Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie vereist momenteel het gebruik van de ingebouwde Safari browser.
12P/Pons-Brooks
Veel te doen om dit komeetje de laatste tijd. Momenteel is hij in (de afzwakkende fase van) een helderheidsuitbarting, wat hem onverwacht nu al visueel zichtbaar zou maken in mijn telescoop. Eergisteren tijdens een korte opklaring probeerde ik het al eens, maar er was niets te zien. Nu, met een iets betere hemel en goed aan het donker aangepaste ogen zag ik hem nét aan in de 13mm T6. Een opvallend lastig perifeer object. Een vormeloze vlek, geen helderheidsverschillen, uitwaaieringen of andere vormdetails te zien. Hoger vergroten geeft iets meer contrast met de hemelachtergrond, maar het blijft een lastig perifeer kreng. Desalniettemin: deze kan ik afvinken!
Overigens was de verplaatsing ten opzichte van de achtergrondsterren al binnen een kwartiertje zichtbaar.
Dat zal toch niet Aad, denk ik. Waarom vermoed/vraag je dat?Heeft er afgelopen weekend een kernsplitsing plaatsgevonden?
Ja dat klopt, maar hier is voor zover bekend sprake van gassen die met enige regelmaat door breukjes aan de oppervlakte ontsnappen. Kometen vallen soms wel uit elkaar trouwens, onmogelijk is dat niet. Dacht dat dat meest in de buurt van de warme Zon gebeurde. Het kan zeker.Als je inzoomt op de foto’s zie je dat de kern veranderd lijkt.
De afgelopen weken zijn er diverse uitbarstingen geweest waarbij de gaswolk toenam en even later weer afnam. Nu zie je een vervorming bij de kern, het zou ook een meer lokale jet kunnen zijn.Ja dat klopt, maar hier is voor zover bekend sprake van gassen die met enige regelmaat door breukjes aan de oppervlakte ontsnappen. Kometen vallen soms wel uit elkaar trouwens, onmogelijk is dat niet. Dacht dat dat meest in de buurt van de warme Zon gebeurde. Het kan zeker.
Klopt!De afgelopen weken zijn er diverse uitbarstingen geweest waarbij de gaswolk toenam en even later weer afnam. Nu zie je een vervorming bij de kern, het zou ook een meer lokale jet kunnen zijn.