subjectieve indruk van de Takahashi Mewlon 180C

Twee maanden geleden mocht ik ook nog wat blikken werpen door het vierdehandsje. Skyfan zorgt er goed voor. Messier 5 was beeldschoon.

F.Lalleman

Meteoriet
Vandaag mijn nieuwste aanwinst binnen gekomen , ja ik ben om.(Thx John B)
De Leica zoom gaat standaard in de Mewlon.
121 x tot 242 x bereik en voor de lage vergroting een Panoptic 24 met 90 x vergroting en een 32 mm TV Plossl voor 67,5 x vergroting.
Laatste gebruik ik voornamelijk in de minitak voor de zon.
de Nagler 3-6 mm zoom hou ik voorlopig nog voor de minitak.
kan niet wachten tot het helder is.

F.Lalleman

Meteoriet
Woensdag bij Robtics even de adapterbak doorgespit voor een Takahashi naar sct adapter om de Moonlite koppelen. Als je maar lang genoeg zoekt....

Bijlagen

• 17E33868-D308-41E2-9794-347456D5FD9A.jpeg
    17E33868-D308-41E2-9794-347456D5FD9A.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 14

F.Lalleman

Meteoriet
Vandaag kon ik de Leica zoom voor het eerst gaan gebruiken.
Enigszins helder maar de seeing is vandaag hier aan de kust niet best.
Niet zeuren dacht ik en opbouwen die handel.
Naast de moonlite had ik van de week ook voor de zekerheid een extra contra gewichtje aangeschaft.De Moonlite weegt zo maar weer een halve kilo , en ik zat al aan t einde van de contra stang met het gewicht van de Ioptron 25. Ik kan nu alles beter in balans brengen wat focussen een stuk makkelijker maakt.
over de Leica hoef ik niet veel te zeggen hier,is al uitvoerig gedaan.
De bevestiging van alle superlatieven is wel leuk om te zien.
Wat mij gelijk opviel was dat Jupiter strakker wit was.Af en toe was de seeing beter en kwam de Leica tot zijn recht.
Daarna wat sterrenhopen in de Voerman bekeken , geweldig. M37 is een beauty.
Mars vond ik lastig focussen door de slechte seeing , de ”spikes” helpen wel iets, maar stond nog niet te juichen. Rigel al op 90 x kunnen splitsen.
In Het trapezium de E en F ster nog geprobeerd, een van die twee zeker gezien( die een dakje maakt) en de andere een hintje , nou nee ik tel hem niet.
Wel ideaal waarnemen zeg , een Pan 24 en de Leica ,meer niet.
Op naar de volgende

Bovenaan Onderaan