Telescoop aanschaffen

0108daniel

Meteoriet
Hallo allemaal,

Ik kijk al geruime tijd filmpjes en documentaires op youtube over de sterren.
Wat ik heel intressant vind is de Nederlander Robbert Dijkgraaf met zijn colleges.
Nu vind ik het wel tijd om een telescoop aan te schaffen.
Ik ben behoorlijk kieskeurig in dit soort dingen.
Mede doordat ik ook echt een scherp beeld wil krijgen.
Mijn tuin ligt helaas niet op het zuiden, maar kan daar wel naartoe kijken.
Ik weet dat daar een prijskaartje aan zal zitten.
Even de punten die ik dus wil.

- liefst 'deep sky' kunnen kijken zoals nevels, andere galaxy's etc.
- scherpe beelden en helder
- mogelijkheid tot aansluiten van mijn camera
- eventueel optie om geprogrammeerd een planeet te kunnen volgen

Wat heb ik hiervoor nodig?
Een telescoop uiteraard, maar ook een oculair set?
Bedankt voor de tips en informatie alvast!
:)

wvreeven

Moderator
Hoi Daniel,

Welkom om het forum. Begin eerst eens met het invullen van de checklist die in dit artikel genoemd wordt:

Dan weten wij veel beter wat je wilt. Lees ook eens de sticky topics in het beginnersforum. Daar staat veel nuttige info in!

Groetjes, Wouter

0108daniel

Meteoriet
De checklist biedt mij niet genoeg om erachter te komen wat een goede telescoop voor mij is.
Daarom gaf ik de checklist hier prijs zodat mede forum leden weten wat ik zoek.

Laatst bewerkt door een moderator:

Laurens89

Sedna
Daniel - de checklist invullen lijkt misschien wat veel vragen beantwoorden die je zelf wellicht al duidelijk hebt, maar helpt echt voor de ervaren forumleden om je van een goed advies te kunnen voorzien. Neem maar aan van een starter zoals ik zelf dat het daarom toch goed is om te doen. Zo laat jij zien serieus te zijn om open te staan voor het advies van mensen die al tientallen jaren bezig zijn met de hobby (en al heel vaak dit soort vragen gekregen hebben) en kunnen zij een idee krijgen bij wat het beste voor jou is (inclusief de punten die je al benoemd).

P.S. iedereen op het forum is heel erg behulpzaam, hopelijk zie je mijn bericht ook in die context :). Het helpt vooral jouzelf om de checklist toch in te vullen, want zo krijg jij het beste advies over het kopen van je telescoop!

Laatst bewerkt:

0108daniel

Meteoriet
Ik heb wel een goeie gevonden denk ik.
Het is de Vixen R130Sf Porta II of de Omegon Advanced 150/750 EQ-320 telescoop.
Iemand daar ervaring mee?

Laatst bewerkt:
De Porta II is een alt-az montering (omhoog-omlaag, links-rechts) - een goede dat wel - en dus niet geschikt voor het volgen van objecten in hun ronde baan aan de hemel.

De Omegon is op zich een redelijk formaat Newton om mee te beginnen (ik heb ook verschillende 150mm f/5 Newtons gehad). De focuser ziet er alleen niet al te best uit én is 1.25”. Een DSLR erop zoals het voorbeeld laat zien, is waarschijnlijk niet ideaal. De montering die erbij zit, is equatoriaal, maar niet gemotoriseerd (laat staan GoTo) en voor fotografie (van deep sky objecten) te iel voor deze kijker. Visueel is het waarschijnlijk precies de limiet.

Beide sets voldoen eerder voor visueel werk, waarbij de Vixen meer een “grab & go” set is. Let op dat deze Newton een kleinere spiegel heeft. Ook deze heeft een 1.25” focuser, trouwens.

Los van de huidige prijzen en levertijden, zul je met een Dobson visueel dieper de ruimte in kunnen gaan (een 8” bijv.), maar dan is deep sky fotografie niet echt mogelijk. Het hangt ook van je omstandigheden af (ruimte lichtvervuiling, etc.). Dat weten we dus pas ná die lijst...

