Tips voor lichtschild

nop

Admin
Mijn lichtschild (meegeleverd) is erg dun en licht (mooi!), maar veel te klein. Ik wil zelf een schild maken, maar weet nog niet zo goed van welk materiaal. De placemat van de IKEA was goed voor mijn kleine dob, maar die is te klein. Een sportmatje weer te dik. Iemand tips? Met dank!

Roel

Totaal niet relevant
Ik gebruik altijd het goedkoopste fitnessmatje van de Decathlon. Die is al donkergrijs en weegt praktisch niks. Je knipt hem heel makkelijk op maat. Met een spuitbusje matzwart van de Action (of plakvelours) kun je hem nog donkerder krijgen als je dat wil.

P.S. Als je een kleine baffle in/bij de focuser maakt kan je het lichtschild overigens nog wat kleiner houden. Mel Bartels heeft daar een mooi tooltje voor op zijn site:

markleeman

Donateur
Ik heb zelf wel eens een schild gemaakt van celrubber, dat kun je bijvoorbeeld hier krijgen:

Bekijk eens of Xtrem hiervoor geschikt is . Is van origine een isolatiemateriaal donkergrijs en 1 cm dik maar laat zich gemakkelijk bewerken en is lekker vormvast

Houdini

Donateur
Heb lang geleden bij de verbouwing thuis een overschot "biplex" gerecupereerd (dit wordt in de bouw gebruikt als "onderdakplaat").
Dit is een dubbelwandige PP-isolatieplaat - heel licht (450 gram/m²) en heel sterk, donkergrijs van kleur en gemakkelijk zwart te verven of te bekleden met vilt.
Vind je bijvoorbeeld bij Gamma : https://www.gamma.be/nl/assortiment/biplex-120x250-cm-onderdakplaat/p/B207717 of bij Hubo https://www.hubo.be/nl/p/onderdak-plaat-biplex-microgeperforeerd-3m/15390.html in een rol van 3 m² (voldoende voor de rest van je leven...).

Een voorbeeld van gebruik als lichtschild op een telescoop:

1100_UC_Baffle.jpg

Laatst bewerkt:

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
Dikke kwaliteit vilt. Is in het echt een stuk donkerder dan op deze foto. Weegt niks. Erg vormvast.

Bijlagen

• Vilt.jpg
    Vilt.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 9

nop

Admin
Dank voor jullie suggesties! Ik ga aan de slag met de tips. @Roel ik heb een baffle achter het oculair (zie afbeelding). Ik weet nog niet of het bestaande lichtschild dan afdoende is. Zelf denk ik dat het geen kwaad kan een grotere te maken van bijvoorbeeld Vilt of isolatieplaat.

Dob_12_Blende4.jpg

Bovenaan Onderaan