Te oud of niet

Ik ben exact even groot en zwaar als jij. Ik heb enerzijds een C14 op EQ (zwaar monster) en anderzijds een 33cm dobson - zelfbouw. Die laatste weegt minder dan 20kg met EQ en is heerlijk transportabel; ik kan fijn zitten op een strijkstoel.

De 16” van Tom is wat groter (terwijl Tom wat kleiner is). Die 16” Alkaid is mss het antwoord op jouw vraag, maar het geheel is wel wat duurder dan die SCTs waar jij nu achteraan rent. Mss moet je daar ook nog duidelijk over zijn: wat mag het kosten?

Stel jouw totaal-eisenpakket eens samen. Mag het zelfbouw zijn, of juist niet?

Ik denk (samen met Sixela) dat je nu wat te snel achter een SCT aanrent.

Ik kijk nooit op verplaatsing, tenzij door iemand anders zijn telescoop, ik hoef gewoon mijn telescoop 6 meter naar buiten te duwen en kijken maar.
Liever geen zelfbouw (ben niet zo handig), de goto van skywatcher was ik nu al gewoon. ik heb nu twee telescopen, 120 ed refractor en een 180mm mak, maar heb nog niets anders dus nog geen montering. Dus dacht ik in eerste instantie aan een eq6 az (daar kon ik dan mijn 120ed en mak op kwijt en toekomstig ook een C11) = budget 2200 montering eq6 + 2500 C11 =4700
Maar jullie brachten mij op de gedachten dat ik ook comfortabel zittend kon kijken met die skywatcher 25 cm dobson , prijs 1500 euro, en nu hoeft mijn montering minder zwaar te zijn voor de mak 180mm en de ed120mm (prijs eq5 az 1600 euro of de ioptron pro az 1700 euro).

Je kunt met een 300mm Dobson ook nog comfortabel zittend kijken. Zelfs met je 350mm had je dat gekund. Een andere stoel is minder duur dan een andere telescoop.

@Jef De Wit heeft een f/4 300mm Dob en kijkt zelfs vanuit een lage stoel.

Laatst bewerkt:
Je kunt met een 300mm Dobson ook nog comfortabel zittend kijken. Zelfs met je 350mm had je dat gekund. Een andere stoel is minder duur dan een andere telescoop.

@Jef De Wit heeft een f/4 300mm Dob en kijkt zelfs vanuit een lage campingstoel, nauwelijks regelbaar!
Ja misschien wel maar zal het nu moeten doen zonder mijn 35cm , mijn voorkeur gaat dus uit naar een goto dobson met max ooghoogte 150 cm.

Als je het budget hebt:

maar dan ben je wel meer geld kwijt dan voor een dikke SCT.

Een Canopus plus Argonavis en StellarCat kost je minder, zeker als je die GoTo van Roel overkoopt voor €250 ;-).

Maar als ik me niet vergis heeft een Flextube 300p GoTo een oculair die op het zenit net rond 150cm hoog zit. Zoals je op Cloudynights hebt kunnen zien is de 250p een pak lager, met het oculair in het zenit op 125cm (de GoTo is maar 2cm hoger dan de niet-GoTo).

De 350p had inderdaad het oculair net iets te hoog voor dat criterium, 163cm bij het zenit.

@Jef De Wit heeft een f/4 300mm Dob en kijkt zelfs vanuit een lage stoel!
Even de puntjes op de i: die lage campingstoel is mijn tafel. Maar inderdaad, ik neem altijd zittend waar. Wel met een verstelbaar stoeltje.

IMGP0841.JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je het budget hebt:

maar dan ben je wel meer geld kwijt dan voor een dikke SCT.

Een Canopus plus Argonavis en StellarCat kost je minder, zeker als je die GoTo van Roel overkoopt voor €250 ;-).

Maar als ik me niet vergis heeft een Flextube 300p GoTo een oculair die op het zenit net rond 150cm hoog zit. Zoals je op Cloudynights hebt kunnen zien is de 250p een pak lager, met het oculair in het zenit op 125cm (de GoTo is maar 2cm hoger dan de niet-GoTo).

De 350p had inderdaad het oculair net iets te hoog voor dat criterium, 163cm bij het zenit.
Wat zou die skyvision kosten, dit zijn wel telescopen speciaal gemaakt voor regelmatig te vervoeren, makkelijk uit elkaar te nemen voor kenners alsook voor die canopus. Ik kijk thuis op 6 meter van mijn tuinhuis, als ik de skywatcher koop moet ik wel rekening houden dat ik er altijd een plank onder monteer met wieltjes eronder die ik kan vastzetten.
Daarmee dat mijn 35 cm op een ooghoogte kwam van ongeveer 180cm , dus ik zou 15 cm er bij tellen bij de 25 cm of bij de 30 cm mocht ik deze toch nemen.

Die Skyvision kost véél. Héél veel. Het is ook wel een kunstwerkje. Een Canopus mét StellarCat+ArgoNavis een pak minder, maar nog altijd bakken meer dan de (veel zwaardere) 300mm FlexTube GoTo. Maar voor jou maakt het gewicht niet uit (de spiegels kun je ook wel kwalitatief beter kiezen --of krijgen, in het geval van SV-- dan gewone Synta's, natuurlijk, maar daar hebben we het niet over).

Terug
Bovenaan Onderaan