Ik zou fotografie van deep sky objecten voor nu even loslaten. Voor dit budget leidt dat tot frustratie. Ga eerst eens visueel op ontdekkingstocht!

0108daniel

Meteoriet
Bedankt voor je reactie.
Ik zal het idee loslaten om foto's via de telescoop te maken.
Ik zie eigenlijk bijna alleen maar focusser van 1.25 inch, dus denk dat dat toch wel de beste keus is voor dit moment.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met je statement over de 1.25” focuser. Welke telescoop heb je het nu over?

Maar we weten nog steeds niet wat je precies zoekt. Hoeveel geld mag het kosten? Wat wil je waarnemen? De vragenlijst invullen helpt ons jouw te helpen.

Mss dat je beter af bent met een 8” dobson telescoop, maar om daarover te oordelen, hebben we meer info nodig.

0108daniel

Meteoriet
Dat was als antwoord van sterrenkijken in de stad over de 1.25” focuser
Ik kan best tussen de 500 en 800 euro besteden.
In de OP had ik aangegeven wat ik wil waarnemen.
Ik had naar de vragenlijst gekeken, maar kan die nergens downloaden of online invullen.
Helaas zijn alle 8” dobson telescopen niet in voorraad.
Ik kijk ook veel op de site van Bresser.
Degene die mij wel aardig lijken zitten levertijden van weken tot maanden op.
Mijn allereerste keus was ook nog de Bresser Spica 130/1000 EQ3
Die is op voorraad en misschien aardig om mee te beginnen.
Het is erg moeilijk! :p

Skyheerlen

Aluminium rules!
Dat is geen goed idee. Deze scoop heeft een ingebouwde barlow en is daardoor nauwelijks te collimeren. Best zoek je toch een basic dobson, die veel waarborgt voor het geld.

0108daniel

Meteoriet
Ah duidelijk.
Heb je er toevallig eentje die op voorraad is die goed is om dan ook te bestellen?
Er is namelijk zeer weinig op voorraad op alle sites :)

Rudy

Donateur
Hier kun je gemakkelijk de vragenlijst kopiëren en daarna plakken in dit draadje. Ja, het is lastig om nu iets nieuws te kopen, weinig of geen voorraad, lange levertijden. Soms kun je tweedehands nog wel wat krijgen. De suggestie van @Laurens89 is niet gek als die leverbaar is, ook niet duur gegeven de huidige marktomstandigheden.

0108daniel

Meteoriet
Ik zie het inderdaad, bedankt.
Al is die telescoop niet echt wat ik zoek.
Er zit ook geen statief bij?
Het liefst heb ik een telescoop waar je ook met de 2 knoppen kan draaien om de telescoop te draaien.
Dus tandwiel precisie om de ster/planeet oid te volgen.
De prijs is goedkoop en mag best een paar honderd euro duurder zijn als ik daar een betere voor kan krijgen:)

Laurens89

Sedna
Ik zie het inderdaad, bedankt.
Al is die telescoop niet echt wat ik zoek.
Er zit ook geen statief bij?
Het liefst heb ik een telescoop waar je ook met de 2 knoppen kan draaien om de telescoop te draaien.
Dus tandwiel precisie om de ster/planeet oid te volgen.
De prijs is goedkoop en mag best een paar honderd euro duurder zijn als ik daar een betere voor kan krijgen:)
Waarom is het niet echt wat je zoekt? Het voldoet aan (bijna) alle eisen uit je beginpost ;). De ‘standaard’ is wat je aan de onderkant ziet, een zogenaamde rockerbox waar de tubus in staat. Je kunt de telescoop daarmee makkelijk alle kanten op bewegen.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
Voor een Dobson heb je geen statief nodig, het is een constructie die zo gemaakt is dat je gemakkelijk met de hand kunt volgen.

