop massaproduct uit Japan was en had niet de illusie dat de kwaliteit in de buurt zou komen van de huidige Japanse optiek.
Het China van nu is het Japan van toen.
Tokyo Optical is opgericht in 1954. Nog steeds actief in brillenglazen. Over Oputikaru kon ik zo snel even niets vinden.
Het zou zomaar kunnen dat de nummers en letters uitwisselbaar zijn, ik vind er echter niets over.
Wel leuk, maar een beetje een zijsprong, om een veelvoud aan Japanse kijkers uit die periode te zien:
Simon Spiers’s albums | Flickr
www.flickr.com