Toon je sterrenwacht

Redfish

Donateur
En een lekkere relaxstoel om zelf ook nog een beetje van de hemel te genieten terwijl de apparatuur het werk doet. Nice!

PaulVolman

Donateur
Hier wat foto's van mijn sterrenwacht. Bij gebrek aan een tuin heb ik altijd op het terras, dak van mijn carport, gestaan, maar dat was een verre van stabiel en daar kom dan weer bij het steeds opbouwen en afbreken van de setup. Dat was ik zat, dus plannen gemaakt voor een sterrenwacht boven op mijn huis. Dat was niet makkelijk en er moest ook een vergunning voor aangevraagd worden. Al met al toch gelukt zie hier het resultaat.

Paul

Bijlagen

• IMG_0460-83.jpg
    IMG_0460-83.jpg
    168,3 KB · Weergaven: 19
  • IMG_0375-20.jpg
    IMG_0375-20.jpg
    236 KB · Weergaven: 19
  • IMG_0340-6.jpg
    IMG_0340-6.jpg
    197,5 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0425-62.jpg
    IMG_0425-62.jpg
    190,8 KB · Weergaven: 18

TakaDavy

Eris
@PaulVolman mooie sterrenwacht en alles piekfijn in orde, zeker goed gelukt. Zijn de muren niet wat té wit ?

PaulVolman

Donateur
Eigenlijk zijn de muren nog grondverf grijs. Ik weet nog niet welke kleur ik dat ga geven. Dan is het 's avonds donker en dan is grijs ook zwart. Ik ben er dus nog niet uit.

Paul

cas

Mimas
Schitterde sterrenwacht Paul, boven al de lampen verheven.

Over kleur gesproken:

Ik heb bij wijze van proef mijn sterrenwacht bekleed met dat zwarte geluidsisolatiespul.
Het bevalt uitstekend. Het is lekker donker en het geeft een intieme gedempte sfeer.isolatie.jpg

Caspar

PaulVolman

Donateur
@cas, dat ziet er ook niet verkeerd uit. Dat noppen spul is een idee. Zelf dacht ik aan schoolborden zwart of antraciet of misschien toch weer donker blauw.
Ik zal toch een keuze moeten maken.:-?

Paul

Jaro

Whirlpool
@paulvolman: hoe heb jij de pier gemonteerd? Loop zelf ook met de gedachte om op de bovenverdieping een observatorium te maken, maar maak me zorgen over de stabiliteit van en trillingen in de pier. Ik zou op een bestaande vloer van betonplaten moeten monteren. Suggesties?
Jacques

PaulVolman

Donateur
@jaro, ik heb op het dak een blok beton liggen, van 50x50cm en 40cm hoog wat met chemische ankers aan de betonnen dakplaten bevestigd is en daar staat de kolom op.
De vloer is een 'zwevende' vloer die alleen op de buitenmuren van de dakconstructie rusten en dus de betonnen blok van de zuil en de rest van het dak niet raken.

Paul

Jaro

Whirlpool
@jaro, ik heb op het dak een blok beton liggen, van 50x50cm en 40cm hoog wat met chemische ankers aan de betonnen dakplaten bevestigd is en daar staat de kolom op.
De vloer is een 'zwevende' vloer die alleen op de buitenmuren van de dakconstructie rusten en dus de betonnen blok van de zuil en de rest van het dak niet raken.

Bedankt voor de info Paul. Ik zit met een betonnenverdiepingsvloer (zolder) waar ook op gelopen zal moeten worden om bij de telescoop en pc te komen. Ik zal eens een test doen met de montering (NEQ6pro) opgesteld op die vloer en er dan eens een beetje omheen gaan lopen/springen om te zien wat het resultaat op een opname is. Zit zelf te denken aan een pier rechtstreeks op de vloer zelf vastgebout, met breed uitstaande zijsteunen die dan weer vastgebout worden aan diezelfde vloer en de pier. Het is dan wel één met het huis, maar of dat hem moet gaan worden?

Zijn er nog anderen die hier ervaringen mee hebben?

Jacques

skysurfer

Dark sky Rules!
Knap hoor om in dit land van lichtvervuiling, wolken en kou een eigen sterrenwacht te hebben.
Is mij voor de omstandigheden hier een te grote investering.

Hier een paar foto's van mijn sterrenwacht. Het is geheel gemaakt van hout, vastgeschroefd aan een bestaande stenen schuur. De wanden zijn overnaads geschroefd. Dat geeft veel kieren en dus veel ventilatie, en weinig last van krimp en uitzetting. Er is geen portaal om het openschuivende dak te dragen. De 2 langsbalken van het dak lopen met kleine wieltjes op het skelet van het bouwsel. Zijdelings ingelegde rolletjes voorkomen wrijving tussen de balken. Voordat het dak halverwege (2.30m) open geschoven is, bevestig ik een paal onder de openstaande dakrand, om te voorkomen dat het dak zou kiepelen. Het dak is bekleed met lichte, bitumen golfplaten en weegt in totaal maar 70 kg. De afgelopen winter heb ik het dak van binnen bekleed met radiatorfolie om condens en zonnewarmte tegen te gaan. Tussen folie en golfplaten heeft de wind vrij spel. Het resultaat van het gebruik van lichte materialen en van ventilatie en isolatie is dat mijn sterrenwacht vlot de buitentemperatuur volgt. Alleen de stenen wand van de schuur ernaast werkt nog als trage temperatuurbuffer, maar daar merk ik tot op heden weinig van.
De zuil is een oude stalen stut van 2.85 m lang die 1.10m in het zand staat. Op 1.59 cm boven de vloer staat de NEQ6 montering met 25 cm f/4 Newton. Behoorlijk hoog dus, zeker met een Newton. Een trapje is steeds nodig, maar zo kom ik wel redelijk dicht (15 graden) bij de horizon. Mijn sterrenwacht draait nu anderhalf jaar en geeft veel voldoening.IMG_1863 dak bouwensmall.jpgBekijk bijlage 60134IMG_1941 dak opensmall.jpgIMG_1940 dak opensmall.jpg

Bijlagen

• IMG_1862 dak bouwen rolconstrsmall.jpg
    IMG_1862 dak bouwen rolconstrsmall.jpg
    11,3 KB · Weergaven: 8
  • P1080706 Newton plaatsen ssmall.jpg
    P1080706 Newton plaatsen ssmall.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan