Stekpic

Josan

Mimas
Naar aanleiding van het idee een soort van gestandaardiseerde foto van je "donkere" waarneemplek te maken en die te kunnen vergelijken met foto's van andere hun "donkere" waarneemplek gemaakt met dezelfde camerainstellingen, is het misschien de moeite waard om met elkaar een experimentje te doen en zo die standaardinstellingen te bepalen en te kijken of het idee uberhaupt haalbaar is.

Vraag 1
Is het uberhaupt mogelijk met twee verschillende camera's, met dezelfde instellingen, van dezelfde waarneemplek een vergelijkbare foto te maken die iets over de donkerte van die waarneemplek zegt? De verschillen tussen camera's zouden al te groot kunnen zijn om vergelijkbare plaatjes te kunnen schieten.
Vraag 2
Hoe oogt het verschil tussen een heldere, donkere nacht en een bewolkte nacht op 1 plek, met dezelfde camera, met dezelfde instellingen?

Als bij vraag 1 blijjkt dat de verschillen te groot zijn en bij vraag 2 dat de verschillen te klein zijn, dan kunnen we stoppen. Dus hier de oproep.
Voor vraag 1. Heb je twee camera's die volledig handmatig in te stellen zijn, maak dan eens op dezelfde avond met beide een foto, met dezelfde instellingen. Zoek even uit wat die instellingen zijn. De meeste camara's die handmatig in te stellen zijn, zijn wel in te stellen op sluitertijden van 1-2 seconden, diafragma 2.8-4 en 800-1600 ISO. Het zou handig zijn als het met die instellingen kan, want dan kunnen meer mensen met dit experimentje meedoen. Exotische ISO's, sluitertijden en diafragma's verkleinen die kans. Kijk maar wat er uit komt. Belangrijk is hier of er vergelijkbare plaatjes uit beide camera's komen.
Voor vraag 2. Heb je voor jouw waarneemplek bij donkere hemel en helder weer werkbare camerainstellingen te pakken, maak dan op een andere avond, met bewolking ook een foto, met dezelfde instellingen. Aanname is hier dat bij bewolking de lichtvervuiling die terugvalt op je waarneemplek hoger is en de foto helderder zal zijn. Hoeveel helderder is natuurlijk de vraag. Dit kan een indicatie opleveren van het verschil tussen een donkere plek en een wat meer lichtvervuilde plek.

Verder:
  • Camera op volledige handbediening natuurlijk.
  • Geen flits natuurlijk.
  • Statief natuurlijk.
  • Je waarneemplek fotograferen, niet de lucht.
  • Geen felle, overstalende lampen in beeld.
  • Astronomich donker.

Succes met experimenteren. Ik zie de foto's wel komen. :)

• Leuk
Waarderingen: nop
Ik heb net wat experimenten uitgevoerd met een spiegelreflexcamera en standaardzoomlens.
Op de lensvatting staat 1:3.5-5.6.
In de praktijk is F4 alleen haalbaar in de groothoekstand (<35 mm).
Bij de klassieke standaard-brandpuntsafstand van 50 mm is de grootste opening F5.6.
Dat beperkt dus de mogelijkheden voor fotografen die geen lichtsterke lens hebben.
Bij het gebruik van groothoeklenzen kun je meer lichtafval in de beeldhoeken krijgen.

Het verschil tussen 1 en 2 seconden is nogal groot.
Bij 1 seconde, F5.6 en 800 ISO is het resultaat donkerker dan ik verwachtte, terwijl ik niet in een echt donker gebied woon, om het maar voorzichtig uit te drukken.

Kassen in de buurt zijn een groot deel van de nacht verlicht, maar meestal is dat licht zwakker tussen 20.00 en 22.00 uur.
Er schijnen ook gemeenten te zijn die lantaarnpalen op bepaalde tijden dimmen.

Verder kan ik kiezen uit een zwarte of witte stoel. Die witte stoel reflecteert meer lichtvervuiling :).

Om de resultaten vergelijkbaar te maken, denk ik dat nog wat meer standaardisatie nodig is.

Mijn voorstel:
  • 800 ISO
  • 2 seconden belichten
  • brandpuntsafstand ongeveer 50 mm
  • camera op statief zetten
  • geen witte voorwerpen in beeld
  • als de lichtvervuiling varieert in de loop van de nacht, maak dan foto's op meerdere tijdstippen
  • ISO-waarde, belichtingstijd, F-waarde en brandpuntsafstand noemen bij de foto
  • niet stacken of stretchen
  • geen beeldbewerking toepassen, behalve het verkleinen van de foto tot ....(?) bij ....(?) pixels.
Misschien vergeet ik nog wat.

Josan

Mimas
Zodra ik thuis weer wat geinstalleerd ben, zal ik ook eens wat gaan experimenteren. Nuttige toevoegingen Fabricius!

Bovenaan Onderaan