Strepen F5 zonder Guiding

hugo52

Mercurius
Ter aanvulling van mijn C11 (F10) heb ik nu een Bresser AR152S (F5).
Hiermee kan ik wat grotere objecten aan.
Bij belichtingen > 60 seconden ontstaan streepjes, de streepjes worden langer als de belichting langer is.
Het is een CEM60 met polemaster, hiermee is hij perfect polar alignd..
Ik lees hier en daar dat unguiding subs mogelijk zijn met vele minuten
Onderstaand filmpje heb ik gemaakt van 177 subs van 60 seconden.
je ziet de achtergrond "lopen", dus dit zou toch betekenen dat of de polaralign niet deugt of de mount niet op de goede snelheid draait.
Iemand enig idee?
Hugo
https://drive.google.com/file/d/1LqvR8ZVusiO8lXpWaXtI2csxxaYK9sli/view?usp=sharing

Streepjes op je foto en een perfecte pooluitlijning zijn in tegenspraak met elkaar.
Ofwel je pooluitlijning is niet goed of je tracksnelheid is niet goed. Controleer eens visueel of de pooluitlijning goed is. Dat kan je doen door een ster te centreren en 15 tot 20 minuten later te kijken waar de ster dan staat. Zonder correcties mag dat in O-W richting een beetje afwijken ( door de periodieke fout) maar als je in dec richting moet corrigeren is je pooluitlijning niet goed.
In welke richting drift de ster tijdens het fotograferen? Ook dat geeft informatie wat er niet goed is. Als er drift in N-Z is is het de pooluitlijning. Is het in O-W is er iets mis met de tracking.
Nog even een extra vraag, je voert toch geen aligneerprocedure uit want dat kan erg verkeerd gaan. Als dat wel eens gebeurt is moet je eerst een 1 steralignering doen om de zaak weer clean te krijgen.

Laatst bewerkt:

hugo52

Mercurius
De Polemaster doet het goed maar de beperking zit in de preciesie ervan en je geduld.
Afhankelijk waar ik een compromies sluit krijg je een streepje in een bepaalde richting, erg klein maar hij zit er wel.
60 seconden is bij mij haalbaar, verder niet.
Je ziet het alleen bij de allerkleinste sterren.

Als je montering al zo goed loopt is het werken met autoguiding heel gemakkelijk. Zo haal ik hele nauwkeurige guiding met een kleine guidescoop zoals je hier kunt zien.
Ik heb de guidscope een eigen plaats op de montering gegeven zodat ik steeds dezelfde instelling gebruikt ongeacht welke ota wordt toegepast. Welke ota ik ook gebruik ( van 200mm brandpunt tot primefocus C9,25) zijn de instellingen van PHD2 steeds gelijk met daarbij het voordeel dat je een groot aantal sterren heb om uit te kiezen voor de guiding. De praktijk is dat ik mijn object in beeld breng en dan PHD2 opstart en zonder gedoe ommiddelijk na het kiezen van een ster aan het werk zet.

hugo52

Mercurius
Met mijn C11 (F10) heb ik OAG, nooit een mislukt frame.
Met een F5 dacht ik zonder guiding te kunnen....

hugo52

Mercurius
NGC7000
Toch nog een leuk plaatje geworden 276 subs over 2 dagen 60 dseconden en gain 90 .
De kleuren zijn wel wat extreem geworden.
Bresser AR152S F5 ASI071 CEM60.masterLight_BIN-1_EXPOSURE-60.00s_FILTER-NoFilter_RGB_onlyw_ps_crop2.jpg

Bovenaan Onderaan