stel dat je veel geld zou hebben......

skyfan

over de datum
Re: stel dat je veel geld zou hebben......

Een 127ed triplet apo refractor , ca 1500, een HEQ5Pro, ca 1000 euro, een goed 40 mm widefield oculair, ca 200 euro, Naglers 17, 12 en 7 mm, samen ca 900 euro, een goedkope binoviewer, 2 zeiss 15 mm a 35 euro, een corrector van 1,9x en een van 1,6x, een goede 2,5x barlow en een 2x barlow , een UHC filter en een OIII filter.
Dan ben je al dik aan je 4000 euro. De genoemde oculairen zijn genoeg te koop op de tweedehandsmarkt.
Voordelen: geen afkoelgedoe, geen beslaan van lenzen, geen gedoe met collimeren, meteen kijken, vlijmscherpe beelden, hoog contrast, je zit op het platteland dus je komt behoorlijk diep, voor je al die objecten hebt gezien ben je jaren verder als je af en toe kunt kijken, en voor die arps kun je dan altijd nog een grote dobson kopen.
En je kunt altijd van maan en planeten genieten, ook bij slechte seeing.

patrickduis

Moderator

Ik zou een OO 250mm Newton kopen op een Losmandy GM11 (voor het astrofotografische werk). Daarnaast nog een XT12i voor het snelle deepsky opzoekwerk en nog een Obsession 16" Dob voor het echte deepsky werk.

patrickduis

Moderator

Ik zou in dat geval een EQ6pro met daarop een OO 250mm F5 Newton kopen. Daarnaast zou ik nog een XT12i kopen voor het snelle deepsky observatiewerk.

Steem

Donateur

O wacht! Ik dacht dat het om één kijker moest gaan, maar het mogen er dus ook twee zijn? Dat is zelfs beter, want dan kun je de heldere nachten dubbel gebruiken (en zo gelukmakend voorkomend zijn die niet).

Dan zou ik voor een Vixen GP-D2 gaan met een 80mm ED er op, zonder GOTO en een XT12i (object locator) dobson wat patrickduis voor mij ook al aangeeft. Mag trouwens ook een XT10i zijn als 12" te groot is. Maar dat fungeert ideaal als lichtemmer met alle gemakken van dien; fijne kijkhoogtes, altijd een fijne locatie van het oculair, makkelijk in gebruik en heel makkelijk op te zetten (en met object locator, nagenoeg goto). De GP-D2 is dan een wat gewichtiger fotomontering (tot 10kg fotografisch) en kan later desnoods uitgebreid worden met wat je maar wil. Je kan rustig beginnen met een leuke 80mm ED kijker en later is zelfs een 200mm f/4.5 newton (OO UK) niet te gek voor die montering. Autoguiden zou je dan kunnen doen met een off-axis guider in de oculairhouder of met een volgkijker als je het bij een 80mm ED houdt. De 80mm is ook weer verwisselbaar voor een 100mm of een wat duurdere 80mm als je smaak veranderd. Mij lijkt de GP-D2 een ideal platform voor fotografie.

Ja, dat lijkt me uitstekend. Sowieso moet je niet beginnen met lange brandpunten voor astrofotografie en eigenlijk is een 250mm ook wat lomp als je begint. En voor visueel een dobson er naast. Ook allemaal erg geschikt om langzaam uit te breiden als de wens daar naar is zonder echte compromissen te sluiten in het begin.

Ik volg mijn post met steeds meer interesse! Heerlijk om jullie te zien discussieren hierover! :yesyesyes:

Nu wil ik het nog wel een stapje verder brengen: Stel nou da ik geen fotografie wil doen? (Of wil je dat uiteindelijk toch? :twisted: ).

De transportabiliteit is geen heel grote factor. Ik kan hem in mijn garage zetten en dan hoef ik hem alleen 4 meter te verplaatsen naar buiten.....

Steem

Donateur

Dan gewoon alleen de XT12i. Dan heb je 30cm opening en dat is al meer dan gemiddeld voor Nederlandse begrippen. Het is dan ook een flinke spiegel! Daar kun je dan een paar hele mooie breedveld oculairs bij halen zoals de Hyperions, Vixen LVW's of wellicht iets extremers; een Ethos? Kortom, je houdt meer geld over om wat leuks te doen, en dan hou je nóg geld over (tenzij je de hele Ethos familie haalt natuurlijk). Kun je mooi apart zetten voor als je er toch fotografie naast wil doen.

Sowieso gezien je geen bezwaar hebt tegen twee kijkers zou ik echt voor een aparte dobson gaan voor visueel, en een kleinere ED/Apo voor fotografie.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn

frankhermens zei:
Ik volg mijn post met steeds meer interesse! Heerlijk om jullie te zien discussieren hierover! :yesyesyes:

Nu wil ik het nog wel een stapje verder brengen: Stel nou da ik geen fotografie wil doen? (Of wil je dat uiteindelijk toch? :twisted: ).

De transportabiliteit is geen heel grote factor. Ik kan hem in mijn garage zetten en dan hoef ik hem alleen 4 meter te verplaatsen naar buiten.....

Een GSO 16" Dob plus ofwel platform en DSC ofwel StellarCat/Argonavis heb je al voor minder dan €4000. Persoonlijk zou ik eigenlijk aan Scorpio vragen of-ie daar een telescoop plus platform rond een GSO-spiegelsetje voor wilt bouwen...

Flatsix

Aarde

Of ik wordt gek of TS wordt gek: Bij TS staat de C9CAM (C9.25 ADV-GT, dus inclusief GOTO-montering en statief) te koop voor 1644 euro terwijl de losse OTA 1790 euro kost! Volgens mij vergissen ze zich een 1000 euro bij de eerste. Kan haast niet kloppen.

Hoe dan ook, als je een allround opstelling wilt zou ik deze zeker in je overweging meenemen, om de volgende redenen:

- ADV-GT is goedkoper dan CPC
- ADV-GT is parallactisch dus geen verdraaiing van beeld tijdens fotografie (CPC is azimutaal en heeft dat wel).
- C9.25 op ADV-GT moet qua fotografie nog net kunnen, C11 wordt te zwaar.
- het totale gewicht is met 36 kg nog in één keer te verplaatsen, met C11 is al weer 6 kg zwaarder.
- de C9.25 koelt sneller af dan een grotere SCT.
- de meeste tijd laat de seeing hier toch geen grotere kijker dan C9.25 toe.
- vlakker beeldveld dan andere SCT's.

Ik geef toe, ik ben bevooroordeeld omdat ik er zelf één heb, maar ik ben er wel zeer content mee.

Let wel, er zijn betere monteringen maar de prijs-prestatieverhouding gaat dan snel naar beneden.

Caspar

Meteoriet

Die prijs kan heel goed kloppen. Ik heb afgelopen zaterdag bij Robtics een C9,25 besteld :yesyesyes: . Is maar een fractie duurder ( maar wel gemakkelijker met garantie, denk ik ). Is een speciale aanbieding van Celestron.

Flatsix

Aarde

Dan is het een regelrechte prijsknaller voor zo'n prachtding. Ik heb twee jaar geleden 1100 euro meer betaald. Ga je volgens mij veel plezier aan beleven. :D

Of je komt bij mij een C11 op een CGE ophalen. Hou je nog veel geld over ook............

Skyheerlen

Moderator

Een C11 op een CGE? Dat is een CGE1100 - en dat is ook heel erg mooi!

Bovenaan Onderaan