Stellarium, APT,...

Marcusi

Donateur
Beste mensen,
ik zou graag overschakelen van de handbediening (Synscan) naar PC-bediening, via EQMOD en de "aangepaste" kabel tss montering en USB input PC .
Voor de bediening van mijn camera gebruik ik APT .
Via de GOTO van APT kan ik dan de montering naar mijn object kan laten slewen.
(Daarna wil ik dan platesolving toevoegen aan APT)

Zie ik het goed dat ik geen extra programma's nodig heb om dit te laten werken (zoals Stellarium)?

Dank !

thex

Black hole
Voor guiding heb je PHD2 nodig (bv ook voor dithering). Stellarium is een mooie extra optie. Platesolving komt later begrijp ik. APT integreert met een aantal veel gebruikte programma's.

Marcusi

Donateur
Inderdaad PHD2 gebruik ik.
Maar ik heb het niet vernoemd omdat het gebruik geen verschil maakt t.o.v. handbediening of PC ( buiten de instelling On Camera te wijzigen aar EQMOD ASCOM HEQ5/6 )
Als mijn kabel binnen is kan ik de eerste stap uittesten.
Dan platesolving en zoals je vernoemd ; dittering is blijkbaar ook interessant.
Stellarium gebruik ik nu vooral tijdens de voorbereiding ... later eens kijken wat het te bieden heeft voor besturing van de montering.
Ik denk dat ik er een beetje zicht begin op te krijgen...dank voor de hulp.

Marcusi

Donateur
Het heeft even gewerkt...
De kabel voor de verbinding tss laptop en eq6 is binnen (PesausAstro EQDIR USB Stick for EQMOD ...een hele mond vol. )
En jawel ik kan de montering bedienen met de pijltjes van het EQMOD bedieningsscherm, zelfs parkeren lukt.
Ik dacht ; "mijn gesternte staat in een goede positie ", dus waarom ook niet de telescoop configureren in Stellarium. Zonder succes.
Maar wat mij meer frustreert is dat de de bediening met EQMOD ook niet meer lukt:" Verbindingsfout. Poort niet beschikbaar".
Alles nog eens overlopen , de instellingen zijn zoals eerst ingebracht en toch...
Zou iemand een idee hebben?

Bijlagen

• Schermopname (288).png
    Schermopname (288).png
    284,7 KB · Weergaven: 15

thex

Black hole
Een seriele poort kan maar 1 aangesloten programma verdragen. Dus moet je Stellarium an gebruik weer uitzetten (dus de telescope verbinding in stellarium op "niet verbonden" zetten).

Marcusi

Donateur
"Niet verbonden" - Stellarium uitschakelen - laptop heropstarten - kabel in /uit - nachtje over slapen ...geen verandering.
Ik het zo het gevoel dat er iets kapot gegaan is...?

Bijlagen

• Schermopname (289).png
    Schermopname (289).png
    1,4 MB · Weergaven: 11

Marcusi

Donateur
Eureka! Ik heb nog eens in EQMOD verschillende poorten ingevuld en com6 was bingo.
Alhoewel ik 99.9% zeker was dat het eerder gewerkt heeft met com3 en ik heb nog een iEQ30 en die werkt ook op com3 (zonet nog getest).
Computers...ze blijven mij verbazen.
Ook via Stellarium komt er beweging in de montering...nu nog leren hoe en wat.
Stap per stap richting de grote sprong voorwaarts (voor mij toch :geek:)

• Leuk
Waarderingen: Rudy

JBWS

Quaoar
Gebruik ook telkens de zelfde usb ingang op je laptop.
Ik had ze op een gegeven moment allemaal gemerkt welke kabel waar in zat als het allemaal werkte. Dit kan veel frustratie voorkomen.
Voor de rest is het besturen erg simpel. Begin aub zo snel mogelijk met platesolven. Dit scheelt heeeeel veel tijd.
Het is alleen maar polaralignment doen (deed ik met een polemaster) daarna in APT goto naar een ster en dan platesolven. PHD2 even aanzetten. Binnen 10 minuten was hij aan het foto's maken.
Geweldig.

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Bovenaan Onderaan