Uitpakken van de Canon 8x25 IS

Brainiac

Moderator
Eergisteren werd er via dit forum een Canon 8x25 IS aangeboden, een elektronisch gestabiliseerde verrekijker. Ik heb hem voor een zacht prijsje kunnen overnemen.
Begin van de avond kwam het pakketje binnen. Het cadeautje kan uitgepakt worden.
De eerste indruk is een leuk klein ding, ca. 500 gram licht, wel een hoog plastic gehalte en het kijkertje komt wat fragiel over. Ik denk dat een val van van 1 meter hem al definitief fataal wordt met een kapotte behuizing en zo.
De oogafstand kan door een draai/kanteling aan de achterzijde ingesteld worden, heel anders dan bij gewone verrekijkers. Het rechter oculair kan met een draaibeweging bijgesteld worden.
Focussen gaat goed, zonder enige speling en ik kan zonder bril moeiteloos in focus komen.
Met bril gaat het ook, na het omklappen van de oogrubbers. Die vallen me qua kwaliteit mee, maar ik had liever draaidopjes gehad. Met bril overzie ik ook het gehele beeldveld.
Er worden maar twee dopjes bij geleverd, aan de oculair kant. Ze passen ook over de objectieven (toevallig). Ik ga eens in de rommelbak zoeken, ik heb best veel dopjes in huis.
Het kijkertje geeft mooi scherp beeld en het beeldveld is net geen 53 graden. Best wel helder ook, maar ik hem het nog niet bij daglicht kunnen testen. Het beeld is echt tak scherp tot aan de rand. Dat is wel heel bijzonder voor dit geld. Er is dus een flatfield lens actief. Een stertest op Sirius gaf geen krimp.
Maar het bijzondere is dus de beeld stabilisatie. Dat werkt erg leuk. Het geeft niet helemaal doodstil beeld, iets tussen een eenbeen statief en een echt statief in. Je hebt nog steeds het idee dat je met een handgedragen verrekijker kijkt, met een soort van life gevoel zeg maar. Een voor mij geslaagde afstelling. Zeker met het kijken naar sterren is het beeld echt veel rustiger en je ziet gelijk zwakkere sterren.
Op een 3 volt Lithium batterijtje CR123A, heb je 6 uur gebruik, 5 uur bij -10. Dan ben ik al bevroren. Op internet zijn die batterijtjes niet echt duur.
Een 25mm koop je uiteraard niet voor deep-sky, maar het beeld en het aantal sterren viel mij helemaal niet tegen.
Vrijdag of zaterdag ga ik de grotere broers testen, de 12x36 IS III en de 15x50 IS. Een van die wordt wel voor astronomie gebruik. Dat wordt gewicht vs magnitude.
Maar misschien wordt het in plaats daarvan wel een Swarovski. Ik ben er nog niet uit maar de stabilisatie smaakt naar meer!

Bijlagen

• Canon 8x25.png
    Canon 8x25.png
    4,6 KB · Weergaven: 23

Rudy

Donateur
Komt dus goed uit dat je een kleine kijker met stabilisatie kunt proberen, voordat je de grotere gaat testen. Mij lijkt een kijker met stabilisatie ook wel wat, daarom dit exemplaar ook gekocht toen het voor weinig werd aangeboden, maar heb ook andere kleine kijkertjes. Had 'm niet echt "nodig". Wellicht in de toekomst een wat grotere met stabilisatie, wie weet. Wat ook een rol speelt op dit moment is dat ik een ander astro-speeltje op het oog heb om aan te schaffen. Het heelal is erg groot, maar mijn budget om het goed te bekijken is dat niet... ;) De verkoop helpt mij weer een beetje.

Ik hoop dat je er plezier aan mag beleven. :)

Bovenaan Onderaan