• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Sterren Kijken In De Stad nu op Youtube

Over late adopters gesproken.... Maar ik heb nu voor Sterren Kijken In De Stad een youtube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCH4...AqWAEnVAJf8Cow

Ik maak op dit kanaal geen reclame voor Sterren Kijken In De Stad, maar er staan filmpjes over de vaardigheden die mensen bij mij meekrijgen (zodat ze die informatie thuis nog eens terug kunnen kijken) en wat meer algemene informatie over sterren kijken als hobby.
Het is een work in progress, maar ik hoop er geleidelijk ook wat meer "human interest" content rondom sterren kijken als hobby te plaatsen.

Ik zou het leuk vinden als jullie eens zouden kijken en feedback is zeer welkom!

Dank!

Laatst bewerkt:
Mijn complimenten. Je hebt duidelijk vergevorderde didactische vaardigheden, en bijvoorbeeld de drift alignment is me nu voor het eerst duidelijk - vooral doordat ik dankzij jouw filmpje er maar eens in ben gaan verdiepen. Fijn ook dat het in het Nederlands is. Kwa videokwaliteit: meer licht en een opspeldmicrofoon zullen de beeld- en geluidskwaliteit aanmerkelijk vergroten.

Mijn complimenten. Je hebt duidelijk vergevorderde didactische vaardigheden, en bijvoorbeeld de drift alignment is me nu voor het eerst duidelijk - vooral doordat ik dankzij jouw filmpje er maar eens in ben gaan verdiepen. Fijn ook dat het in het Nederlands is. Kwa videokwaliteit: meer licht en een opspeldmicrofoon zullen de beeld- en geluidskwaliteit aanmerkelijk vergroten.

Dank voor het compliment!

Zodra ik weer wat “astro-budget” heb, staat een betere microfoon idd boven aan het lijstje. Licht is lastiger... ik mis helaas een goede plek met natuurlijk licht. Maar dat is stap 2.

Aquarii

Quaoar
Leuk Youtube-kanaal :betweter: Helder en informatief, zeker het stukje over de oculairs vond ik erg leerzaam:yes

Mvg

SereN

Pluto
Nu moet ik bestaande filmpjes nog in het Engels gaan doen ook..

Een tussenoplossing die wat sneller kan gaan: de bestaande filmpjes voorzien van Engelse ondertitels? Een 'native' Engelstalige is niet gewend ondertitels te lezen, maar de meeste anderstaligen wel.
Het zou zo maar eens kunnen dat Youtube een functie heeft om automatisch Nederlandse ondertitels te genereren (spraakherkenning), die je dan automatisch kunt laten omzetten naar andere talen (a la google translate). Even nakijken is dan wel verstandig...

Een tussenoplossing die wat sneller kan gaan: de bestaande filmpjes voorzien van Engelse ondertitels? Een 'native' Engelstalige is niet gewend ondertitels te lezen, maar de meeste anderstaligen wel.
Het zou zo maar eens kunnen dat Youtube een functie heeft om automatisch Nederlandse ondertitels te genereren (spraakherkenning), die je dan automatisch kunt laten omzetten naar andere talen (a la google translate). Even nakijken is dan wel verstandig...

Dank je, ik had zoiets gezien, maar het was me nog niet helemaal duidelijk hoe het werkt. Ik zal er eens een Youtube filmpje over bekijken :p

John Baars

Moderator
De suggesties van Barnieman in post 3 vind ik uitstekend. Licht moet echter op de eerste plaats komen en niet stap 2 zijn. Google eens op filmlampen. Het zal je meevallen.

Neo

Donateur
Een heldere instructie heeft weinig woorden nodig. :goedgedaan
Het ontspannen muziekje in de NL versie past er goed bij.

schoenmaker

Didymos
Complimenten. Ik ben ook een beetje aan het spelen met YouTube en wil er wel eens wat vaker wat uploaden.

Grootste uitdaging voor mij is het momentum aan te houden en te blijven produceren. Perfectionisme en tijdgebrek spelen mij parten. Om van de schaamte voor je eigen aanblik maar te zwijgen... ;-)

Een tweede filmpje staat al klaar. Dit keer echter zonder mijn stem/beeltenis.

Complimenten. Ik ben ook een beetje aan het spelen met YouTube en wil er wel eens wat vaker wat uploaden.

Grootste uitdaging voor mij is het momentum aan te houden en te blijven produceren. Perfectionisme en tijdgebrek spelen mij parten. Om van de schaamte voor je eigen aanblik maar te zwijgen... ;-)

Een tweede filmpje staat al klaar. Dit keer echter zonder mijn stem/beeltenis.

Leuk! Duidelijk. Een tip: aan het begin, kijk echt goed in de lens. Nu zit je daar net naast te kijken.

En wat betreft je “productie”, het gaat er vooral om dat je het leuk vindt wat je te vertellen hebt en dat je het vertelt. Dat trekt vanzelf het juiste publiek! Maar dat duurt even.

Over Siril; wat vind je van de “photometric color correction” en de “background subtraction” functies?

schoenmaker

Didymos
Haha. Ja van dat in de lens kijken zag ik ook. Maar om het nu nog eens opnieuw te doen (was al take 4). Ik filmde met mijn telefoon en ik keek naar het scherm ipv de lens...

Siril is echt cool inderdaad. De Photometric Color Correction is heel gaaf, maar voor narrowband (ook L-eNhance of L-eXtreme - wat ik voornamelijk gebruik) niet geschikt.

Ik ben met een nieuwe video bezig met Siril in de hoofdrol.

Bovenaan Onderaan