Telescoop aanschaffen

0108daniel

Meteoriet
Zo snel ga je die ervaring niet opdoen. Je hebt goed advies gehad van iemand die zeer ervaren is en die zei dat je beter even kan wachten, dat is niet voor niks. Succes ermee.

Een ander lid gaf aan verschillende oculairs aan te schaffen.
Ik kan nu vooruit en experimenteren en ervaring opdoen.
Uiteraard doe je ervaring op, zoals de naam al zegt, door ervaring op te bouwen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Klopt.
Ervaring kan ik opdoen door verschillende lensen te testen en zo met iedere lens gewend kan raken en op die manier ervaring uit te breiden.
Voor je weet hoe je moet observeren en waarvoor de verschillende vergrotingen nuttig zijn; een kist vol oculairs is voor je dat weet enkel goed om je in verwarring te brengen.

Als je een drietal vergrotingen had, dan zou je tenminste al een idee hebben van wat je mist voor je iets gaat kopen. Dan kies je omdat je zelf beslist dat iets voor je nuttig is.

Je hebt ook enige ervaring nodig om het verschil te zien tussen een hoop zaken die identieke vergrotingen geven. Ik kan het verschil in kwaliteit tussen een barlow van €30 en een Orion-Tri-Mag gerust zien en als je er een jaartje mee observeert kun jij het hopelijk ook, maar zonder ervaring kun je op minder dan twee weken gewoon niet rationeel beslissen wat je moet terugsturen. Maar bon,...

En zaken kopen om terug te sturen nadat je ze geprobeerd hebt, ook al deugen ze, is
a) niet zo netjes
b) niet duurzaam
c) goed om het krediet dat je hebt bij verkopers die je met raad en daad bijstaan ter verliezen. Het is een vrij technische hobby, en geloof me, dat krediet heb je ooit ook wel eens nodig.

John Baars

Moderator
14 stuks optiek kopen van ongeveer gelijke kwaliteit. Laten we zeggen dat je daar drie of vier van over houdt, van vrijwel gelijke kwaliteit als wat je terugstuurt. (als dat nog kan als je klaar bent met experimenteren)
Van die kleine duizend euro die je ervoor over hebt kun je ook gelijk twee of drie topstukken kopen. Minder moeite, minder experimenteren en gelijk raak met topspul.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Heb je trouwens al een idee over een aantal voorwerpen die je wilt observeren om te weten wat er jou aan de oculairs bevalt? En weet je hoe je ze moet zoeken en vooral vinden?

Gokje: de 10mm Orion Ultra Flat field zie ik nog overleven. Het is een uitstekend oculair (wel niet 65° ondanks wat Orion vertelt).

De Hyperion 13mm is op sommige aspecten minder goed dan alternatieven, maar op het eerste gezicht niet, en het is één van de betere exemplaren; misschien overleeft hij de Great Culling.

De APM barlow en de Tri-Mag deugen allebei, maar de praktische aspecten maken ze verschillend (de APM is een 2" barlow en dus wat lomp om enkel 1,25" oculairs te barlowen).

De goedkope 82° die in het lijstje zit (Oberon) is een pak minder goed dan het TS UWAN alternatief.

De Cronus WA is een versie van een bekend oculair dat deugt, maar minder goed afgewerkt (binnen) dan de Skywatcher UWA 58° en de TS HR Planetary 58°. Die zie ik je ook houden, maar waarom je een 10mm hebt en verschillende 2x barlows en dan nog een 5mm,...

Waarom je 2x en 3x barlows koopt en dan oculairs die met die barlows precies dezelfde vergroting geven dan andere gekochte oculairs, daar heb ik echt het raden naar. Meestal wil je van die "dubbeltjes" vermijden, jij gat er net naar op zoek, zou je zo denken.

Voor barlows: schroef gerust het optische element rechtstreeks op oculairs of op de 2"-1.25" adapter voor 2" barlows (let daarbij wel dat er geen oculairs tegen de lenzen kunnen komen!)

Alhoewel: niet als je toch een ander oculair hebt die je die vergroting geeft.

Laatst bewerkt:

0108daniel

Meteoriet
Ze zijn binnen en vanavond worden ze uitvoerig getest.
Op YouTube zie ik dat je de lens van de barlow eraf kan halen en op de oculair kan schroeven.
Ik kan de lens eraf halen, maar ze passen niet op de oculairs.
Dit geldt ook voor hetzelfde merk.
Elders lees ik dat je een opzetstuk voor een nikon camera kan kopen om zo je camera aan de sluiten.
Dit schijnt ook goed mogelijk te zijn voor mijn telescoop.
Ik heb zo mijn twijfels vanwege de stabiliteit van de telescoop.
Mocht dit wel gaan, is het dan mogelijk om deze aan te sluiten op mijn Nikon coolpix p900?

0108daniel

Meteoriet
@sixela: ik heb geen specifiek aantal objecten dat ik wil bekijken.
Ik heb de app skyview om zo objecten etc te zoeken.
Met de zoeker op de telescoop vind ik in dit geval als voorbeeld een ster vrij snel.
Bedankt voor je uitleg/tips over de oculairs!

