Uitbarsting komeet 12P/Pons-Brooks

Ja, hebbes! Uit mijn waarneemverslagje van gisteren:

12P/Pons-Brooks
Veel te doen om dit komeetje de laatste tijd. Momenteel is hij in (de afzwakkende fase van) een helderheidsuitbarting, wat hem onverwacht nu al visueel zichtbaar zou maken in mijn telescoop. Eergisteren tijdens een korte opklaring probeerde ik het al eens, maar er was niets te zien. Nu, met een iets betere hemel en goed aan het donker aangepaste ogen zag ik hem nét aan in de 13mm T6. Een opvallend lastig perifeer object. Een vormeloze vlek, geen helderheidsverschillen, uitwaaieringen of andere vormdetails te zien. Hoger vergroten geeft iets meer contrast met de hemelachtergrond, maar het blijft een lastig perifeer kreng. Desalniettemin: deze kan ik afvinken!
Overigens was de verplaatsing ten opzichte van de achtergrondsterren al binnen een kwartiertje zichtbaar.

20230810_2028_0012P_M09_FINAL.jpg

Vanavond wou ik er voor gaan.
Amai, heel slechte hemel, 'donkerblauwig nevelachtig'. Ik zag het eigenlijk niet meer zitten. Maar goed, hij staat net rechts van Wega, dus toch maar eens ernaartoe gemikt.
Ik zag hem toch wel zeker, al meteen bij 40x. Verhoogd naar 100x, en hij is gemakkelijk te zien, zelfs in die blauwe achtergrond. Een DC=3 schatte ik. En uiteindelijk toch ook mag. 8,7 geschat.
Ja, dit belooft dus...

Heeft er afgelopen weekend een kernsplitsing plaatsgevonden?

Bijlagen

• FE23A3F1-3A26-47C9-B58D-7D077DE6A2D1-COLLAGE.jpeg
    FE23A3F1-3A26-47C9-B58D-7D077DE6A2D1-COLLAGE.jpeg
    574,3 KB · Weergaven: 21
Als je inzoomt op de foto’s zie je dat de kern veranderd lijkt.
Ja dat klopt, maar hier is voor zover bekend sprake van gassen die met enige regelmaat door breukjes aan de oppervlakte ontsnappen. Kometen vallen soms wel uit elkaar trouwens, onmogelijk is dat niet. Dacht dat dat meest in de buurt van de warme Zon gebeurde. Het kan zeker.

Eindelijk ook komeet 'sponsbroek' gezien. 12P was gemakkelijker zichtbaar dan Lemmon (de 'helderste' komeet van het moment... volgens de modellen). Visueel geen details natuurlijk (zelfs geen kern). Maar de gedachte dat 12P normaal rond magnitude 12.9 moet zitten en nu vanuit mijn lichtvervuilde tuin zichtbaar was, is voor mij voldoende.

12P Pons-Brooks afgewerkt.png

Ja dat klopt, maar hier is voor zover bekend sprake van gassen die met enige regelmaat door breukjes aan de oppervlakte ontsnappen. Kometen vallen soms wel uit elkaar trouwens, onmogelijk is dat niet. Dacht dat dat meest in de buurt van de warme Zon gebeurde. Het kan zeker.
De afgelopen weken zijn er diverse uitbarstingen geweest waarbij de gaswolk toenam en even later weer afnam. Nu zie je een vervorming bij de kern, het zou ook een meer lokale jet kunnen zijn.

De uitbarstingen van 12P/Pons-Brooks volgen elkaar in rap tempo op.
Terwijl het stof van de vorige uitbarsting de gebruikelijke paraboolvorm heeft aangenomen, begint de heldere stofkern van de laatste uitbarsting van gisteren (30 November) ook alweer een beetje structuur te vertonen. Ditmaal een opname met de RC8 vanuit Dordrecht.
Merk op dat het beeldveld van deze opname twee keer zo groot is als van iTelescope opname van 21 November.

1701471107170.png

Terug
Bovenaan Onderaan