Swarovski verrekijker.

Omdat ik uit de hobby astronomie ben gestapt, ga ik mij binnenkort een nieuwe aanschaf doen. Het gaat een Swarovski verrekijker worden. Deze verrekijker ga ik gebruiken voor mijn hobby vogelspotten. Het voordeel is dat je met vogelspotten ook al is het bewolkt, toch deze hobby kunt uitvoeren. Met sterrenkijken is het maar afwachten of het kan. En dan zul je zien dat je weken, wat zeg ik, soms maanden niks kunt doen. Pfffffff. Was er helemaal klaar mee. Heb er zo’n peper dure montering staan, waar ik niks mee doe. Zo ontzettend jammer. Dus daarom heb ik mijn astronomie spullen verkocht en ga ik 1 deze weken een Swarovski verrekijker aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Die Swarovski verrekijker kun je ook gebruiken om naar sterren te kijken. Wie weet, misschien gaat het ooit nog kriebelen.

Klopt idd, als je door de Swarovski verrekijker kijkt, zie je de sterren als speldepuntjes. Superscherp. Maar dat ik weer een montering met telescoop wil? Nee, ik ben er klaar mee. Mooi geweest zo.

nop

Admin
Mijn Swarovski gaat altijd mee (op reis), voor zowel overdag als 's nachts. Geniaal mooi ding. Je hebt er 24 uur wat aan. Daar is veel voor te zeggen. Veel plezier alvast ermee.

EdwardB

Donateur
Interessante punten die je daar noemt. Laatst heb ik er nog over gedacht een topic te openen over de genoemde frustraties in deze hobby. Ik ben het met je eens maar de sterrenverslaving is ondertussen te diepgeworteld bij mij.

Maar dat ik weer een montering met telescoop wil? Nee, ik ben er klaar mee. Mooi geweest zo.
Om onder andere deze reden raad ik in de 'ik-zoek-een-telescoop-topics' ook altijd aan om eerst een tijdje met blote oog en verrekijker te beginnen. Naast het leerzame aspect, is de winst die je daarmee maakt door het niet hoeven opstellen en afkoelen en lang zoeken of lang wachten op urenlange wolkenvrije luchten en op redelijke seeing. Snel en kort profiteren van opklaringen etc en even de verrekijker pakken, maken dat je je realiseert dat het veel minder bewolkt blijkt te zijn dan je op basis van puur telescopisch werk zou denken. Dan wordt het een zeldzaamheid dat je weken of maanden niets kan doen.

ze zijn geweldig, Swarovski ‘s. En idd, 24 uur is het genieten.
Welke heb je/ga je aanschaffen. Zelf wil ik nog eens een 7x42 Habicht aanschaffen. Ik heb Fujinons en het is inderdaad genieten zo'n kwaliteitskijker. Daarnaast kijk ik ook graag vogels en vind ik wolken vaak mooi om naar te kijken. Als we wel naar wolken op planeten als Jupiter, Saturnus en evt Venus willen kijken, waarom dan niet naar die op aarde?

Het dagelijkse en 24-uursaspect, of in ieder geval ook overdag, van vogels kijken is in ieder geval erg aantrekkelijk. Zo'n vijf jaar geleden ben ik naast wolken ook meer naar vogels gaan kijken, waarbij net als met de astronomie ook veel vanaf mijn balkon. Er zijn altijd wel vogels te zien én te horen, en voor mij hoeven ze niet zeldzaam te zijn. De zang van een merel is een van de mooiste en daarvoor kan je zelfs ook binnen blijven en je oren openhouden en verder vind ik de 'eenvoudige' kauwtjes met name interessant door hun hoge intelligentie en goed ontwikkelde sociale groepsstructuur.

