V694 Monocerotis veel helderder dan verwacht

Vanavond had ik de telescoop gericht op het gebied tussen Sirius en Procyon.
Ik had toevallig een oude zoekkaart van V694 Monocerotis, een veranderlijke ster van het zeldzame Z And type. Zulke sterren vertonen weinig variatie, maar af en toe (eens in de paar jaar) is er een uitbarsting van een paar magnituden.
Ik had V694 Mon nog nooit opgezocht en wilde het wel eens proberen. Verwachte magnitude 12,5m.
Lastig te vinden met gespiegeld beeld, want de kaart was niet gespiegeld. Het sterrenpatroon week af van de kaart.
Tot ik bedacht dat de heldere ster die het patroon verstoorde V694 Mon zelf moest zijn.
Er waren geen geschikte vergelijkingssterren om hem goed te schatten. Ik kwam uit op 9,0 ±0,3m.

Achteraf ging ik op zoek naar een betere kaart op de website van de AAVSO.
Tot mijn verrassing staat daar een bericht dat V694 Mon helderder is dan in de afgelopen 25 jaar!
Wat een toeval.
https://www.aavso.org/v694-mon

Maar zelfs dan is mijn schatting van vandaag nog een halve magnitude helderder dan die van andere waarnemers in de afgelopen weken. Kan iemand bevestigen dat de helderheid blijft toenemen?

Laatst bewerkt:
Heb ik ook maar gevonden op AAVSO.
De ster lijkt er pas vanaf 7 juli 1990, 25 jaar geleden, want ook de aavso-schattingen zijn pas vanaf dan.
De laatste schatting nu was 9,4.
Maar het is nu te begrijpen waarom op het aavso-forum vermeld wordt: nog nooit zo helder in 25 jaar.
Nochtans zoals je ziet is hij nog zo helder geweest, het lijkt om de 5 jaar.
Verder kan je lezen dat er 3 periodes voor de variaties gekend zijn van deze ster: 19000 dagen, 1943 dagen (dat moet die 5 jaar zijn), 722 dagen.
Niettemin is het leuk om deze ook eens waar te nemen.
.
v694mon.png
.

Hallo Fabricius,

Je weet ze er weer mooi uit te kiezen, bedankt voor de tip! Deze kende ik nog niet, en hij valt meestal binnen het bereik van mijn 100mm verrekijker. Ik maak dus kaartjes voor in de "bino-map".

Huubke

Uranus
Ik was ook al op de hoogte want ik heb gisteren al gereageerd op het AAVSO bericht. Ik probeer ze ook waar te nemen maar dat is nog niet gelukt. Ik had goede hoop voor gisteren maar het was maar een korte opklaring. Tegen dat ik kon buiten gaan was het weer bewolkt.

De ster lijkt er pas vanaf 7 juli 1990, 25 jaar geleden, want ook de aavso-schattingen zijn pas vanaf dan.

V694 Mon werd spectroscopisch ontdekt in 1943 vanwege heldere waterstoflijnen. Het was toen een relatief zwak sterretje van 12m.
Daarna raakte de ster in vergetelheid tot de helderheidsuitbarsting van 1989/1990. Sindsdien wordt hij in de gaten gehouden.
Achteraf bleek dat hij vanaf 1928 voorkomt op foto's van de Sonneberg sterrenwacht.
In het tijdvak 1928 - 1990 bleef de helderheid tussen 10,4m en 12,8m hangen.
We maken op dit moment een extreme uitbarsting mee.
Het spectrum schijnt interessant te zijn. Spectroscopisten, sla uw slag!

voila, geen gras laten over groeien. Heb hem vanavond meteen eens meegepikt, altijd leuk om aan het lijstje toe te voegen. En ik heb hem geschat op 9,7. Altijd mooi om te weten die interessante varanderlijken, laat maar komen.

De microbe heeft me te pakken. Nu helemaal interesse gekregen in die ZAnd sterren. Nog zo eentje is BX MON. Ook onregelmatige sprongen tussen 12,5 en 9,5. Deze straks ook nog eens pakken.

Bovenaan Onderaan