Uit elkaar halen van een HEQ5 om deze schoon te maken en te smeren

wvreeven

Moderator
Ik probeer deze stappen te volgen om mijn HEQ5 uit elkaar te halen met als doel deze schoon te maken en te smeren:

Maar ik krijg die ring in stap 10 maar niet los! Ik heb het over deze:

Ze schrijven dat dit makkelijk moet kunnen met een tangetje met twee spitse punten maar dat werkt niet. De ring zit muurvast. Ik ben al bij twee "ferreterias" (ijzerwarenzaak) geweest hier in La Serena in Chili maar niemand kan me verder helpen. Heeft iemand tips hoe je dit kan doen?

Alvast enorm bedankt! Wouter

MGralike

Donateur
Even een gooi...(heb daar een tijd geleden lang mee zitten klungelen)...Engelse schroefdraad misschien...?

dj19476

micro
toen ik mijn heq5 schoon gemaakt heb, kreeg ik de schroef ook niet los. ik heb m toen maar vast laten zitten. het afstellen van de speling op het wormwiel was wel een dingetje. speling is nog steeds niet overal precies gelijk. (was het misschien ook al niet) heb er maar mee leren leven..

wvreeven

Moderator
toen ik mijn heq5 schoon gemaakt heb, kreeg ik de schroef ook niet los. ik heb m toen maar vast laten zitten. het afstellen van de speling op het wormwiel was wel een dingetje. speling is nog steeds niet overal precies gelijk. (was het misschien ook al niet) heb er maar mee leren leven..
Dank je voor de bevestiging dat het ook kan zonder die schroef los te maken. Mijn HEQ5 heeft een belt mod die ik zelf heb geïnstalleerd :)

wvreeven

Moderator
Ik geloof dat het allemaal gelukt is! Mijn handen zijn enorm smerig van het vet en na het in elkaar zetten merkte ik twee zeer positieve dingen aan de montering:
* Ik heb alle onderdelen weer gebruikt bij het in elkaar zetten
* Aangesloten aan een raspberry pi kan ik via de EQMod kabel de montering weer alle kanten op laten draaien
Eens zien of het nu wél wil lukken met guiden want daar ging het eerder deze week mis. Nogmaals heel hartelijk dank voor de hulp @Neo en @dj19476! De video was zeer duidelijk en heeft me door het hele proces geloodst.

wvreeven

Moderator
Ja dat zeker. Maar het guiden is nog steeds niet best helaas :( Een RMS van bijna 2" is toch echt te veel voor deze montering. Nu heeft hij zeven maanden binnen stil gestaan terwijl ik in Spanje was. Maar dat zou dit toch niet ten gevolge moeten hebben? Voorheen lag de RMS tussen 0.5 en 0.8".

Prachtig :) ik heb mijne ook volledig uit elkaar gehad en een lange weg bewandeld: als ik mee kan denken (log files zijn heel handig) kan je altijd een pm sturen.

Denk ook aan Phd log analyzer en aan periodieke fouten. Mijn statief had het trouerns laatst wel moeilijk met de kou icm het lage westen.

dj19476

micro
ik heb ook wel eens vreemde problemen gehad met guiden. rms ruim boven de 1. (ik gebruik apt en phd2) als ik dan phd2 afsluit en opnieuw start, dan werkt ie ineens wel goed.. het lijkt dan alsof de pc met guiden telkens een seconde of 5 achter loopt.. misschien werkt bij mij phd2 niet helemaal lekker met apt.

Bovenaan Onderaan