Overigens kan net als in iedere hobby, het ook met vogels kijken de verkeerde kant op gaan. Naast het birding/birdwatching kan het doorschieten naar 'twitching', het soortenjagen. Dan verwordt de van oorsprong voor ontspanning bedoelde hobby tot slechts een afvinken van zeldzame soorten, constant websites bijhouden of er meldingen zijn van zeldzame soorten om vervolgens zo snel mogelijk tot zelfs een paar honderd kilometer te reizen naar een natuurgebied en met dure spottingscopes en zware telelenzen en regelmatig ook nog tussen een groep mensen met nog grotere en duurdere instrumenten uren wachten tot je een glimp ziet van het beestje. In astronomie kennen we vooral de aperture fever en vanaf de 18e eeuw tot aan het tijdperk van automatisch gestuurde telescopen leefden enkele waarnemers ook voor het tijdrovende kometenjagen.

Ik ben in de Swarovski EL 8,5x42 geïnteresseerd. En als ik nog wat extra geld heb, wordt het geen EL maar een Swarovski NL Pure.

Rudy

Donateur
Misschien dat het over een tijdje toch weer gaat kriebelen, als je geen zin meer hebt in een telescoop kun je ook een aardige 15x70 verrekijker kopen om wat rond te kijken aan de hemel met wat meer opening dan je kijker voor het vogelspotten. Ik kijk zelf ook naar vogels (en eigenlijk alles wat je tegenkomt op een wandeling in de natuur) en heb ooit 'ns een boekje gekocht om vogelsoorten te kunnen onderscheiden. Maar er zijn zoveel soorten en variaties, maakt het lastig en heb er ook niet veel aardigheid in, merk ik. "Een soort mees", is bijvoorbeeld een identificatie die voor mij goed genoeg is. 😊 Veel plezier bij het vogelspotten, vast fijn met een mooie Swarovski. :)

ginkel

Mimas
De 12x42 NL pure's worden, als waren het zoete broodjes verkocht. Samen met de extra voorhoofdssteun lijken ze goed geschikt voor waarnemen uit de hand en mogelijk ook voor ster-waarnemingen.
Ik heb de 8x42 NL pure onderzocht, zie de WEB-site van House of Outdoor, en dat is een verbluffend mooie kijker. Alleen al om de kijker even te hanteren in de winkel is een belevenis evenals het afrekenen daarna ....
Gijs van Ginkel

John Baars

Moderator
Ja . die Swarovski's zijn puike kijkers. Niet zo heel lang geleden heb ik een Swarovski 7X42 Habicht aangeschaft. Heerlijk, wat een contrastrijk beeld en sterretjes als prikjes. Zelfs medesterrenwachters ( ook de wat meer "verwende" kijkerbezitters) viel het gelijk op. Ik ben er ook zeer content mee.
Als je de kans krijgt gelijk doen. Over een jaar is er alweer een hoop van 't budget geknabbeld ( zo gaat dat nou eenmaal in een mensenleven ) en heb je spijt als haren op je hoofd dat je het "toen" ( =nu) niet gedaan hebt. Dus..niet getalmd... 😊

Josan

Eris
Ik heb gelukkig, na correctie, bij 5mm uittreepupil, nog wat rest-astigmatisme in mijn oog, dus ik kan toe met een goedkopere verrekijker. :D

Veel plezier met die van jou!

ener

René
Waarnemen met een verrekijker blijft toch erg leuk. Niet zozeer om mooie details van objecten te zien, maar het überhaupt spotten maakt het toch een leuke ervaring. Even 15 minuten tussen de bewolking door, doe je met een grote telescoop toch een stuk minder.
Ik heb de afgelopen maanden ook met een schuin oog naar een grotere telescoop dan mijn 8inch Dobson gekeken, maar om dezelfde reden als waarom jij het spul hebt verkocht, shaf ik het niet aan.
Ik vind het een beetje zonde om allemaal dure spullen te hebben staan die ik misschien tien keer per jaar gebruik.

Hopelijk verdwijnt de liefhebberij niet helemaal en kun je ook na zonsondergang blijven genieten van je verrekijker!

Ik ben ook heel erg benieuwd John. Het wordt nog wel lastig voor mij, of de 8,5 x 32 of de 8,5 x 42. Allebei zijn ze geweldig voor het spotten van vogels

Ik kan me helemaal vinden in jou verhaal wat je hier schrijft ener. Ik heb wel mijn 8” dobson, maar om even snel mijn telescoop te pakken , dat wordt hem niet. Maar waarnemen met een verrekijker is ontzettend leuk.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan