Vanaf 1 mei in Amsterdam: de bibliotheektelescoop

oetie

Obscuur Object
Whoah, ik zie net op Twitter dat er in Delft blijkbaar al eerder een telescoop te leen was! Weet iemand hier meer over? Misschien in samenwerking met een sterrenwacht daar in de buurt? Ik heb een mail gestuurd naar DOK maar ben ongeduldig en misschien weet iemand hier meer?

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Top! Orion levert ook een goed budget-zoomoculair de e-series 7-21 mm. Deze is nog wat goedkoper dan de Omegon het welke jullie momenteel gebruiken maar heeft naar mijn persoonlijke mening wel een betere bouwkwaliteit. Wellicht zit er nog een korting in als je alles bij Orion aanschaft.

oetie

Obscuur Object
Bedankt voor de tip! We hadden deze telescopen nog liggen (ja, ik weet het, schandalig) van een eerder project, dus we hebben momenteel niets nieuws bijgekocht, maar als we straks nog meer gaan uitbreiden (hopelijk) zal ik dat zeker overwegen!

markus17

Mimas
Leuk!

Als jij de bemiddeling met de Groninger Openbare Bibliotheek op je wil nemen, wil ik wel zo'n telescoop aan de bieb doneren. Dan moeten jouw 'mannetjes' dat ding daarna nog wel prepareren voor biebgebruik neem ik aan?

Ik kan de starblast niet in de astromarket vinden dus dan moet ik wel even weten wat een geschikt equivalent is. Als je in Amsterdam al tot volgende zomer vol zit, dan moet het in Groningen wel lukken om tenminste een paar gebruikers te vinden.

Jij hebt in elk geval succes met je project, en dat mag je elders wat mij betreft ook hebben!

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Ik kan de starblast niet in de astromarket vinden dus dan moet ik wel even weten wat een geschikt equivalent is.
Kan rechtstreeks op de Europese site van Orion besteld worden ( eu.telescope.com). Een ander type telescoop is denk ik lastig ivm de handleidingen en documentatie die specifiek voor deze kijker geschreven zijn. Orion heeft overigens een magazijn in Eindhoven, dus zodra op voorraad heb je de kijker snel in huis

oetie

Obscuur Object
Leuk!

Als jij de bemiddeling met de Groninger Openbare Bibliotheek op je wil nemen, wil ik wel zo'n telescoop aan de bieb doneren. Dan moeten jouw 'mannetjes' dat ding daarna nog wel prepareren voor biebgebruik neem ik aan?

Ik kan de starblast niet in de astromarket vinden dus dan moet ik wel even weten wat een geschikt equivalent is. Als je in Amsterdam al tot volgende zomer vol zit, dan moet het in Groningen wel lukken om tenminste een paar gebruikers te vinden.

Jij hebt in elk geval succes met je project, en dat mag je elders wat mij betreft ook hebben!
Dat is echt een heel gul en vriendelijk aanbod! Maar helaas kan ik dat niet in mijn uppie voor heel Nederland gaan regelen. Er komt echt wat meer bij kijken dan alleen een belletje, er moet ook periodiek onderhoud gepleegd worden bijvoorbeeld, en er moeten afspraken gemaakt worden over de verantwoordelijkheid als er iets misgaat. Het goede nieuws is dat ze in Groningen bezig zijn om telescopen in de meet-o-theek op te nemen. Als je aanbod serieus is, neem dan even contact op met de outreach-mensen van de universiteit van groningen: https://www.rug.nl/research/kapteyn/outreach/contact-outreach

oetie

Obscuur Object
Kan rechtstreeks op de Europese site van Orion besteld worden ( eu.telescope.com). Een ander type telescoop is denk ik lastig ivm de handleidingen en documentatie die specifiek voor deze kijker geschreven zijn. Orion heeft overigens een magazijn in Eindhoven, dus zodra op voorraad heb je de kijker snel in huis
Het is inderdaad een goed idee om de telescoop rechtstreeks bij orion te bestellen, aangezien ze alleen dan support leveren en dan zou je dus (mocht het nodig zijn) reserve-onderdelen kunnen bestellen.

Er worden overigens wel andere soorten kleine dobsons gebruikt hoor! De aanpassingen zijn geen rocket engineering :)

sdn

Rhea
Wat zijn precies die aanpassingen? Je had het eerder over draadjes aan dopjes zodat ze niet kwijtraken, maar verder? Zoom oculair erin lijmen misschien?

En ben je met dobjes niet bang dat de collimatie een drama wordt?

oetie

Obscuur Object
Wat zijn precies die aanpassingen? Je had het eerder over draadjes aan dopjes zodat ze niet kwijtraken, maar verder? Zoom oculair erin lijmen misschien?

En ben je met dobjes niet bang dat de collimatie een drama wordt?

Nee daar ben ik niet bagn voor want er komt een kap over de knoppen. Bovnedien ziet een gemiddelde beginner het verschil niet tussen een gecollimeerde telescoop en een slecht gecollimeerde telescoop. Hier staat de handleiding voor de aanpassingen (gemaakt door de astronomical league): https://www.bibliotheektelescoop.nl/wp-content/uploads/2021/04/Telescope-Modifications.pdf en dit is de website met alle info voor sterrenwachten https://www.bibliotheektelescoop.nl/voor-sterrenwachten/

svdwal

Sander - Moderator
Ik zou bij de gebruikershandleidingen-sectie erbij zetten hoe je het Noorden, het zuiden en zo kan vinden. Kompas in de smartphone, dat de Zon in Nederland in de zomer om half 2 in het zuiden staat, dat soort dingen. Er zijn hele kuddes mensen die dat niet weten.

markus17

Mimas
Ah, ik denk dat ik de telescoop [1] gevonden heb, die is ook nog eens spotgoedkoop en vanaf zaterdag zo te zien al leverbaar.

Ik heb de dame van het Kapteyninstituut maar een mailtje gestuurd met een referentie naar je biebkijkerwebsite. Het zou mooi zijn als zij het allemaal regelen, dan wil ik die kijker wel betalen en bij haar laten bezorgen, hoef ik er verder ook niet naar om te kijken. Dit mooie initiatief steun ik graag!

[1] https://eu.telescope.com/Telescopes...lescope/rc/488/p/103630.uts?keyword=starblast

Bovenaan Onderaan