Telescoop aanschaffen

0108daniel

Meteoriet
Hmm, waarom doen ze dat er dan bij?
De telescoop zal waarschijnlijk ook buiten gesteld moeten worden door het unfocussen van bijvoorbeeld een ster en zo te kalibreren.
Of is ook dat nog niet genoeg? :p

Wat ik nog wel erbij bestel is een barlow x3.
Welke is een goede voor mijn telescoop?

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Koop even geen barlows, oculairen, filters, of andere dingen voor aan de telescoop zelf.

Wat je wilt is een sterrenatlasje, een lampje met rood licht en een handig notitieboekje, A5 formaat. Dan kan je objecten opzoeken en noteren wat je gezien hebt. Je wilt ook op je gemak kunnen zitten, een in hoogte verstelbare stoel (bv een strijkstoel, of een bierkratje).

Als je wat objecten gevonden en bekeken hebt ga je beter zien wat je nog mist. Je wilt bv meer vergroten.

Bij de xt8 kom volgens mij een 25mm oculair. Dat zal wel een vergroting van 40-50x geven; hierbij past de volle maan nog ruim in beeld.

Ik zou daarom eerder een 2e oculair kopen van bijv. 17-15mm en een 2x barlow. Dan heb je uiteindelijk 25mm, ~16mm, 12.5 mm (25mm met barlow) en ~8mm (16mm met barlow) voor vergrotingen van ongeveer 44x, 75x, 88x en 150x.
Voor het tweede oculair zou ik dan kijken naar iets met een beetje breder blikveld dan een Plössl. Er zijn 68 of 70 graden oculairs in 1.25”. Zoals de Omegen SWA van rond de 80-90€, of een explore scientific 68 graden 16mm van rond de 120-140€.
Er zijn verschillende 2x barlows. Neem niet de goedkoopste. 3 elementen korte barlow lenzen met zo’n oranje streepje komen met allerlei merknamen. Vanaf ~70€. Volgens mij zijn deze acceptabel, maar er zijn andere opties.

Jouw aanpak geeft 2 vergrotingen: 44x en 132x. Op zich goede vergrotingen, maar je wilt er waarschijnlijk sowieso nog een tussen.
Edit: wat hierboven gezegd wordt is ook waar :)

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Hmm, waarom doen ze dat er dan bij?
Omdat het volstaat voor de meest kritische regeling, die van de hoofdspiegel. Maar inderdaad, een tooltje zoals deze:

daar kun je ook de vangspiegelkanteling mee regelen.

Er bestaan trouwens een pak nog betere (en duurdere) hulpmiddelen.

sixela

Wat ik nog wel erbij bestel is een barlow x3.
De Orion Tri-Mag is uitstekend (als ze die in stock hebben). Net zoals anderen zeiden: op termijn wil je zeker niet enkel twee vergrotingen; een 3x barlow is goed om drie oculairs te verkrijgen en dan drie extra vergrotingen met de drie oculairs.

sixela

Koop even geen barlows, oculairen, filters, of andere dingen voor aan de telescoop zelf.
Dat is goede raad voor telescopen die met twee oculairs komen, maar met enkel één oculair kom je inderdaad niet zo ver. Het voordeel is dat de kijker goedkoper is en dan kun je zelf kiezen voor een extra oculair dat beter bij je past.

Als je inderdaad interesse hebt voor deepsky is op een f/6 telescoop een 13-15mm erg nuttig (en in een 3x barlow een uitstekend planetair oculair). De meest courante en vrij goede en comfortabele 'starter'-oculairs zijn bijvoorbeeld de Skywatcher 58° Planetary of the Teleskop Service HR Planetary 58°.

Je kunt eventueel met een 25mm Plössl en een Tri-Mag beginnen: het barlowelement kun je rechtstreeks op het 25mm oculair monteren en dan heb je een 17mm (en in 3x mode heb je uiteraard 8mm, al niet zo slecht voor Maan en planeten).

Laatst bewerkt:

0108daniel

Meteoriet
De Orion Tri-Mag is uitstekend (als ze die in stock hebben). Net zoals anderen zeiden: op termijn wil je zeker niet enkel twee vergrotingen; een 3x barlow is goed om drie oculairs te verkrijgen en dan drie extra vergrotingen met de drie oculairs.

Ik heb gezocht naar de Orion Tri-Mag 3x
Helaas zijn die niet op voorraad en komen bij sommige webshops pas in oktober.

0108daniel

Meteoriet
Dat is goede raad voor telescopen die met twee oculairs komen, maar met enkel één oculair kom je inderdaad niet zo ver. Het voordeel is dat de kijker goedkoper is en dan kun je zelf kiezen voor een extra oculair dat beter bij je past.

Als je inderdaad interesse hebt voor deepsky is op een f/6 telescoop een 13-15mm erg nuttig (en in een 3x barlow een uitstekend planetair oculair). De meest courante en vrij goede en comfortabele 'starter'-oculairs zijn bijvoorbeeld de Skywatcher 58° Planetary of the Teleskop Service HR Planetary 58°.

Je kunt eventueel met een 25mm Plössl en een Tri-Mag beginnen: het barlowelement kun je rechtstreeks op het 25mm oculair monteren en dan heb je een 17mm (en in 3x mode heb je uiteraard 8mm, al niet zo slecht voor Maan en planeten).

