Tablet-plank voor mensen met ruwe klauwen

Roel

Totaal niet relevant
Sinds een tijdje ben ik (vrijwel) helemaal van de papieren atlassen en waarneemlijsten afgestapt en is de Skysafari app mijn grootste vriendje in het veld. Al geruime tijd met mijn telefoon, maar sinds een aantal maanden op een door mijn vrouw afgedankte Samsung Galaxy S1 tablet met een 10" OLED scherm. Eindelijk een toepassing waabij ik het nut van een tablet inzie: een prachtig donkerrood in te stellen scherm wat het nachtzicht op geen enkele manier verpest - nog veel minder dan een atlas-met-rood-zaklampje. De tablet is qua instellingen helemaal op astro ingesteld: geen veeg-schermbeveiliging, knopverlichting uit, altijd offline (dus geen meldingen).

Eén ding vond ik wat minder: voor mijn lompe dikke vingers is de schermrand veel te smal. Steeds zat ik met mijn vingers onbedoeld op het scherm of op de knoppen, en dat resulteerde wel eens in een witverlicht startscherm of één of ander ander instellingsschuifje in beeld. Aargh! Een tijdje heb ik zo'n dikke kinderhoes eromheen gehad, maar dat lag ook niet echt lekker in de hand. Dan zelf maar iets prutsen:

DSC_0219.jpg

Een simpel plankje met een brede rand rondom de hele tablet. Het apparaat zit met industrieel dubbelzijdig tape op het plankje geplakt. Om in het donker toch de knoppen op de rand te kunnen bedienen (en vooral niet per ongeluk de knoppen in te drukken die je naar het startscherm brengen) heb ik kleine stripjes hout op de juiste plekken geplakt. Zo kan ik ze makkelijk in het donker op de tast vinden. De enige fysieke knop waarmee je navigeert binnen Skysafari is de "terug"-knop, dus die heb ik vindbaar gemaakt:

DSC_0221.jpg

Ook heeft hij pootjes, zodat hij makkelijker van de grond of tafel te pakken is:

DSC_0222.jpg

Vanmiddag even testsessie in een pikdonkere schuur gedaan, en het werkt prima!

DSC_0223.jpg

P.S. In het echt is het scherm veel dieper rood dan op de foto, en uiteraard in het veld veeeeeeeeel zwakker ingesteld.

Laatst bewerkt:

sterrenboy

I have a dream....
Haha Roel, leuk bedacht. En fijn, voor als je duim zo groot is als je dikke teen. Een ex-collega vroeger had ook zo’n grote ‘schoppen’.

Ik heb eigenlijk voor jouw ‘probleempje’ maar 1 woord: iPad
(Klopt inderdaad, de aanschaf. Maar dan heb je ook wat! Heb er al zo’n 5-6 jaar plezier van m’n 2x12.9” en deze gaan ook nooit meer de deur uit)

Olivier

Mercurius
Mooi. Je hebt dus geen rode folie nodig met je tablet om je nachtzicht te bewaren.

Ben benieuwd of dat met een ipad ook mogelijk is. Ik heb altijd met folie gewerkt maar dat is nooit strak gespannen zodat ik wat last heb met het lezen van kleine text zoals object nummers.

Roel

Totaal niet relevant
Met een OLED scherm heb je inderdaad geen folie nodig. Er "lekt" geen licht via de zwarte delen van het scherm. Zwart=zwart.

(Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar Apple liep altijd erg achter met het gebruik van OLED, wat wel echt een absolute vereiste is. EDIT: Ik lees net dat de eerste iPads met OLED dit jaar worden verwacht)

Deze tablet is overigens 7 jaar oud, dus inmiddels kun je ook de oude Samsungs al prima gebruiken voor astro!

Laatst bewerkt:

sterrenboy

I have a dream....
@ Olivier...

Als je folie gebruikt kun je de stevigere folie eens gebruiken, succes verzekerd. Deze gebruik ik ook voor mijn loep-leeslampje in verschillende lagen zodat het ook mijn nachtsichtig niet vernaggeld. Mijn iPad gebruik ik eigenlijk niet met SkySafari in het veld (alleen thuis), daar heb ik de mega-klapper gevuld met Tri-Atlas A+B.

bkapitein

Schwalbenschwanz
Super handig! Ik werk al een tijdje met SkySafari op een tab s2 en sindsdien is starhoppen een makkie. Het enige waar ik me nog aan stoor bij SkySafari is de lichtblauwe cursor bij het typen/zoeken. iPad valt inderdaad af vanwege het LCD scherm. De iPad krijgt al 5 jaar lang "dit jaar" een Amoled scherm, dus ik moet nog maar zien of dat echt gaat komen.

svdwal

Sander - Moderator
Apple kan ze zelf niet maken, en Samsung verkoopt ze niet want voor hen is het een concurrentie-voordeel.

Maar de iWatch is OLED, dus, je zou sky Safari op je horloge kunnen draaien. Scheelt ook weer een plankje zagen...

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
Apple kan ze zelf niet maken, en Samsung verkoopt ze niet want voor hen is het een concurrentie-voordeel.

Maar de iWatch is OLED, dus, je zou sky Safari op je horloge kunnen draaien. Scheelt ook weer een plankje zagen...

Heb je die duim van Roel gezien.
Die bedekt de hele iWatch. Is geen doen voor hem.:eek:

• Leuk
Waarderingen: Roel

ener

René
Goed idee zo met een (oude) tablet! Ik gebruikte Skysafari ook tijdens het waarnemen, samen met de app 'Twilight', op mijn oude telefoon (Samsung S7).

De donkerste stand van het scherm en de app gecombineerd, zorgde er dan zelfs voor dat ik het scherm niet meer af kon lezen, ook niet in het donker. Met het behouden van nachtzicht zit het dan wel snor.

sdn

Rhea
Dit topic inspireerde me om werk te maken van een goede filteroplossing voor mijn tablet. Ik heb geen OLED scherm en op advies van @sixela heb ik een rol roodfilter #027 van Lee gekocht, maar dat spul is kwetsbaar en niet erg vochtbestendig. Datzelfde geldt natuurlijk voor de tablet zelf. Als bescherming heb ik nu een tablet houder gemaakt met ingebouwd filter. De tablet ligt ingefreesd in een multiplex plank, daar overheen zit een licht raam (5mm multiplex) dat aan de plank zit met een scharnier. Het filter gaat in een plastic mapje dat in het raam gelijmd zit. Het geheel sluit met wat klittenband en daardoor zijn zowel de tablet als de filters gemakkelijk uitneembaar. Het is dus mogelijk om voor mijn tuin een enkele laag filter te gebruiken maar voor donkere plekken een dubbele.
Zie hieronder voor foto’s, voor de zichtbaarheid heb ik de roodfilters even uit het mapje gelaten.
3E541931-9E1E-46B9-87DB-F72F35425FD5.jpeg
AF614494-6F0C-45CD-A5E1-963F9DDF99E1.jpeg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan