Uitleg Starnet++

Laatst suggereerde iemand op basis van een foto van M31 om Starnet++ eens te proberen.

Ik snap echter het doel niet helemaal, of beter begrijp blijkbaar niet goed hoe het te doen (ook na Youtube niet).

Mijn probleem: om Starnet++ te gebruiken, moet ik eerst de foto al enorm stretchen/curven, want anders worden de sterren niet gedetecteerd. Maar ik wil toch juist de sterren verwijderen voordat ik echt de belangrijke bewerkingen doe op het object?
Ook de voorbeeld foto’s die erbij komen zijn al enorm bewerkt.

Of is het idd echt alleen de bedoeling om aan het eind van de workflow de sterren te verwijderen en dan uit een foto waarin de sterren niet te ver bewerkt zijn deze met een starmask te halen en terug te kopiëren?

Dan is de winst marginaal voor de hoeveelheid rekentijd.

En waarom slaat Starnet++ de verwijderde sterren niet apart op… dat zou ook enorm handig geweest zijn.

Kan iemand die dit programma echt met plezier en succes gebruikt mij wijzen naar een plek waar een echt duidelijke uitleg staat? De meeste YT filmpjes doen inderdaad min of meer wat ik hierboven beschrijf, maar ik snap dat gewoon niet helemaal 😅

Maart

Quaoar
Mijn probleem: om Starnet++ te gebruiken, moet ik eerst de foto al enorm stretchen/curven, want anders worden de sterren niet gedetecteerd. Maar ik wil toch juist de sterren verwijderen voordat ik echt de belangrijke bewerkingen doe op het object?
Ook de voorbeeld foto’s die erbij komen zijn al enorm bewerkt.
Je wilt je foto zo ver stretchen tot het punt waarop jij denkt dat de sterren een mooi formaat hebben voor het eind resultaat. Als je je sterren niet verwijderd en in je hele work flow door blijft stretchen tbv bijvoorbeeld een nevel krijg je daarmee ook grotere sterren, daarbij verliezen ze tevens kleur. Voor het initieel stretchen gebruik ik sinds kort Arcsinh stretches in Photoshop, deze presets zijn te vinden op CN. Hier een voorbeeld van een initiële stretch die vervolgens gebruikt word in Starnet.

1632569284362.png
Of is het idd echt alleen de bedoeling om aan het eind van de workflow de sterren te verwijderen en dan uit een foto waarin de sterren niet te ver bewerkt zijn deze met een starmask te halen en terug te kopiëren?
Je wilt ze juist in een zo vroeg mogelijk stadium verwijderen. Je voorkomt hiermee dat je bij het verder stretchen van je foto grote sterren krijgt die kleur verliezen. In bovenstaand voorbeeld zie je dat er nog meer gestretcht dient te worden voor de nevel.
En waarom slaat Starnet++ de verwijderde sterren niet apart op… dat zou ook enorm handig geweest zijn.
Ja dat zou echt ideaal zijn :)
Kan iemand die dit programma echt met plezier en succes gebruikt mij wijzen naar een plek waar een echt duidelijke uitleg staat? De meeste YT filmpjes doen inderdaad min of meer wat ik hierboven beschrijf, maar ik snap dat gewoon niet helemaal 😅
Deze video zou ik zeker een keer kijken.

Hieronder een voorbeeld van M16 waarbij ik links gebruik heb gemaakt van StarNet (let niet op de rest van de foto, alleen de sterren vergelijken). Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak maar met StarNet heb je veel meer controle over je sterren.
1632560173042.png1632560326209.png

Laatst bewerkt:
@Maart dank. Ik ga het nog eens bekijken. Ik ben wel benieuwd, want ik probeerde al tot een punt te stretchen waarvan ik dacht dat het een goed startpunt zou zijn, maar wat ik vervolgens uit Starnet overhield; daar werd ik niet enthouasiast van.

Maar al doende leert men!

rkottink

Donateur
@Sterren kijken in de stad . Als je photoshop gebruikt in combinatie met starnett++ is deze video echt handig. Hierbij wordt ongeveer halverwege de video uitgelegd hoe je de starnet++.tif als het ware van de originele tif kunt subtracten in photoshop, zodat je alleen de sterren over houdt.
Wat ik in Photoshop doe is de tiff voor bewerking door starnet++ halen. Vervolgens de starless.tiff van starnet++ in Photoshop van de originele tiff via apply image->substracten . Je houdt dan 2 bestanden over. De tiff file zonder sterren van starnet++ en de originele tiff file, met alleen de sterren. Na bewerking van de ster-loze tiff kun je daarna de sterren als een layer in photoshop weer terug plaatsen via (Screen of linear dodge ). Ook de (te) kleine sterren zijn dan geen probleem.

rkottink

Donateur
Overigens is er nu een (betaalde) plugin voor photoshop van Russell Croman . StarXterminator. Die maakt het nog gemakkelijker.
Zie ook deze post die ik eerder eb geplaatst:

Bovenaan Onderaan