Vanaf 1 juli 2021 producten via webshops buiten de EU 21% duurder

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Duurder dan hier, en de bezorger wil echt EUR 17,83 van je ontvangen, anders neemt ie hem weer mee en gaat ie retour.
De bedoeling is uiteraard AliExpress aan te zetten BTW te heffen en via OSS door te storten aan het EU-land van bestemming. In dat geval betaal je enkel de aankoop, de verzending en de verschuldigde BTW (die op de goederen betrekking heeft en enkel de transportkosten binnen Europa).

Amazon kan het al, en reken maar dat AliExpress het ook kan als het alternatief een drooglegging is van hun handel naar Europa.
 

rweust

Donateur
De bedoeling is uiteraard AliExpress aan te zetten BTW te heffen en via OSS door te storten aan het EU-land van bestemming. In dat geval betaal je enkel de aankoop, de verzending en de verschuldigde BTW (die op de goederen betrekking heeft en enkel de transportkosten binnen Europa).

Amazon kan het al, en reken maar dat AliExpress het ook kan als het alternatief een drooglegging is van hun handel naar Europa.

Gaat dat dan inklaringvrijstelling opleveren voor aankopen t/m 150 euro? Of blijft de vervoerder verantwoordelijk voor de controle op BTW en voor de handeling wat betreft inning en afdracht aan de belastingdienst? Als dit laatste het geval blijft, dan blijft PostNL, ook op een pakketje wat zo is besteld en waarover de BTW al is betaald, waarschijnlijk gewoon 13 euro inklaringskosten rekenen. Dan zijn de "goedkope" Chinese producten toch nog steeds veel duurder voor ons (BTW er bij op + inklaring)?

Hoe gaat dit nu eigenlijk bij Amazon, hebben die nu al een afspraak met de Nederlandse vervoerder en belastingdienst om deze inklaring dan te kunnen schrappen voor artikelen t/m 150 euro?


Edit: Laat maar, ik zie het al, de BTW aangifte gaat dan inderdaad helemaal via het nieuwe OSS en t/m 150 euro waarde hoeft dit dan niet meer ingeklaard te worden. Mee eens, Aliexpress, Alibaba en Wish zullen ook over moeten naar dit nieuwe One Stop Shopping aangifte ssyteem van de EU, anders worden alleen de vervoerders er maar rijker van en stort hun EU handel in.


@Bert Bogchelman

Indien Aliexpress dus dit nieuwe OSS aangifte systeem van de EU integreert, dan gaat jouw Cheshire van 8 euro + 2 euro verzenden, dus met BTW verhoogd worden en totaal EUR 12,10 kosten (afgezien wat Aliexpress misschien nog aan administrateikosten gaat rekenen). Nog steeds de helft goedkoper dan hier. Het hoeft dan niet meer ingeklaard te worden en wordt zo bij je afgeleverd.

Voor en nadelen dus aan dit OSS. De hele goedkope producten van buiten de EU die nu onder BTW vrijstelling van 22 euro vallen worden duurder, ze worden na 1 juli 2021 immers wel met 21% BTW belast. Maar de producten tot 150 euro, die nu boven de 22 euro waarde wel moeten worden ingeklaard, hoeven dit onder dit OSS BTW aangifte systeem straks niet meer. Dit scheelt dus weer 13 euro inklaringskosten op een pakketje niet duurder dan 150 euro gekocht buiten de EU.

Dank @sixela


Robert.
 
Laatst bewerkt:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Als de verkoper buiten de EU de "One Stop Shop" gebruikt om de goederen correct aan te geven en de BTW en invoerrechten te betalen, dan moet PostNL helemaal niets doen. Zij zijn enkel verantwoordelijk om te innen en af te dragen voor shops die de EU "one stop shop" procedure weigeren te gebruiken en die de inklaring ook niet door iemand anders laten doen.

zie bijvoorbeeld de link van bpost iets vroeger in het onderwerp voor een (Belgisch) voorbeeld. In de linker kolom zie je dat er behalve voor de BTW geen enkele kost wordt aangerekend voor geregistreerde webwinkels (lees: winkels die aan de bron de nodige BTW en invoerrechten heffen en die via de OSS naar Europa doorsluizen).

Hoe gaat dit nu eigenlijk bij Amazon, hebben die nu al een afspraak met de Nederlandse vervoerder en belastingdienst om deze inklaring dan te kunnen schrappen voor artikelen t/m 150 euro?
Er wordt helemaal niets "geschrapt". Net zoals bij DHL, UPS etc. gebeurt de inklaring niet door de lokale vervoerder, de goederen komen hier met documenten die aangeven dat de geoderen al ingeklaard werden. Ze worden ingeklaard, enkel niet door PostNL. Net daarom worden "One Stop Shops" opgericht, om het iedere shop mogelijk te maken zelf zoiets te kunnen doen.

Je kunt trouwens nu al in principe aangeven dat je een goed zelf zult inklaren, ook al zorgt PostNL voor de uiteindelijke levering. Maar de procedure om zoiets als particulier te doen is loodzwaar, en anderen die het wél kunnen gaan je voor één pakketje ook wel flink wat aanrekenen om het te doen.

Als je zoiets wilt doen, dan kun je eigenlijk beter de verkoper vragen te verschepen met UPS World Saver, en dat is trouwens wat Amazon International Shipping ook doet. Die hebben een contract met UPS en UPS klaart de goederen in, alleen hebben die zoveel volume dat ze UPS kunnen dwingen het voor een prikje te doen.
 
