Vanaf 1 mei in Amsterdam: de bibliotheektelescoop

oetie

Obscuur Object
Whaa! Ben zo blij dat dit eindelijk gaat starten. In 2014 al, las ik in de Sky & Telescope over een leuk nieuw project in de VS: De library telescope. Ze hadden daarvoor een kleine dobson een beetje getweakt zodat de dopjes niet kwijtraken enzo, en dat ging goed. Toen al, dacht ik: "Dat wil ik ook!". Maar ja, wie ben ik. In die tijd had ik net mijn eerste waarnemingen gedaan en knutselen aan een telescoop leek me HEEL eng. Bovendien had ik 0 connecties.

Maar in de tussentijd werk ik bij het astronomie-instituut van de Universiteit van Amsterdam, en ken ik hier en daar wel wat mensen. Ook ben ik "iets" brutaler geworden 😁 Omdat door de coronacrisis de sterrenkijkavonden niet door konden gaan, had ik tijd om hier echt wat mee te gaan doen! Ik nam contact op met de Openbare Bibliotheek van Amsterdam (OBA) en liet de technische dienst van de UvA een telescoop pimpen en, nou ja, er was nog wel wat ander werk omheen, maar nu zijn we zover: Op 1 mei gaat hij los: De eerste Nederlandse bibliotheektelescoop!

Het is een Orion 4.5 starblast, maar ik hoor dat er ook andere soortgelijke modellen gebruikt worden, dus het hoeft niet persé met deze. Het fijne van dit model is dat je hem bij wijze van spreken in zo'n grote IKEA tas kan vervoeren op de fiets. Maar dat doen we natuurlijk niet 😆

Hier zijn een paar foto's:
IMG_5997.jpgIMG_6014.jpgIMG_5990_1.jpg

Ik heb een website ingericht met alle informatie, voor de gebruiker, maar ook voor eventuele andere partijen die dit een leuk idee vinden en ook zouden willen doen. Het is namelijk mijn droom dat er over een tijdje minimaal in iedere provincie een bibliotheektelescoop te lenen is!

sterrenboy

I have a dream....
Een héél mooi project!

En nu maar hopen dat het van de grond afkomt... Het ‘probleem’ is: Of iedere bibliotheek hier interesse in heeft. Ze weten natuurlijk niks van het aantal leden welke Nederland heeft die astronomie bedrijven.

Succes!

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Top initiatief, ik volg het Library Project al een poosje en heb hier ook al eens over nagedacht. Helaas was er bij de bibliotheken die ik destijds benaderde weinig animo om hierin te participeren. Hopelijk als het project wat momentum krijgt dat ze er alsnog warm voor te krijgen zijn

sterrenboy

I have a dream....
Dat bedoelde ik te zeggen met ‘probleem’. Eerst een aantal bibliotheken een eerste start laten maken en dan kunnen -als er inderdaad animo voor is- meerdere ‘schapen’ volgen.

oetie

Obscuur Object
Top initiatief, ik volg het Library Project al een poosje en heb hier ook al eens over nagedacht. Helaas was er bij de bibliotheken die ik destijds benaderde weinig animo om hierin te participeren. Hopelijk als het project wat momentum krijgt dat ze er alsnog warm voor te krijgen zijn
Het helpt dat ik een enorme organisatie achter me heb waar onder andere een juridische afdeling zit die kon helpen met de contracten enzo zodat het risico voor hun ook heel klein is. En dat de OBA natuurlijk huge is... Maar ze hebben aangegeven dat ook zij willen helpen in hun netwerk te verspreiden, als het ze bevalt tenminste... We hebben een proefperiode van een half jaar, en daarna stoppen we of gaan we uitbreiden, hopelijk ook naar andere wijken.

oetie

Obscuur Object
Een héél mooi project!

En nu maar hopen dat het van de grond afkomt... Het ‘probleem’ is: Of iedere bibliotheek hier interesse in heeft. Ze weten natuurlijk niks van het aantal leden welke Nederland heeft die astronomie bedrijven.

Succes!
Dit project is eigenlijk meer gericht op mensen die dat gewoon eens willen uitproberen maar geen geld of knowhow hebben om "ff" zelf een telescoop te kopen. Zoals je weet zijn de meeste zogenaamde startertelescopen bagger. Deze is gewoon goed.

oetie

Obscuur Object
Ja! Bij de OBA moet je wel reserveren door een mailtje te sturen naar collectiebeheer maar iedere bieb kan dat op hun eigen manier inrichten.

svdwal

Sander - Moderator
Mooi project. Viavia in de week te zetten bij de Leidse Sterrewacht, eens kijken of zij er wat mee gaan doen.

De telescoop die je als kind had willen lenen (als het mogelijk was geweest).
En eigenlijk nog steeds wilt lenen.
Schattig kijkertje!

oetie

Obscuur Object
De telescoop die je als kind had willen lenen (als het mogelijk was geweest).
En eigenlijk nog steeds wilt lenen.
Schattig kijkertje!
Hij is echt te cute. Ik heb nog overwogen hem een knuffel te geven voor ik hem wegbracht vanmiddag...

Hyperion

Moderator
Bijzondere zoeker heeft deze kijker. Heb je die zelf al uitgeprobeerd? Zou een mooie vervanging kunnen zijn van sommige RDF's uit de categorie "bagger".

sterrenboy

I have a dream....
Hij is echt te cute. Ik heb nog overwogen hem een knuffel te geven voor ik hem wegbracht vanmiddag...

Doe dat dan maar niet...
Heb een foto gezien van een telescoopknuffel van jou. Je bezit die kijker nou.

Dus, als je die kijker knuffelt is die kijker verloren, niks bibliotheek... oetie!

oetie

Obscuur Object
Bijzondere zoeker heeft deze kijker. Heb je die zelf al uitgeprobeerd? Zou een mooie vervanging kunnen zijn van sommige RDF's uit de categorie "bagger".
Ja! Toevallig dinsdag nog een keer opnieuw, omdat mensen in de biebscoop-maillist nogal sceptisch waren. Werkt best heel aardig! Het gaatje is natuurlijk vrij klein en met zo'n kleine brandpuntsafstand is de FOV zo groot dat dat best gaat. Je kan hem verder niet stellen dus je hebt de ster dan niet precies in het midden van het beeldveld maar omdat het doel van deze telescoop is om beginners met de sterrenhemel bekend te maken, gaan er toch geen wazige prutpluisjes mee gezocht worden.

Het originele ontwerp was van hout, maar de mensen van de werkplaats bij de UVA hebben er een 3d-design van gemaakt, dus extra makkelijk nieuw bij te maken :)

Bovenaan Onderaan