Toch nog een vraagje over Post processing

Onlangs hier ook al een Topic over geopend, over het wegwerken van vignetten/gradient/Lightpollution etc.
Toen is mij geadviseerd om nog even naar me flats te kijken, en dat heb ik uiteraard gedaan.

Precies zoals in het filmpje van AstroBackyard werd aangegeven.
Kwam er uiteindelijk toch uit dat het iets wat uitmaakte, maar niet dusdanig dat het probleem was opgelost.

Wat ik wel merkte toen ik M51 aan het nabewerken was; dat het ''aanzienlijk'' minder is, omdat hij rechtboven aan staat. (dus minder lightpollution).

Nou zit ik ik toch te denken om gewoon een goede Tool te kopen om het allemaal te verwijderen.
Heeft iemand een idee welke Astronomy Tool dat doet ?

Startool is al afgeschreven omdat die geen gestackte Tiff. File kan openen, en op mijn computer toch een beetje raar reageert.

B.V.D.

Neo

Donateur
Yup, GradientXterminator heeft hier ook al veel goede diensten bewezen.
Let op: het is een plugin voor Photoshop.

Maar je hebt er geen losse tool voor nodig met het huidige aanbod aan processing software zoals (gratis) Siril.

Ik had net de trail gedownload en in de plug-ins map gedaan, maar photoshop had er geen zin in om het te lezen.

Ik heb ook even gekeken naar Astronomy Tools, is dat ook aan te raden of vele malen minder ?

Neo

Donateur
Daar dacht ik ook al aan, mogelijk sla je de TIF vanuit DSS op als '32bit - integer', probeer het eens met '32bit - rationeel'.
De Autosave zou ook moeten werken.

- - -
Over GradientXterminator; Heb je ook wel de juiste trial versie gedownload voor jouw OS & Photoshop versie?

Laatst bewerkt:
@cyber Vond het ook al raar dat het allemaal niet zo mooi samenwerkte, buiten dat reageert me computer er ook niet zo fijn op.
Als ik een slider beweeg duurt het even voordat het zichtbaar word, waardoor ik niet kan zien wat ik doe :)

@Neo IK zal er eens naar kijken, uiteindelijk word het toch wel een 16 bit in photoshop

Neo

Donateur
Voor het geval dat je nog met Photoshop versie CS2 werkt, die zet 32-bit bij het inladen al meteen om naar 16 bit dacht ik, en is daarmee niet geschikt voor het stretchen van deepsky opnames. Je laat daarmee veel van de voordelen van het 32-bit formaat onbenut. Dan kan je beter meteen eens kijken naar het gratis Siril en hoogstens voor nabewerking nog iets met PS doen.

@Neo
Nee ik stack wel gewoon op 32 BIT.
Maar ik weet even niet of dat 32BIT - integer is of 32BIT - rationeel is daar zal ik dus even naar moeten kijken.

En inderdaad ik open het gewoon in Siril en bewerk het nog een beetje na in PS
in 32 BIT heb ik weinig optie`s in PS.

Dus maak ik het in PS nadat het bewerkt is in SiriL een 16 Bits

Neo

Donateur
Even een paar dingen ophelderen voordat we langs elkaar heen praten;

- Waarmee stack je je opnames?
- Weke versie van photoshop heb je?

Neo

Donateur
Dank je voor de info, dat helpt altijd voor een beter begrip.
In #10 schrijf je dat je de stack opent in Siril, - ik wist niet dat je al bekend was met Siril - maar daarmee heb je toch prima (script) tools om gradiënten te verhelpen?

Laatst bewerkt:
@Neo geen enkel probleem, jij bedankt 👍.
Zal het mee goed moeten komen, maar er zit een soort witte waas op me foto's. (Ik weet niet wat dat is)
Dat de tool ook meeneemt, de tool maak geen onderscheid daarin.

Waardoor je dus een soort van uitgesmeerde vlek over de foto krijgt prima voor Gradient inderdaad.

Maar niet echt om volledig mee te processen.

Neo

Donateur
In dat geval is het misschien een kwestie van de juiste instellingen te kiezen en kan het nuttig zijn om een opname te plaatsen zodat anderen met kennis van Siril je er mee verder kunnen helpen.

In bv PixInsight maakt het voor gradiënt removal erg veel uit waar je bepaalde meetpunten in je opname plaatst.
En ook met GradientXterminator zal je moeten leren om met selecties te werken om gradiënten netjes te bestrijden.

@Neo Ik zag wat tutorials voorbij komen, voor gradientXterminator.
Is wel weer wat anders als SiriL.
Wat ik begrepen heb is dat ik gewoon beter moet gaan editen 😂.

Ik heb Astronomy Tool
SiriL
PS en LR.

Nieuwe filter gekocht, moet het toch wel mee lukken denk ik.
Hier nog even een plaatje van de witte waas.

Voornamelijk is de witte waas de boosdoener 😝

Bijlagen

• 97D84443-AC3C-4802-B88D-A276A41482C2.jpeg
    97D84443-AC3C-4802-B88D-A276A41482C2.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 11

Neo

Donateur
Wat bedoel je precies met Astronomy Tool, heb je het dan over de Astronomy Tools v1.6 actions set?

Wat ik begrepen heb is dat ik gewoon beter moet gaan editen 😂.
De witte waas zoals je het noemt kan het resultaat zijn van voorgaande bewerkingen die niet zorgvuldig genoeg zijn uitgevoerd en/of basismateriaal dat niet goed genoeg is waardoor je geneigd bent om (te) hard te gaan bewerken. Maar ik zie daar wel meer dingetjes in die je niet zomaar even met een gradiënt tool oplost. ;-)

@Neo ja de action set plug in voor PS.
Nou brand los ik ben helemaal niet zo goed in de termen, ben eigenlijk ook nog maar pas bezig met de hobby.

Maar als jij het weet heel graag, want dan weet ik ook waar ik naar moet kijken.
Nu heb ik het over gradient terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn bijvoorbeeld.

prachtige mooie hobby maar soms denk ik wel eens waar ben ik aan begonnen haha 😂

Neo

Donateur
Zelf heb ik geen ervaring met Siril en daarmee houdt het voor mij ook op. ;-)
Misschien dat iemand naar een onbewerkte stack van je wil kijken, daaraan valt vaak wel te zien of de opnames van voldoende kwaliteit zijn.

@Neo Maakt helemaal niet uit, ik ga er eens iemand even naar laten kijken.
Alsnog vriendelijk bedankt 👍
Vanavond maar eens even kijken wat zo een nieuwe filter doet.

Ik ga van AliExpress cls naar Optolong enhanced, misschien dat, dat ook wel helpt 😁.

Ik zal morgen de stack eens posten, met de nieuwe filter en nieuwe software.

Bovenaan Onderaan