Zou eerst 'ns wat meer inlezen welke soorten telescopen, monteringen, e.d. er zijn. Daarna het vragenlijstje invullen en hier plakken, dan kunnen we je beter helpen.

0108daniel

Meteoriet
1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien?

• Wat stel je je er op dit moment van voor: als er door de telescoop gekeken wordt om ook daadwerkelijk iets te kunnen zien met scherpe beelden.
  • Is het een impuls(aankoop)? nee
  • Heb je al ervaring met sterrenkijken? nee
  • Heb je al een kijker? nee
  • Ben je al eens op een starparty geweest? nee
2. Wat wil je met de telescoop doen? deep sky objecten, nevels bekijken

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? (manueel, auto, GoTo,...) manueel

4. Wat is je budget? 600 a 800 euro incl accessoires en statief

• Is dit inclusief/exclusief accessoires? (accessoires : bvb extra oculairen, filters, collimatiewerktuigen,...)
5. Hoe belangrijk vind je maan en planeten? minder intressant dan deep sky

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky? heel belangrijk

7. Waar ga je kijken?

• Hoe donker is je achtertuin? In welke omgeving is dat? tuin op het noorden en donker
  • Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk) ja
  • Ben je bereid te reizen voor een donkere plek? ja
  • Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek? 15 minuten heb dan uitzicht op zee
  • Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving) zuid holland tegen zeeland
  • Woon je op een flat? Nee
8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen? 2 uur

9. Wat kun je dragen?

• Hoeveel kilo wil je maximaal tillen? 20
  • Hoe ga je de telescoop vervoeren? auto
10. Is 2e hands een optie? ja, maar liefst nieuw mits op voorraad

11. Later interesse in fotografie?

• Neen, ik wil enkel visueel werken

Laatst bewerkt door een moderator:

0108daniel

Meteoriet
Voor een Dobson heb je geen statief nodig, het is een constructie die zo gemaakt is dat je gemakkelijk met de hand kunt volgen.

Zou eerst 'ns wat meer inlezen welke soorten telescopen, monteringen, e.d. er zijn. Daarna het vragenlijstje invullen en hier plakken, dan kunnen we je beter helpen.

Dankje, echter heeft met statief mijn voorkeur omdat niet alle plaatsen waar ik zal komen de ondergrond vlak zal zijn.

Afgelopen weken/maanden heb ik al erg veel ingelezen.
Daarom zijn mijn wensen duidelijk wat voor telescoop ik zoek, uiteraard hoe betere kwaliteit hoe beter het zal zijn.
(vragenlijst zojuist geplaatst)

Heldere lijst. Ik ben alleen bang dat voor je budget een kijker op een equatoriale montering (het volgen waar je het over hebt) vrij klein uitvalt als je tenminste het statief stevig genoeg neemt.

Nogmaals, deep sky objecten zijn vaak zwak. Een grotere opening helpt. Als de eis voor het hebben van een eq montering niet zo stringent is, dan heb je met de eerder genoemde Dobson per € de grootste spiegel. Want er gaat minder geld in het onderstel zitten.

• Leuk
Waarderingen: NVDW

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Dankje, echter heeft met statief mijn voorkeur omdat niet alle plaatsen waar ik zal komen de ondergrond vlak zal zijn.
Dat hoeft niet echt met een Dobsonkijker. Als het maar niet erg helt of vol stenen zit. Ik heb al geobserveerd in een veld waar het gras me tot boven de knieën kwam, en daar was heus niet gelet op het waterpas zijn van de ondergrond ;-).

Dit is vrij courant voor een Dob:
DobsonTelescope-33CFL.jpg

Daarom zijn mijn wensen duidelijk wat voor telescoop ik zoek
Ik lees vooral veel papieren wijsheid. Ik denk dat --als de coronamaatregelen wat versoepelen-- je echt wel baat hebt bij het bijwonen van een avondje bij de lokale sterrenwacht of zelfs een kleine star party (die worden hier vaak aangekondigd).

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan