Te oud of niet

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Robtics zal je geen prut verkopen.
Ze geven aan dat er de gebruikelijke sporen op zitten (krasje her en der) maar als de optiek nog prima is?!

Gewoon even bellen of langsgaan mits mogelijk.
🙂

Skyheerlen

Moderator
Eens. Het is een normale SCT, dus niet coma-vrij, maar dat hoeft niet onoverkomelijk te zijn.

Maar wat ga je ermee doen?

nop

Norbert
Dat is denk ik prima. De montering is verouderd (de Goto zal waarschijnlijk niet werken, tenminste, ik heb ervaring met een vergelijkbaar model). Maar als je de buis gebruikt dan is dat toch een redelijke prijs lijkt me!
723E971B-09EA-4217-96DF-B614252B7E76.png

darky

Sedna
Maar ik denk dat die emc modellen miss al wel 15 jaar of meer oud zijn, hopelijk zijn de coatings dan nog wel ok, zo niet is 2000 euro toch veel .

svdwal

Sander - Moderator
Coatings gaan niet zo heel snel kapot. Je moet ze niet gaan poetsen, en er moet ook geen aanslag op zitten, wat je kan krijgen als er schimmel op is gekomen. Maar dat kan je zien.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
De coatings van de hoofdspiegel en secundaire gaan er wel op achteruit, al is dat bij een SCT veel trager dan op een Newt. Maar modellen van 1984-1990 zien er meestal niet fraai uit (dit is uiteraard veel recenter).

svdwal

Sander - Moderator
In zo'n geval zou je willen weten wat het hercoaten van de spiegels gaat kosten. Een 12" kan waarschijnlijk nog wel in Almere gecoat worden. Qua grootte zowiezo, misschien qua vorm niet, SCT hoofdspiegels hebben een meniscusvorm.

Extra probleem is dat een SCT uit elkaar halen ingewikkelder is dan een Dobson-spiegel hercoaten.

Brainiac

Moderator
Slechte spiegelcoating bij een SCT, dan heb je wel erg pech, want de corrector beschermt de hoofdspiegel. Mijn oranje C5 van 50 jaar oud heeft een hoofdspiegel die er als nieuw uit ziet. Maar een Newton spiegel die in weer en wind staat heeft heel wat meer te lijden.

darky

Sedna
Weet niet op wie ik kan rekenen om deze 12" bij Robtics te checken op eventuele fouten en te laten optimaliseren tot een juweeltje, mits betaling uiteraard, kan ik hier op deskundige kerels rekenen ?

sixela

Je hebt ons nog altijd niet verteld (in geen van de vele onderwerpen) waarom je zo gebrand bent op een grote SCT, trouwens.

darky

Sedna
Je hebt ons nog altijd niet verteld (in geen van de vele onderwerpen) waarom je zo gebrand bent op een grote SCT, trouwens.
Ik heb mijn 35 cm goto skywatcher monster van 65 kg verkocht omdat ik niet meer rechtstaand wil observeren, maar ik doe enkel visueel deepsky en wil voortaan zittend observeren, hiervoor heb ik dus een Sct nodig dacht ik met een zo groot mogelijke diameter maar die wel moet kunnen gedragen worden door een eq6 az in azimutale stand. Of ik moet downsizen met een dobson opnieuw namelijk naar een 25 cm goto maar weet niet hoe hoog het oculair zal komen bij zitten comfortabel waarnemen. ik meet 1m87.

sixela

hiervoor heb ik dus een Sct nodig
Dat kun je ook met een Dobson, je hebt enkel een goede stoel nodig (en een Dobson met een openingsverhouding die kort genoeg is).

@TomC schetst constant zittend met zijn f/4,1 16" Alkaid. En hij heeft er (vergeleken met mijn f/4.5) maar een belachelijk lichte stoel voor nodig van Berlebach. En hij meet geen 1m87...

Hij heeft een Berlebach-stoel: https://www.berlebach.de/en/?bereich=produkte&kategorie=93&ansicht=liste

Vroeger had hij een C11. Ik denk niet dat hij direct terug wilt naar die telescoop.

Een grote SCT kan ook, maar vergis je niet: die zaken zijn niet echt mobiel, en een EQ6 is er vaak veel te licht voor.

En vergis je niet: zelfs een 18" Dobson kan een pak mobieler zijn dan die 350mm monsters van Skywatcher, die een loodzware basis hebben en nauwelijks door één man kunnen vervoerd worden.

darky

Sedna
Dat kun je ook met een Dobson, je hebt enkel een goede stoel nodig (en een Dobson met een openingsverhouding die kort genoeg is).

@TomC schetst constant zittend met zijn f/4,1 16" Alkaid. En hij heeft er (vergeleken met mijn f/4.5) maar een belachelijk lichte stoel voor nodig van Berlebach. En hij meet geen 1m87...

Hij heeft een Berlebach-stoel: https://www.berlebach.de/en/?bereich=produkte&kategorie=93&ansicht=liste

Vroeger had hij een C11. Ik denk niet dat hij direct terug wilt naar die telescoop.

Een grote SCT kan ook, maar vergis je niet: die zaken zijn niet echt mobiel, en een EQ6 is er vaak veel te licht voor.

En vergis je niet: zelfs een 18" Dobson kan een pak mobieler zijn dan die 350mm monsters van Skywatcher, die een loodzware basis hebben en nauwelijks door één man kunnen vervoerd worden.
Fijn te weten , ik heb die Charon stoel, nu nog weten of die 25 cm skywatcher synscan tot de mogelijkheden behoort het is een f4.7 https://www.astromarket.org/telesco...flextube-bd-dob-goto/p,21051#tab_bar_1_select
Nu nog weten hoe hoog het oculair komt in het zenit ?

darky

Sedna

Heb hier thuis gemeten met mijn stoel , als ik de zitting op 70 cm zet kan ik mooi met de voeten relax op de grond, als ik dan mijn rug wat recht kom ik met oogafstand op 1m50, dit zou dus ideaal zijn voor de hoogte van het oculair !! Bedankt dat je zo meedenkt .

Bijlagen

• 1642431453532.png
    1642431453532.png
    46,2 KB · Weergaven: 1

sixela

Je kunt ook een voetensteuntje kopen en dan kan je nog wat hoger, voor voorwerpen dichter bij het zenith.

darky

Sedna
MMM, is weer minder stabiel met je voetjes omhoog, ik weeg ook 95 kg, En die steuntjes zijn voor die andere stoelen bestemd. niet voor deze dat ik heb.

Bovenaan Onderaan