Stroomvoorziening Meade lx200

hugo52

Mercurius
Prachtig, wat een mooie samenvatting!!
Toch nog een klein ding, een rimpel, 100HZ, veroorzaakt door een slecht gestabiliseerde voeding hoor je heel goed met een koptelefoon.
Hugo

rweust

Donateur
1000x meer, deze spike die binnen 4 of 5 perioden met zo'n 100 kHz frequentie uitslingert. Die geeft hier de problemen door het schakelen van de PWM regeling en die hoor je niet met een koptelefoon. Gestabiliseerde voedingen komen amper meer voor, tegenwoordig schakelen ze bijna allemaal, ook in gevoelige computer apparatuur. Dit schakelen veroorzaakt ook storingen, maar met nog veel hogere frequenties en die zijn vaak weer makkelijker te dempen.

Bij een regeling voor dauwverwarming gebruik ik 1200 Hz als PWM schakelende frequentie en is deze 100 kHz storing dus maar voor een paar % van de periode op de blokgolf aanwezig.

Ik zorg dan ook voor ruime ontkoppeling bij een dauwverwarming PWM regelaar. Onderstaande heb ik in 2015 als prototype gebouwd, de ontkoppeling zit hier al gewoon in de regelaar. De Schottky diode beschermt ook tegen aansluiten met verkeerde polariteit, kost echter 0,3 tot 0,4V spanningverlies. Voor dauwlinten echter geen probleem.

Ontkoppelen 2.jpg

Zo'n eenvoudige ontkoppelschakeling kan ook in de 12V voedingslijn naar de PWM dauwverwarmingsregelaars opgenomen worden, of desnoods in de accu powertank voor een speciale dauwverwarming uitgang. Al heeft dichter bij de storingsbron plaatsen en iedere PWM regelaar van een eigen ontkoppeling voorzien wel de voorkeur.

Ontkoppelen.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan