Twee Zon eclips schetsen

markleeman

Donateur
Vandaag een paar uur uit mijn agenda geblokt om de Zonne eclips te kunnen zien. Wonder boven wonder was het ook nog eens heel helder én was de seeing heel aardig. Dus was het waarnemen geblazen!

Het was een leuke belevenis. Vooral het eerste moment dat de maanrand de zon binnentreed valt op hoe snel alles beweegt. Ook viel het mij op hoe kartelig de maanrand eigenlijk is.

Ik heb er twee schetsen van gemaakt, één van het beeld door de Lunt H-alpha telescoop en één in witlicht door de ED refractor (met Baader zonne filter). Dat kartelige van de maanrand heb ik beprobeerd ook op schets te zetten. Dit is wat overdreven geworden, maar het is meer een indruk dan de exacte werkelijkheid.

De H-alpha schets is gemaakt met wit en verschillende grijs pastel potloden op zwart papier, de witlicht schets is met normaal potlood op wit papier. Foto gemaakt van het resultaat, en in Affinity photo van kleur (bij de h-alpha) en helderheid verloopje voorzien. En het kader erop gezet uiteraard.

Het leuke vind ik ook dat beide beelden een heel eigen karakter hebben. In witlicht waren er een paar miniscule vlekjes te zien en was het allemaal vrij tam, in h-alpha was het wat spectaculairder. Maar toch vind ik ze beide wat hebben en ben ik er even blij mee!

sun eclipse Ha 10-06-2021.jpg

sun eclipse 10-06-2021.jpg

Jef De Wit

Donateur
Ik heb het schetsen deze keer aan mij laten voorbijgaan (en voorrang gegeven aan de bezoekers van de sterrenwacht). Geen spijt van, want beter dan deze twee schetsen had me toch niet gelukt (y)

Treffende en esthetisch erg geslaagde tekening die heel dicht bij staat van hoe het te zien was (alleen in witlicht waargenomen). Het reliëf van de maanrand was bijzonder.

Harro

Fervent dobsonman
Heel knap: vooral hoe je de zonnetructuur in H Alpha hebt weergegeven. Onbegrijpelijk hoe jij dat voor elkaar hebt gekregen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan