Telescoop aanschaffen

0108daniel

Meteoriet
De telescoop staat in elkaar.
Alleen zit links een zwart vlak.
Als ik uit zoom verdwijnt het uit beeld en komt de clip zoals de 2 rechtse tecoorschijn.
IMG_20210610_125725.jpg

ArnoM

Donateur
Precies. Draai weer aan je focusser en kijk goed ter hoogte van je vangspiegel naar die plek. Dan is je raadsel opgelost en zie je dat dit bij dit model telescoop hoort en geen probleem gaat geven met waarnemen, anders had dit nooit zo gemaakt kunnen worden.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Dat is een intrusie in het beeld van de volledig ingedraaide oculairhouder ('focuser'); als je lands de voorkant van de telescoop kijkt zul je zien dat die buis dan binnen uitsteekt. Je zult zien dat bij de meeste oculairs de correcte stand van de oculairhouder veel meer naar buiten is, en dan zie je dit niet.

Tussen haakjes, de correcte stand van de oculairhouder om het collimatiekapje te gebruiken om de hoofdspiegel te kantelen is die waarbij je 25mm Plössl in focus komt op sterren en de maan. Je moet die dus ook niet gebruiken met de oculairhouder in deze stand.

We zien trouwens ook dat de vangspiegelplaatsing redelijk in orde is. Dus: niet aan de vangspiegel komen tot je de correcte tools hebt (en voor vangspiegelplaatsing en -rotatie zou ik iemand vragen je te helpen die meer ervaring heeft, trouwens; het is het minst belangrijke en je doet het maar één keer, maar het is ook het moeilijkste).

0108daniel

Meteoriet
Nou ik ben verkocht!
Het ziet er fantastisch uit!
Schuin boven ons uit zit een heldere ster.
Dat was mijn eerste focus punt.
Het eerste moment was spannend toen ik door de focuser keek.
De 'ster' is fel wit en heeft 4 witte sprieten.
Het is ook haarscherp.
Toen dacht ik wat nou als ik meerdere eye pieces had....
Er zit standaard een 25mm Sirius Plossl in.

Hebben jullie nog enig idee welke eye pieces ik nog kan toevoegen?
Degene die al genoemd zijn staan op de lijst.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Aluminium rules!
Mooi!

Die sprieten ontstaan door een telescoop-effect als gevolg vd vier banen waarmee de vangspiegel in de telescoop ophangt. Deze ster (waarsch Arcturus) heeft geen sprieten; netzomin als andere sterren deze niet hebben.

0108daniel

Meteoriet
Mooi!

Die sprieten ontstaan door een telescoop-effect als gevolg vd vier banen waarmee de vangspiegel in de telescoop ophangt. Deze ster (waarsch Arcturus) heeft geen sprieten; netzomin als andere sterren deze niet hebben.

Dat verklaart het.
Ik zal vanavond nog eens kijken en met Skyview bekijken welke het is.

0108daniel

Meteoriet
Vannacht toch maar wezen online shoppen.
Naar aanrade van een ander forum en van dit forum/leden heb ik een aantal lenzen gekocht.

Omegon Oculair Oberon 15mm 1,25"
Omegon Oculair Cronus WA 5 mm 1,25"
Bresser Barlow lens 2x 1,25"
Baader Hyperion oculair, 13mm, 2"
APM Barlowlens 2'', 2x
Svbony SV118 Barlow-lens 2x, 1,25"
Svbony Oculair Telescoop 72graden Super Groothoek 9mm Oculair 1,25
Svbony SV154 telescopische oculair 1.25in 70° 15mm
Telescopisch oculair 1,25 voor collimeren met kruis
Orion Shorty 1.25" 2x Barlow Lens
20mm Orion Expanse Telescope Eyepiece
Orion Tri-Mag 1.25" 3x Barlow Lens
Orion 10mm Ultra Flat Field Eyepiece, 1.25"
Orion E-Series 7-21mm Zoom Telescope Eyepiece

Het is een hele lijst.
Op deze manier kan ik verschillende lenzen testen.
Degene die ik comfortabel vind en er goed zicht mee heb hou ik.
Anders kan ik ze uiteraard retour sturen.

Rudy

Donateur
Een hele lijst, inderdaad. Wat je niet kunt kopen is ervaring, zodat je weet waarom en wanneer je iets in een bepaalde situatie gebruikt. Maar goed, dit is ook een manier... :rolleyes:

• Leuk
Waarderingen: NVDW

0108daniel

Meteoriet
Klopt.
Ervaring kan ik opdoen door verschillende lensen te testen en zo met iedere lens gewend kan raken en op die manier ervaring uit te breiden.

Rudy

Donateur
Zo snel ga je die ervaring niet opdoen. Je hebt goed advies gehad van iemand die zeer ervaren is en die zei dat je beter even kan wachten, dat is niet voor niks. Succes ermee.

Bovenaan Onderaan