starten met astrofotografie : gebruik camera

jeanpierre

keep it simple
Onlangs deed ik een oproep tot samenwerking voor projecten . Dienstig voor scholen of wat dan ook . Je hebt rappe mensen , hele rappe en je hebt dan Theo Mulder van Sterrenwacht Orion Bovenkarspel . Die stuurde mij een hele mooie presentatie door over het gebruik van een camera . Wat je met een DSLR makkelijk kan doen . Ik vind dit alvast heel waardevol en wil dit graag (uiteraard met zijn uitdrukkelijke toestemming) delen op het forum . Vragen kunnen worden gericht aan
volkssterrenwachtorion(at)gmail.com.
Ik heb het grote bestand in drie stukken verdeeld om hier te plaatsen .

Bekijk bijlage camera Theo Mulder 1.pdf

Bekijk bijlage camera Theo Mulder 2 pdf.compressed.pdf

Bekijk bijlage camera Theo Mulder 3 pdf..compressed.pdf

En de bijhorende uitleg van de fotobewerking van dezefde auteur, eveneens in 2 stukken

Bekijk bijlage Uitleg samen voegen foto in lagen in Adobe-1.pdf a.pdf

Bekijk bijlage Uitleg samen voegen foto in lagen in Adobe-1.pdf b.pdf

En een eerste resultaat staat al op hun website :http://www.volkssterrenwachtorion.nl/leesmeer/2015/foto's_zon_ en_maan.htm

En waarom ik dit persoonlijk zo waardevol vind : Ik streefde en vroeg naar samenwerking met verenigingen. En dat is nu eens wat wij NIET hebben en dat wij mogen gebruiken. SUPER !
Dat is dan een begin van echte samenwerking : een wisselwerking tussen verenigingen en groepen, géén éénrichtingsverkeer. Voelt erg goed...

Laatst bewerkt door een moderator:

Nils

Donateur
Hey JeanPierre, zat te browsen en vond dit. Prachtig, ik heb nl een Canon Rebel# Ti = canon 600D. Hier kan ik wat mee als ik metb astrofotografie zou willen beginnen. Zo zie je maar, zelfs na 3 jaar blijft zo'n artikel geweldig bruikbaar. Dank dank dank.:zon::):goedgedaan

Michel schmidt

Meteoriet
Onlangs deed ik een oproep tot samenwerking voor projecten . Dienstig voor scholen of wat dan ook . Je hebt rappe mensen , hele rappe en je hebt dan Theo Mulder van Sterrenwacht Orion Bovenkarspel . Die stuurde mij een hele mooie presentatie door over het gebruik van een camera . Wat je met een DSLR makkelijk kan doen . Ik vind dit alvast heel waardevol en wil dit graag (uiteraard met zijn uitdrukkelijke toestemming) delen op het forum . Vragen kunnen worden gericht aan
volkssterrenwachtorion(at)gmail.com.
Ik heb het grote bestand in drie stukken verdeeld om hier te plaatsen .

Bekijk bijlage 1109554

Bekijk bijlage 1109555

Bekijk bijlage 1109556

En de bijhorende uitleg van de fotobewerking van dezefde auteur, eveneens in 2 stukken

Bekijk bijlage 1109557

Bekijk bijlage 1109558

En een eerste resultaat staat al op hun website :http://www.volkssterrenwachtorion.nl/leesmeer/2015/foto's_zon_ en_maan.htm

En waarom ik dit persoonlijk zo waardevol vind : Ik streefde en vroeg naar samenwerking met verenigingen. En dat is nu eens wat wij NIET hebben en dat wij mogen gebruiken. SUPER !
Dat is dan een begin van echte samenwerking : een wisselwerking tussen verenigingen en groepen, géén éénrichtingsverkeer. Voelt erg goed...
Vraagje? Ik heb een nikon d3100 wil een beetje gaan stoeien met de camera en wat nachtopnamens maken van de sterrenhemel. Ik weet dat het diafragma zo groot mogelijk moet en uiteraard op een statief en ik weet inmiddels ook de sluitertijd berekening, maar welke iso moet ik nemen ?

Via deze link krijg je een degelijke uitleg over allerlei instellingen bij het gebruik van een DSLR. Er worden allerlei verwijzingen gemaakt naar andere sites om tot optimale instellingen te komen (b.v. Meest geschikte ISO waarde, maximale belichtingstijd voor een bepaald type lens). Ik vind de tutorials van Nico Carver heel helder en leerrijk.

warp1

Meteoriet
Hoi, ben vorige zondag ook begonnen met astrofotografie. Ik gebruik hiervoor mijn oude Nikon d3100 met standaardlens. Er was toch 1 foto redelijk gelukt (Orion, Pleiaden, Mars). Keileuk om zelfs dat resultaat te zien. Ondertussen een Skyguider Pro besteld, nieuw 35mm prime lensje en later de Asiair pro set en wellicht een Redcat lens.

Bijlagen

• BF741F38-A5B4-4F26-922B-87CDA68FF6F5.jpeg
    BF741F38-A5B4-4F26-922B-87CDA68FF6F5.jpeg
    24,7 KB · Weergaven: 25
Bovenaan Onderaan