NVDW

Lave System
Elders lees ik dat je een opzetstuk voor een nikon camera kan kopen om zo je camera aan de sluiten.
Dit schijnt ook goed mogelijk te zijn voor mijn telescoop.
Ik heb zo mijn twijfels vanwege de stabiliteit van de telescoop.
Mocht dit wel gaan, is het dan mogelijk om deze aan te sluiten op mijn Nikon coolpix p900?
Dat zou kunnen lukken met creatief gebruik van tussenstukken blijkbaar maar hopelijk ga je er geen 10 bestellen en testen.
Is het eigenlijk niet beter om eerst je spullen en de hemel wat beter leren te kennen en dan verder te gaan?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rudy

0108daniel

Meteoriet
Is het eigenlijk niet beter om eerst je spullen en de hemel wat beter leren te kennen en dan verder te gaan?
Dat zeker.
Het was ook een vraag :)
Dat is de reden dat ik verschillende lenzsn heb gekocht om ze zo te testen en de hemel te verkennen.

0108daniel

Meteoriet
Het was een goede donkere onbewolkt nacht hier.
Ik heb sommige lenzen getest en viel me op dat ik na het verwisselen van de lenzen weinig verschil zie.
De ster komt wat dichterbij en er komen meerdere zwakkere sterren tevoorschijn.
Echter blijft het daar wel bij.
Wat ik wel een aantal keren tegen kom zijn naar alle waarschijnlijkheid satellieten die door het oculair heen vliegen.
Ook dit is een wit puntje wat snel voorbij schiet.
Qua nevels en galaxy's heb ik niet kunnen vinden tot nu toe.
Welke oculair is daar het meest geschikt voor om nevels te kunnen zien?

Download stellarium eens op je laptop bijv. Dan kun je virtueel de sterrenhemel zien en weet je waar je moet zoeken naar objecten.

Over zoeken gesproken; heb je je zoeker goed afgesteld met het beeld door je kijker? Dan is het vinden van interessante objecten met de zoeker het makkelijkst.

En dan beginnen met het oculair dat de laagste vergroting geeft en waarmee je het grootste stuk aan de hemel in beeld hebt. En als je dan gevonden hebt waar je naar wilt kijken, verander je van oculair voor andere vergrotingen.

succes!

ArnoM

Donateur
Je zal, als je niet weet waar je naar kijkt, inderdaad soms niet veel verschillen zien. Een ster zal namelijk altijd een heel klein puntje blijven.
Je zult dus op zoek moeten naar objecten om te bekijken, ipv sterren. De maan is goed te doen als je vroeg begint. Ook een leuk object, helemaal voor beginners is de 2-kleurige dubbelster Albireo.
Als het goed is kun je hier de Bambi-lijst vinden. Dat is een lijst met objecten juist goed voor beginners om ervaring op te bouwen. Samen met stellarium en een atlas naast de telescoop kin je goed beginnen en ga je je oculairs, ideale vergrotingen en telescoop leren kennen.

Heel veel plezier gewenst.

Het klopt dat er allerlei satellieten door het beeldveld vliegen als je een tijdje blijft kijken.
Het is een gekrioel van jewelste aan de hemel. In de afgelopen twee jaar (Starlink satellieten) is het een echte plaag geworden.

0108daniel

Meteoriet
Download stellarium eens op je laptop bijv. Dan kun je virtueel de sterrenhemel zien en weet je waar je moet zoeken naar objecten.

Over zoeken gesproken; heb je je zoeker goed afgesteld met het beeld door je kijker? Dan is het vinden van interessante objecten met de zoeker het makkelijkst.

En dan beginnen met het oculair dat de laagste vergroting geeft en waarmee je het grootste stuk aan de hemel in beeld hebt. En als je dan gevonden hebt waar je naar wilt kijken, verander je van oculair voor andere vergrotingen.

succes!

Bedankt voor de tip!
Stellarium kan ik helaas niet gebruiken tijdens het sterrenkijken omdat de omgeving donker moet zijn.
Dit lukt uiteraard niet met een laptop erbij.

0108daniel

Meteoriet
Je zal, als je niet weet waar je naar kijkt, inderdaad soms niet veel verschillen zien. Een ster zal namelijk altijd een heel klein puntje blijven.
Je zult dus op zoek moeten naar objecten om te bekijken, ipv sterren. De maan is goed te doen als je vroeg begint. Ook een leuk object, helemaal voor beginners is de 2-kleurige dubbelster Albireo.
Als het goed is kun je hier de Bambi-lijst vinden. Dat is een lijst met objecten juist goed voor beginners om ervaring op te bouwen. Samen met stellarium en een atlas naast de telescoop kin je goed beginnen en ga je je oculairs, ideale vergrotingen en telescoop leren kennen.

Heel veel plezier gewenst.

Albireo heb ik nog niet kunnen vinden, wellicht niet in de juiste hoek kunnen kijken.
Ik zal de bambi lijst eens opzoeken.

Albireo heb ik nog niet kunnen vinden, wellicht niet in de juiste hoek kunnen kijken.
Afgelopen nacht heb ik Albireo nog bewonderd door een 15x80 verrekijker.
Deze bekende dubbelster staat nu rond middernacht hoog in het oosten, ongeveer midden tussen Wega en Altair.

EdwardB

Donateur
De Skyview app is niet nauwkeurig genoeg. Beter is de Pocket Sky Atlas of Cambridge Star Atlas en een rood lampje, als je liever geen laptop gebruikt.

Verder zijn een planisfeer van Rob Walrecht voor het zoeken van de sterrenbeelden en de Sterrengids voor interessante verschijnselen erg waardevol.

De komende weken worden Jupiter en Saturnus steeds beter zichtbaar aan de vroege ochtendhemel, maar in de schemering staan ze nu nog wat laag. Over een maand zijn ze meer losgeraakt uit de schemering.

Bovenaan Onderaan