Uitpakken Canon 15x50 IS AW.

Brainiac

Moderator
Zoals al aangekondigd in het topic uitpakken van de Canon 8x25 IS was ik voornemens een gestabiliseerde verrekijker aan te schaffen voor het astro gebeuren. Ik heb zowel de 12x36 IS III als de 15x50 IS AW in de winkel beoordeeld. De 12x36 is lichter en is beduidend goedkoper. Maar het verschil met de 8x25 was me toch te klein, bovendien leek de fieldstop van de oculairen ook iets minder dan bij de 15x50. De 12x36 vond ik echter wel een mooi apparaat en ook zeker een aankoop waard. De 12x36 heeft wel een fractie meer kleurfout (CA). Maar het beeld was wel mooi helder en kleurneutraal.
Maar terug naar de 15x50. Daarmee heb je toch echt wel een bonk optiek in je handen. Hij voelt robuust aan, kwalitatief ook, I.t.t. de fragiele en plastic achtigte 8x25. Dat is speelgoed, dit is een tank. Thuis gemeten met batterijen 1200 gram, daar zal ik nog wel eens over gaan mopperen denk ik. Dan er doorheen kijken. Wat is dat nou, die oogrubbers, wat zijn dat voor een rare dingen. Ze zitten in de weg bij je neus en zorgen ervoor dat je zonder bril niet eens het hele beeldveld kunt overzien!! Dan maar wegklappen. Zo, dat is beter, perfect eigenlijk. Wouw, wat een f.o.v. bijgestaan met de field flatner lens krijg je dan. Ook de ondersteuning op je neus werkt bij mij in deze rubber stand best goed. Dan het beeldveld, op de Canon staat 4,5 graden, keer 15 maakt 67,5 graden. Dit klopt echt wel met een directe vergelijking thuis met een Hyprion oculair. Maar met twee ogen kijkend ervaar ik dit toch wel als erg ruim, en scherp tot aan de rand. De CA is beter gecorrigeerd dan de 12x36 en op de as schier afwezig. En ook beter dan mijn oude verrekijker, de Vortex Vulture 10x56 die Chinese HD lenzen heeft. Ik was daar altijd best tevreden mee, maar nu ik het verschil zie met de Canon, krijg ik wel het idee dat Canon toch wel beter glas heeft gebruikt. Dit is gewoon GAAF.
Dan de stabilisatie. Met 15x vergroten veel meer een must dan met mijn kleine 8x25. De stabilisatie bij de 15x50 doet z'n werk m.i. gewoon goed, met soms even een hele kleine soort inie mini trillingen. En met een zachte "klonk" bij het aanzetten. Je voelt letterlijk dat er een systeem aan het werk gezet wordt. Leuk is dat je het systeem ook tot 5 minuten kunt aanzetten. Mijn kleine 8x25 heeft dat niet, dat is knop in of knop loslaten.
De scherpstelknop bij de 15x50 heeft een kleine speling, terwijl de 8x25 dat niet heeft. Maar ze werkt prima.
Dat was het even voor nu, als het helder is zal ik ook het nachtwerk beschrijven, want daarvoor is hij toch gekocht.

Brainiac

Moderator
Deel 2: onder de sterren. Ik woon in Rotterdam, dus daar wordt het niet donker. Maar Orion is in de 15x50 toch echt wel ECHT indrukwekkend. Ik heb hem 1:1 vergeleken met mijn Vortex 10x56 HD. En dan zie je het verschil echt wel, wat een zwabberkast is dat nu ineens, zo zonder stabilisatie. Ja,met een statief compenseer je dat volledig, maar het is juist de combinatie van het vrij in de hand houden, het grote beeldveld, het kijken met twee ogen, de goede randscherpte en de rust in het beeld die het met de 15x50 echt fun maken. Het stabiliseren is echt een extra dimensie wat m.i. een grotere meerwaarde geeft dan net een heel klein beetje scherpere sterren of net een beetje meer transparantie. Let wel, het beeld is gewoon prima in de Canon, dus daar is maar weinig winst te halen.
Ik hou nog even een voorbehoud omdat ik hem nog moet testen onder een echt donkere hemel, maar ik denk dat het vergroten van 15x icm 50 mm objectieven EN de stabilisatie je toch wel een hele leuke kijker koopt. Ik realiseer me dat net iets meer dan E 1.000 geen broodje bij de bakker is, maar een echt goede verrekijker kost een paar centen. Als je dit budget of meer wilt besteden, moet ik nog zien of je met bijvoorbeeld een Fujinon FMRT-SX 10x50 meer fun zult hebben. Of met een Swarovski EL 10x50, die bijna 2,5x zoveel kost.

Juanes

Donateur
Van harte gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb er ook een en het is al een tijdje een trouwe metgezel op vakanties. De IS is echt een game changer. Tip; je kan er nog een paar mods opzetten. Ik gebruik een bino bandit om de ogen donker adaptief te houden, superhandig. Verder zit er in de objectieven schroefdraad, daar kan je strooilicht covers in schroeven en daar passen dan ook lens covers in. Zie hier een aardige review:

Brainiac

Moderator
Dag collega astro’s. Ik ben net terug uit midden Frankrijk onder een Bortle 3 hemel. Nou, de Canon 15x50 IS was daar een echte aanwinst. Wat is het heerlijk om gestabiliseerd beeld te hebben en toch uit de hand te kijken. Door de 15x vergroten en met twee ogen kijken zijn deep-Sky objecten zo veel makkelijker te ontdekken, terwijl de hemelachtergrond duidelijk zwarter is. M101 zie je gelijk. Ook de Noord-Amerika nevel, zo makkelijk…
Ik heb spijt van m’n aankoop. Dat ik hem niet veel eerder heb gekocht…

Bovenaan Onderaan