Vanaf 1 juli 2021 producten via webshops buiten de EU 21% duurder

meegja

Chaoot
Ja, je leest het goed: 21% duurder vanaf 1 Juli 2021 als je wat via een webshop buiten de EU besteld. Dit is het gevolg van een Europese wet die dan ingaat.
Een filter of kleine onderdelen via AliExpress wordt dus een stuk duurder want de regel dat het voor producten onder de €22 niet opgaat, verdwijnt ook.
Er zijn uitzonderingen en mogelijkheden om dit aan te passen maar dat ligt bij de webshops zelf.
Mee info o.a. op https://nl.hardware.info/nieuws/76810/kleine-bestellingen-via-chinese-webshops-binnenkort-21-duurder

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Een bestelling van 20 euro kan soms bijna het dubbele gaan kosten, volgens het artikel. Oei! Dat maakt het inderdaad niet heel aantrekkelijk.

Yoda

Donateur
En niet te vergeten als je buiten de Europese unie gaat, de invoerrechteno_O
Deze komen er dan ook nog eens bovenop....

meegja

Chaoot
Als bv Amazon.nl geen Europese regelingen treft, dan gaat die ook hieronder vallen. Het is dus een Europese maatregel om meer geld te innen van bedrijven die tot nu toe de belasting "ontdoken". Ze moeten nu zeg maar een soort Europese vestiging in het leven roepen incl BTW/VAT/whatever waar dus de bestellingen via lopen. Op die manier zou er voor de klanten het minst veranderen in de huidige manier. Doen ze dat niet, dan is het "Helaas, pindakaas. Wat een pech, voordeel weg".

meegja

Chaoot
Dit gaat niet om bestellingen bij een buitenlandse winkel maar bestellingen buiten Europa

grts
Sieg
Moet even mijn denkhoedje opzetten ... je bedoelt dat een Europese winkel haar webshop en financiën buiten de EU heeft, dat dit net zo goed nu onder die regeling valt?

Rudy

Donateur
Het artikel op Bloomberg is overigens een stuk gedetailleerder, maar ook wat "technisch". Wellicht leest @rweust mee, hij is goed op de hoogte over deze onderwerpen en kan er wat meer over vertellen.

maankijker

Donateur
Ik word hier niet goed van!

Ik wel, bestel nooit bij alibaba (en zijn 40 rovers) enkele keer bij webshop over de grens maar laatst bij de lokale astroshop hier in de buurt geweest en dat is eigenlijk prima bevallen. Goed advies, gewoon op voorraad en geen verzendkosten.

Sieg

Rhea
Moet even mijn denkhoedje opzetten ... je bedoelt dat een Europese winkel haar webshop en financiën buiten de EU heeft, dat dit net zo goed nu onder die regeling valt?

Misschien weet je het niet maar die extra taxen zijn er altijd al geweest, alleen is er altijd al een vrijstelling geweest onder de 22€
Nu valt deze vrijstelling gewoon volledig weg, wat dus wil zeggen dat alles wat je nu bestelt evenwaardig getaxeerd zal worden
Dit treft voornamelijk particuliere klanten die gewend waren goedkope dingen onder de 22€ te bestellen in buiten-Europese landen.
Dus zeg maar de Aliebaba, Wish, Alieexpress, enz ... shoppers die steeds kleine bestellingen deden in die landen onder de 22€.

Dus zoveel verschil zal dit niet uitmaken als je zelf zo geen shopper bent

grts
Sieg

sdn

Callisto
Ja, je leest het goed: 21% duurder vanaf 1 Juli 2021 als je wat via een buitenlandse webshop besteld. Dit is het gevolg van een Europese wet die dan ingaat.
Een filter of kleine onderdelen via AliExpress wordt dus een stuk duurder want de regel dat het voor producten onder de €22 niet opgaat, verdwijnt ook.
Er zijn uitzonderingen en mogelijkheden om dit aan te passen maar dat ligt bij de webshops zelf.
Mee info o.a. op https://nl.hardware.info/nieuws/76810/kleine-bestellingen-via-chinese-webshops-binnenkort-21-duurder
Dit klopt niet. Als je nu iets bestelt in bijvoorbeeld Duitsland betaal je daar 19 procent Duitse BTW over, mits de webshop een kleintje is. Grotere webshops moeten nu al de BTW van het land van aankomst in rekening brengen, voor NL dus 21 procent. Er is een omzetgrens en een bedrijf als teleskop-service zal daar allang boven zitten. Vanaf 1 juli wordt die omzetgrens afgeschaft en moet je dus in alle webshops het NL tarief betalen. Dat betekent dus misschien een paar procent hogere prijzen, als dat al doorberekend wordt. Juist kleine webshops zullen doorberekenen ingewikkeld vinden, dikke kans dat ze gewoon met 1 europese prijs blijven werken en BTW tarief verschillen met hun marge verrekenen. Verder verandert er nog het een en ander in de manier waarop webshops de BTW moeten voldoen maar daar heb je als consument niet zoveel mee te maken.