Als het om de Barlow gaat heb ik een x3 gevonden.
Dat zou de Robtics premium 3 x barlow (4 lenzen) 1,25 inch worden.

sixela

Klopt — en Orion heeft de Tri-Mag bij hen (telescope.com - land kiezen - EU shop) in stock ; die andere Chinese zijn momenteel lastig te krijgen én je kan het barlowelement daarvan niet voor 1.5x vergroting rechtstreeks op de oculairs schroeven.

En de Tri-Mag is ook nog eens goedkoper.

0108daniel

Meteoriet
Klopt — en Orion heeft de Tri-Mag bij hen (telescope.com - land kiezen - EU shop) in stock ; die andere Chinese zijn momenteel lastig te krijgen én je kan het barlowelement daarvan niet voor 1.5x vergroting rechtstreeks op de oculairs schroeven.

En de Tri-Mag is ook nog eens goedkoper.
Top!
Dan zal ik die erbij bestellen.
Welke kan ik nog meer bestellen?
Scheelt namelijk weer verzendkosten en heb alles liever gelijk in huis.

0108daniel

Meteoriet
Chesire om te collimeren.

Zoals een ander forum lid aan gaf kan dat toch ook met de laser?
Op YouTube zie ik dat er ook aardig wat mensen zijn die de laser overbodig vinden en het met een kruis doen.

svdwal

Sander - Moderator
De laser is voor de collimatie vangspiegel en de cheshire is voor de collimatie van de hoofdspiegel. Met kruisdraad-cheshire kan de vangspiegel ook, de laser is makkelijker, zolang de batterijen niet op zijn na 10x aanzetten.

sixela

En zolang hij zelf gecollimeerd is, wat met de goedkope (en soms duurdere, zoals de Hotech en de Baader als je pech hebt) wel eens wilt tegenvallen en met Chinese Aliexpressers/Amazonners nog meer.

Mojn advies stond al in bericht 45 — ik ga het niet nog eens herhalen ;-).

Als je nog meer geld over hebt: Farpoint lasercollimator voor de vangspiegelkanteling en het meegeleverde collimatiekapje voor de hoofdspiegelkanteling; op het einde kun je de (minder kritische) vangspiegelplaatsing ook evalueren met het kapje.

Geen Hotech: veel geld voor niets beters.

Laatst bewerkt:

0108daniel

Meteoriet
De telescoop zou vandaag binnen moeten komen.
Ben benieuwd voor hoever die nog gecalibreerd moet worden.
Ik ga het eerst met de meegeleverde collimatiekap proberen.
Als ik wat meer lenzen tegen kom die ik wil bestellen dan zal ik gelijk de laser collimator erbij bestellen.
Alleen zou ik dan wel graag willen weten welke lenzen jullie mij aanraden.
1 daarvan word de Orion Tri-Mag 1.25" 3x Barlow Lens.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Een Newton-telescoop moet je altijd collimeren voordat je gaat waarnemen, zo is de ervaring van eigenlijk iedere bezitter van zo’n telescoop.

De hoop dat dat in de fabriek goed gedaan is en nu, na transport, nog steeds goed is, is bijna zeker te optimistisch.

sixela

Je bent vragen aan het stellen die ondertussen al beantwoord werden.

De collimatiekap volstaat voor de meest kritische regeling, nl. die van de hoofspiegelkanteling. Zorg er alleen voor dat je aan de rest niet komt voor je een hulpmiddel hebt om dat goed te regelen. En ja, dat moet je doen voor elke sessie, maar het neemt hooguit 30 seconden in beslag.

De spiegel koelen zodat je de goede beelden krijgt waarvoor de collimatie belangrijk is, dat duurt 30 minuten ;-).

Wil je een lasercolimator, koop dan een goede lasercollimator. https://www.teleskop-express.de/sho...-with-Carrying-Case---Laser-and-Cheshire.html is een kit met een betere Cheshire, een nieuwe centrummarkering en een lasercollimator. Er is ook een goedkopere 1.25" versie (enkel laser) maar die moet je momenteel in de VS bij de constructeur bestellen ( https://farpointastro.com/collectio...cts/farpoint-650nm-laser-collimator-1-25-inch -- je betaalt nog invoerrechten en BTW via UPS Saver, dus reken ongeveer op het bedrag dat daar staat in dollars maar dan in euros voor de totale kost).

Zoals je ziet: momenteel nog overkill, een goede lasercollimator kost best wat geld -- de goedkopere hebben prutslaserelementjes in een behuizing die nauwelijks bij te regelen is en die bij de minste schok scheef gaat staan (en dan moet je de collimator zelf gaan collimeren...), terwijl de betere echt nauwkeurig kunnen afgesteld worden om rechtdoor te schijnen en ook rechtdoor blijven schijnen als je ze wat ruwer behandelt.

Iets goedkopers moet je niet gaan nemen, dan ben je beter af met de kijkbuis/Cheshire in bericht nummer 45. Iets meer dan €10 en wat geduld tot het van China naar hier is gekomen, en ondertussen kun je gewon het collimatiekapje gebruiken (daarom is het meegeleverd).

Qua oculairs: met je 25mm Plössl die bij de telescoop komt en de Tri Mag heb je drie vergrotingen: de 25mm alleen, de 25mm met het barlowelement rechtstreeks op het oculair (geeft je min of meer een 15-17mm), en een "8mm" als je de 25mm in de barlow steekt zoals geleverd (dan staat het element verder van het oculair en stijgt de barlowfactor tot 3x). Dat volstaat om mee te beginnen.

Bovenaan Onderaan