Testje: mozaiekje oostelijke sluiernevel.

Lifesvr

Vuurbal
De laatste paar heldere nachten waren ideaal om de nieuwe configuratie van de Esprit 120 eens aan een test te onderwerpen.
ik heb de filterlade vervangen door een filterwiel, en moest dus opnieuw prutsen aan de spacing, dat lijkt vrij OK gelukt te zijn.
De Asiair kreeg ook een update intussen, en kan nu multistar guiden, en meerdere objecten per nacht inplannen.
Naast 2 kometen werd de sluiernevel ingepland, ver na mijn bedtijd, dus zonder controle op framing.
de eerste nacht bleek het deel er niet volledig op te staan (ik moest de camera roteren omdat het filterwiel anders bij het opbergen tegen het schap komt); dus gaf ik voor de laatste nacht manueel coordinaten in. Zo kon ik het oostelijk deel in een 2 panel mosaic zetten.

calibratie in APP, nabewerking in PI.
42 x 300s totaal.
Esprit 120; asi 071; duo narrowband ha-o3; cem 60.

58CD4BE0-AE8F-41F2-8733-709E3AB32EE2.jpeg

bedankt voor het kijken!

wvreeven

Moderator
Schitterende opname! Rechtsboven zie ik nog wel een horizontale scheiding tussen twee panelen. Althans, daar lijkt het het meest op. Heb je het mozaiek in APP of in PI gemaakt? Als in APP, heb je MBB aangezet en de waarde verhoogd?

Lifesvr

Vuurbal
Klopt, Wouter, de scheiding zit zowat in het midden, horizontaal. Ik heb gewoon alles automatisch gedaan, dus ik denk niet dat MBB aan stond.
alle calibratie en stacken is in APP gedaan, en daarna levels en curves in PI. (En croppen)
die multi sessie oplader is echt wel handig!!

wellicht is het verschil in de achtergrond eenvoudig te verklaren: de onderste set data is op 2 nachten gemaakt, de bovenste maar op 1, aan ongeveer 2 tegen 1.

Rigel 4

Donateur
Mooi gedaan, heb je ook een filter gebruikt? Het lijkt er op dat het filter van Optolong Extreme 2 hebt toegepast.

Rigel 4

Donateur
Dat filter dat jij noemde vertoont een overeenkomst met het Extreme filter, het is ook een combinatie van H Alfa en O III; welke nu de beste is kan ik niet beoordelen.

Eerlijk geschreven wilde ik dat filter bestellen, nl. de ST DUO Narrowband filter; bij Ganymedes was deze niet te krijgen, en enkel voor mij dat filter gaan bestellen deden ze niet.

Dus ben ik gaan zoeken en vond een alternatief.

Maar ik moet schrijven dat jij veel langer belicht heb als ik en daarmee komt jouw filter beter uit de verf.

Extrafocaal

Donateur
Als enkele platen al fraai - kan een geweldig mozïek opleveren. Het schijnt ook wel een ideaal object te zijn voor zulke duo-band filters!

wvreeven

Moderator
Super bezig!

Erg raar dat die lichte patch in beide gevallen in de rechterbovenhoek en nergens anders zit. Waarom zou de bovenste van de twee foto's voor deze mozaïeken die wel en de onderste niet vertonen?

Lifesvr

Vuurbal
Thx!
ik ga het eens uitzoeken. Met de lichtpollutietool in APP gaat hij er wel uit. Misschien heeft het te maken met de lage stand in het begin van de belichtingen, want dat is telkens de eerste van de twee panelen.
komende twee nachten ga ik het middendeel doen, en dan alles eens samengooien in APP. Eens zien wat er dan uit komt!

Lifesvr

Vuurbal
De vorige 2 nachten kwam Pickering's Triangle aan de beurt.
Straks de computer eens loslaten op het geheel, en kijken of ik nog iets gemist heb. Er komen nog 3 heldere nachten aan waar gebruik van gemaakt kan worden.

Deze werd 50x300s belicht, eveneens in 2 panelen.

Pickering 10062021 50x300s Esprit120.jpg

Bovenaan Onderaan