Alleen webshops buiten de EU die gebruik maken van de 22 euro vrijstelling, worden fors duurder. Mits de douane die pakketjes er ook daadwerkelijk uit gaat proberen te vissen, daar heb ik ook zo mijn twijfels bij. Want dan maken ze veel kosten voor pakketjes waar ze nauwelijks aan verdienen. Ik ben benieuwd of ze dat gaan doen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ze moeten nu zeg maar een soort Europese vestiging in het leven roepen incl BTW/VAT/whatever waar dus de bestellingen via lopen
Dat klopt ook voor geen meter. Buiten-Europese sites kunnen zich registreren en BTW afdragen aan het land van bestemming die ze bij bestelling innen -- vele verkoopssites van het VK doen dat trouwens al, en de grotere spelers binnen Europa doen dat ook al.

Laatst bewerkt:

sixela

Mits de douane die pakketjes er ook daadwerkelijk uit gaat proberen te vissen, daar heb ik ook zo mijn twijfels bij. Want dan maken ze veel kosten voor pakketjes waar ze nauwelijks aan verdienen. Ik ben benieuwd of ze dat gaan doen.
Bpost doet dat alvast -- de kosten die ze maken rekenen ze gewoon door. Maakt hen niet uit dat je dan meer aan kosten betaalt dan het pakketje waard is.

Als je dat wilt vermijden, dan kun je kopen bij een bedrijf dat de douanekosten zelf al int bij bestelling en doorstort voor het pakket de EU bereikt (voorbeeldje: mijn post-Brexit DeepSky Atlas uit het VK is netjes toegekomen, en ik had bij bestelling al 6% BTW betaald, die netjes doorgestort is naar België).

Dat is uiteraard waar de EU naartoe wilt: dat de grote buitenlandse spelers de BTW in het land van bestemming netjes afdragen, ook voor kleine bedragen en zonder al te veel rompslomp.

Laatst bewerkt:

sixela

Ja, je leest het goed: 21% duurder vanaf 1 Juli 2021 als je wat via een buitenlandse webshop besteld.
Voor producten boven de vrijstelling van €22 verandert er niets aan de BTW-regeling, en of je het gelooft of niet, sommige astrospullen kosten meer dan €22. Die zin mist dus nogal wat kwalificaties.

sdn

Callisto
Bpost doet dat alvast -- de kosten die ze maken rekenen ze gewoon door. Maakt hen niet uit dat je dan meer aan kosten betaalt dan het pakketje waard is. Als je dat wilt vermijden, dan kun je kopen bij een bedrijf dat de douanekosten zelf al int bij bestelling en doorstort voor het pakket de EU bereikt (voorbeeldje: mijn post-Brexit DeepSky Atlas uit het VK is netjes toegekomen, en ik had bij bestelling al 6% BTW betaald, die netjes doorgestort is naar België).
Dat is wat er gebeurt als het pakket door de verzender netjes wordt aangemeld als BTW plichtig bij de postdienst in het land van verzending. Bij de eerder genoemde Ali pakketjes (die afkomstig zijn van een of andere handelaar in China, niet van Ali zelf) is de kans groot dat er bij het pakket helemaal niet gemeld wordt dat het een BTW plichtige zending betreft, en dan is het maar de vraag of de douane die eruit pikt voor een steekproef. Hoe dat zit in Belgie weet ik niet, maar bij de tot op het bot wegbezuinigde Nederlandse douane heb ik mijn twijfels.

sixela

Zoals ik zei: reken maar dat ze het bij Bpost doen. Ze rekenen je er gewoon een prijs voor aan die het voordelig voor hen maakt om het wél te doen. Ik heb ooit al €32 kosten betaald voor een pakket dat €23 kostte...dat was €32 om op wat knopjes te duwen, want er zat een netjes ingevulde groene sticker op van de VS, compleet met nomenclatuurnummer die ze direct konden invullen.

De douane moet er zelfs niet naar kijken. Als er geen bewijs bijzit van het regelen van de BTW, dan is Bpost verantwoordelijk om het aan te geven bij de douane, en daarvoor rekenen ze al kosten aan. En dat is het nu net: vroeger moesten ze het enkel doen voor pakjes met een waarde boven de vrijstelling, maar nu dat die vrijstelling wegvalt doen ze het vanaf 1 juli gewoon voor alle pakjes zonder bewijs dat de BTW al doorgestort werd.

Bovenaan Onderaan