Veranderingen binnen een maand

GuusGilein

PKS 0716+71
De afgelopen 4 weken was het duidelijk prut wat heldere nachten betreft. Als je dan weer eens mag waarnemen, dan zien sommige figuren er ineens heel anders uit omdat de veranderlijke die deel uitmaakt van de door jou zelf verzonnen figuurtjes/asterismen een behoorlijk afwijkende helderheid heeft ten opzichte van je vorige waarneming.

Een paar voorbeelden (de oranje sterretjes zijn mijn waarnemingen, de cirkeltjes die van andere waarnemers) met lichtcurven van de laatste 200 dagen:
De Mira R Cas:
R Cas.PNG

De Mira R Dra:
R Dra.PNG

De Mira SS Cas, slechts 5 van mijn schattingen, maar toch duidelijk een verschil sinds de vorige keer:
SS Cas.PNG

En de stuiterbal SS Cyg:
SS Cyg.PNG

GuusGilein

PKS 0716+71
Dank je Huubke!

Inderdaad, R Cas is ineens magnitude 5,0 en die knalde er in de zoeker echt uit terwijl hij bij de vorige waarneming een maandje geleden daarin niet eens zichtbaar was. Het lijkt net of je plotseling op een nova stuit. Magische momenten! šŸ˜

Huubke

Uranus
Dank je Huubke!

Inderdaad, R Cas is ineens magnitude 5,0 en die knalde er in de zoeker echt uit terwijl hij bij de vorige waarneming een maandje geleden daarin niet eens zichtbaar was. Het lijkt net of je plotseling op een nova stuit. Magische momenten! šŸ˜
Ik heb zo meermaals meegemaakt dat ik dacht dat ik op de verkeerde plaats zat te zoeken naar een variabele omdat die ineens zo helder was. Ik herkende het beeldveld niet :oops:

GuusGilein

PKS 0716+71
En uiteraard gaan ze net zo vaak de andere kant op. Soms zijn ze binnen een maand praktisch onzichtbaar geworden, zoals hier bij RT Dra (waar ik bijna de enige waarnemer van ben). De laatste waarneming is gemaakt met mijn 20 cm Cassegrain bij 270x, grensmagnitude ter plekke was ongeveer 14,0.
Ik zal nu denk ik 1,5 maand moeten wachten voordat hij weer binnen het bereik van mijn kijker is, en dan is hij aan de avondhemel verdwenen.
RT Dra.PNG

Bovenaan Onderaan