Tips gevraagd voor RGB sterren

bfv

Meteoriet
Voor nevels gebruik ik altijd m'n L-eXtreme filter. Dit heeft als nadeel dat de sterren nogal "bleek" zijn. Wat ik graag zou willen doen is van hetzelfde beeldveld ook subs maken met mn L-Pro of alleen UV/IR filter en e.e.a. dan combineren. Heeft iemand ervaring/tips over hoeveel subs en welke integratietijd goed of genoeg is?
Ik zat zelf te denken aan 60 x 30s (dus 30 minuten). Ik werk met een ASI533MC icm een Esprit 100ED.

MaartenB

Donateur
Ik doe meestal wat je voorstelt: ongeveer een half uur met een l-pro of uv/ir filter. Soms ook minder als het niet uitkomt qua tijd, paar minuten…

• Leuk
Waarderingen: bfv
De ASI is gevoelig genoeg om in 30 sec flink wat sterren vast te leggen. Als je werkt met Pixinsight kun je met StarNet heel eenvoudig de nevel en de sterren apart bewerken en naderhand samenvoegen

MaartenB

Donateur
De ASI is gevoelig genoeg om in 30 sec flink wat sterren vast te leggen. Als je werkt met Pixinsight kun je met StarNet heel eenvoudig de nevel en de sterren apart bewerken en naderhand samenvoegen
Idem in Photoshop - mbv starnet of de starxterminator plug-in. (Aanrader, ook voor PI)

bfv

Meteoriet
Vrijdag 60x30s L-Pro subs genomen en StarXterminator heb ik inderdaad. Ik ben nog niet tot echt een bevredigend resultaat qua kleur gekomen. Ik moet er eens wat verder induiken.

Moeilijk te zeggen. Ik combineer altijd voor emissienevels een mono opname als Luminance en combineer ik met een OSC opname. Dit om sowieso kleur te krijgen in het hele beeld. Doorgaans volstaat een uur of twee wel, al ga ik meestal wel voor wat langer.

De L-extreme en L-enhance zijn puike filters, maar je verliest idd sterkleur. Meestal komen de sterkleuren blauw binnen en ik satureer die dan naar wit. Maar dat is ook niet optimaal, al maakt het het beeld wel aanemelijk, vind ik.

• Leuk
Waarderingen: bfv

Rigel 4

Donateur
Het combineren met filters is altijd waardevol en je krijgt meer kleuren in de sterren, het L eXtreme 2 filter alleen geeft nogal een rode gloed, waarbij de blauwe sterren wel zichtbaar worden maar die een andere kleur hebben, die blijven wit.

Bovenaan Onderaan