Tandriem Avalon valt uit elkaar

Bilbo

Aarde
Zoals Freeze_xj het omschrijft is precies wat er aan de hand is. En dat is niet alleen juridisch gezien ook maar ook zakelijk, in de marge van het product zit meestal ook een percentage verwerkt voor de garantieafhandeling en daarom is het niet meer dan logisch wat de fabrikant doet; ze hebben al betaald voor de garantieafhandeling door de leverancier.

In dat licht gezien is het niet bepaald fraai dat de naam van de fabrikant hier door het slijk gehaald wordt terwijl het probleem eigenlijk bij de leverancier hoort te liggen.

sterrenboy

I have a dream....
In dat licht gezien is het niet bepaald fraai dat de naam van de fabrikant hier door het slijk gehaald wordt terwijl het probleem eigenlijk bij de leverancier hoort te liggen.
WoW…!
Dacht ik toch dat een product door een fabrikant wordt gemaakt en niet door een leverancier. De leverancier levert het product en staat eigenlijk buiten kijf, het product wordt ontworpen en geleverd door een producent die er ‘verantwoordelijk’ voor is om een deugdelijk product te leveren die: èn aan de voorschriften moet voldoen (dat doet ie dus alvast al niet omdat er ondeugdelijke getande riemen op zitten) èn de garantiebepalingen. Een product -ook een wasmachine- heeft een bepaalde levensduur, welke eigenlijk ook ná de garantie nog van kracht moet zijn. Een product wat veel langer mee moet gaan mag ook deugdelijk functioneren. Als een montering moet slewen waar ook nog redelijk wat krachten worden opgewekt moeten de getande riemen stevig genoeg ontworpen worden en niet ‘zomaar wat riemen’ erin monteren.

Maar dit topic word wel lang met het(zelfde) probleempje…….

• Leuk
Waarderingen: Dick

Darkmatter

Donateur
En de volgende update: Avalon gaat nu toch de riemen kostenloos opsturen. Ben benieuwd...

@Bilbo: de naam van de fabrikant door het slijk halen? Ik zal de feiten nog even op een rijtje zetten:
- De montering kost 5000 euro, en na een paar jaar vallen onderdelen van de aandrijving spontaan uit elkaar.
- De fabrikant ontkent glashard dat dit een productiefout is, terwijl dit voor iedereen met gezond verstand overduidelijk is
- De fabrikant vraagt in eerste instantie een veelvoud van de kostprijs van deze riemen.
- Na bezwaar maken wordt de prijs gehalveerd omdat het een typfout zou zijn.
- Na lang aandringen geeft de fabrikant toch toe dat er bij een aantal monteringen een verkeerd type onderdeel is gebruikt, en dat deze zonder kosten vervangen zullen worden.
- Na ontvangst van de defecte riemen uit mijn montering bevestigt de fabrikant dat het inderdaad om het verkeerde type riem gaat.
- De fabrikant vraagt vervolgens toch verzendkosten, en wel 3x zoveel als wat het mij kostte om de defecte riemen op te sturen.

Ik heb anderen met een Avalon montering gewaarschuwd de riemen in hun montering te controleren, en verslag gedaan van hoe Avalon het afhandelt. Ik heb geen enkele onwaarheid verteld, niets aangedikt, niets weggelaten, niets verdraaid en als iets alleen mijn mening is heb ik dat ook duidelijk gezegd. Dus ik zie niet hoe dat hun naam door het slijk halen zou zijn.

Jarno

• Leuk

Bilbo

Aarde
Beste Jarno,

Wat je schrijft kan nog honderd keer waar zijn en je had het niet nog een keer hoeven samen te vatten, ik heb de trhead gelezen en ook die op CN. Maar dit probleem had toch eerst bij de leverancier neergelegd moeten worden, om redenen die allemaal al genoemd zijn.

Op één en andere manier vinden leveranciers het altijd prima dat ze extra marge krijgen om garantieaanvragen af te handelen en daarom zou je ze in principe de gelegenheid moeten geven dat ook op te pakken. Eventuele kosten van garantieafhandeling is daarna een zaak tussen leverancier en fabrikant.
Dat Avalon het probleem toch oppakt is dus alleen maar positief.

Laatst bewerkt:

Observer

Uranus
Wat je schrijft kan nog honderd keer waar zijn en je had het niet nog een keer hoeven samen te vatten, ik heb de trhead gelezen en ook die op CN. Maar dit probleem had toch eerst bij de leverancier neergelegd moeten worden, om redenen die allemaal al genoemd zijn.
Dan heb je er vast overheen gelezen dat de garantietermijn al verlopen was. De leverancier was er dus al tussenuit gevallen.

Het is bedroevend om te constateren dat in onze maatschapij en samenleving regels vaak worden gebruikt om verantwoordelijkheden te ontlopen als het ook maar even mogelijk is. Zelfs wanneer dit meer kost dan het verhelpen van het probleem.

Jarno valt niets te verwijten en Avalon des te meer. Ongeacht wie heeft geleverd.

• Leuk

Skyheerlen

Moderator
Ik reageer als moderator.

Hier worden twee verschillende zaken aangehaald:
  • Plaats van de garantieclaim: fabrikant of leverancier
  • Het (al dan niet) bashen van een leverancier
Als Astroforum staan we sowieso buiten elke relatie/geschil tussen klanten, leveranciers en fabrikanten. We zijn geen partij en kiezen geen partij. Ook zijn wij geen breekijzer om geschillen op te lossen. Geen van dat speelde hier een rol. Waar de garantieclaim ingediend werd (onafhankelijk van de vraag of het garantie volgens de letter was), is een zaak waar wij als Astroforum dus buiten staan. Niet onze zaak.

Having said so: wij willen anderzijds ook niet dat een leverancier of fabrikant gebashed wordt op Astroforum. Daar zijn we dan ook kritisch op. Er zijn grijze gebieden, zoveel is duidelijk, en in die gevallen overleggen we binnen het moderator-team hoe die betreffende situatie ligt. In dit geval was er geen sprake van Astroforum gebruiken als breekijzer en ook niet als bashing. Het ging niet om Avalon een slechte naam te bezorgen (dat hebben ze in dit geval zelf gedaan), maar om anderen op de hoogte te brengen van een lopend probleem. En zoals ik het begreep: het riemprobleem bleek dus meer voor te komen. Vanuit het perspectief van Astroforum is dit topic in orde, onafhankelijk van de uitkomst.

• Leuk

Bilbo

Aarde
Eigenlijk wil ik hier verder geen woorden meer aan vuil maken maar als afsluiting nog een paar woorden welke de rijksoverheid en de consumentenbond hierover schrijven, zie bijgevoegde screenshots.31485256-DD8D-4AD2-93BD-DD18845A66AA.jpegDF519EDC-11D8-474B-BBDD-83B07CB8D959.jpegDF519EDC-11D8-474B-BBDD-83B07CB8D959.jpeg31485256-DD8D-4AD2-93BD-DD18845A66AA.jpeg

Darkmatter

Donateur
Lang gewacht en beslist niet stil gezwegen, flink moeten aandringen maar uiteindelijk toch gekregen:

De nieuwe riemen zijn inderdaad van een ander materiaal, het voelt iets harder en stugger aan dan de vorige riemen. Ik denk dat ik ze er dit weekend maar in ga zetten en hopelijk kan ik dan zodra het weer eens helder wordt (februari of zo...) de montering testen.

Jarno

Bovenaan Onderaan