Laatst bewerkt:

rweust

Donateur
Op zich is dit dus niet zo'n slechte ontwikkeling. Indien die grote webwinkels van buiten de EU, inderdaad overgaan naar dit One Stop Shop aangifte systeem, dan kun je bij deze shops dus bestellen, inclusief BTW en boven de 150 euro, inclusief invoerrechten, betalen, hoef je niets meer aan de deur aan de bezorger te betalen en zal er ook niet ingeklaard hoeven worden door de lokale vervoerder (scheelt weer 13 euro inklaringskosten bij PostNL).

Oneerlijke concurrentie met EU leveranciers is voorbij (die moeten immers al langer BTW afdragen, ook over kleinere aankopen). Er wordt ook minder makkelijk misbruik gemaakt en BTW ontdoken via valse omschrijvingen of bedragen. Lokale vervoerders (PostNL, DHL, Bpost, etc.) hoeven minder in te klaren en kunnen zich richten op inklaring van niet aangegeven aankopen.

Nadeel is dat kleine aankopen t/m 22 euro niet meer BTW vrij kunnen worden aangekocht, dat lokale vervoerders minder druk worden met inklaren en er minder "gemist" zal gaan worden aan inklaring en heffing.

Wel is het zaak om er dus op te letten dat de non-EU verkoper in een ver land dit OSS of een gelijkwaardig BTW-aangifte systeem straks gebruikt, je netjes Nederlandse (of Belgische) BTW betaalt bij de aankoop en de verkoper dit voor je in laat klaren (zoals nu bij Amazon International Shipping) en dit dus niet nog een keer fysiek ingeklaard gaat worden door de lokale vervoerder hier in Nederland (of België).

Hier zullen niet direct alle Non-EU webshops aan mee doen. Indien de verkoper geen BTW heft, aangeeft en inklaart via OSS, gaat de lokale vervoerder dit bij binnekomst in NL of Belgïe voor je doen en rekenen ze ook op kleine aankopen BTW en inklaringskosten. Vooral die laatste maken de kleine aankopen onnodig duur, zie de voorbeelden hierboven.

Zal me niets verbazen dat er straks nog een soort van One Stop Shopping EU logootje komt voor de webshops die wel vast voor je inklaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jimmy54

Stofdeeltje
Hmmm ... 41 dagen terug een softbox besteld van €82,- en betaald op AlieXpress.
Gewoon geleverd gekregen zonder extra kosten of 21% duurder,
De box was 50% voordeliger dan bij Camera Nu - of Express.
Afzender was dus niet China maar Frankrijk, de constructie voor levering is iets anders dan wordt aangenomen en blijft op die manier dus binnen de EU.
Had dit al eerder meegemaakt met een lens die bij eerdergenoemde fotowinkels €400,- duurder was.
Ook deze lens besteld via AlieX maar kreeg helaas de verkeerde lens geleverd.
Het retouradres was wederom in Frankrijk, maar de correspondentie voor restetutie liep wel via China, wat overigens zonder problemen werd afgehandeld(y)
Moet wel bekennen dat ik een beetje peentjes begon te zweten toen ik zag dat de verkeerde lens was geleverd DHL 😅
 

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Gewoon geleverd gekregen zonder extra kosten of 21% duurder,
AliExpress rekent BTW aan en stort die door via de One Stop Shop, kijk maar eens volgende keer dat je bestelt naar de kleine lettertjes (“price includes VAT”).

Dat had je natuurlijk ook kunnen lezen in de rest van het onderwerp.
 

Jimmy54

Stofdeeltje
Uiteraard, maar ik kan die "alles 21% duurder" nergens uit opmaken waar het topic mee begon.
Ondanks de BTW - cq oneerlijke concurentie met EU leveranciers die voorbij moet zijn - was de aanschaf van beide producten respectivelijk 50 en 40% voordeliger.
Misschien dat er producten zijn waarbij dat voordeel zo goed als nihil is om die bepaalde markt in de EU te beschermen.
En als ik vanavond Biden en Xi Jinping zo hoor, zal dat binnenkort wel over het gehele euvre plaats moeten gaan vinden.
Althans ... als ik de gevoerde term "eerlijke concurentie" goed heb begrepen.
 

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Uiteraard, maar ik kan die "alles 21% duurder" nergens uit opmaken waar het topic mee begon.
Zoals je kunt lezen in de rest van het onderwerp was dat inderdaad schromelijke overdrijving: niet alles werd 21% duurder, enkel de goedkope pakketjes waarop vroeger geen BTW verschuldigd was...en daarnaast de frauduleus verstuurde duurdere pakketten die aangegeven werden met een te lage waarde.

Dat truukje is ondertussen grotendeels verleden tijd (weet ik uit ervaring: iemand uit Rusland stuurde me iets van werkelijk €30 als "cadeau" en Bpost schatte de verschuldigde BTW op €115 tot ik op de proppen kwam met een betalingsbewijs).
 

Jimmy54

Stofdeeltje
En dat natte -vinger werk gebeurd(e) wel vaker.
Zelf ook meegemaakt met een Meanwell LED driver die hier €152,- koste en via China $98,00 (die stond destijds op €1,18) Ik kreeg toen een heffing van €103,-
Heb toen wel het één en ander aangekaart met als gevolg een vermindering van €48,- .
Ook dat klopte volgens mij niet, dat totaalbedrag leek mij teveel op 152 en heb ze toen voorberekend hoeveel 20% van $98,00 was met een wisselkoers van €1,18
en heb er nooit meer wat van gehoord. Dat is nu 6 jaar geleden.
 

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Het wordt uiteraard bij onvoldoende documentatie steevast overschat -- dan kom je zelf over de brug met bewijzen. Je betaalt niet enkel BTW maar ook nog eens kosten vor het inklaren -- tenzij de BTW bij de bron werd betaald en doorgestort.
 
Bovenaan Onderaan