Starparties en Covid-19 / Corona

nop

Norbert
Het forum Starparty's is weer geopend. Graag wijzen we je erop verstandig te zijn als je afspreekt met een groepje in het duister. Houd 1,5m afstand en zorg ervoor dat de groep niet groter is dan 30 personen.
Inmiddels is er bekend dat de kans op besmetting in de buitenlucht klein is en iedereen heeft al vaak een ruimte van minimaal 1,5 meter nodig voor telescopen en accessoires.

Adelaar

Donateur
Ik herinner me dat er laatst in verband met publieksactiviteiten op sterrenwachten nog een vraag was over mogelijke besmetting via het oculair. Weet iemand daar iets meer over? Is dat een risico?

Zo ja, is het dan misschien een optie om op starparties brillen te gaan gebruiken? Zodat je toch door elkaars oculair kunt kijken? Ik denk aan vuurwerkbrillen, laboratoriumbrillen, fietsbrillen met niet-verduisterend glas, etc.

Of zouden oculairs tussendoor te ontsmetten zijn met een ontsmettingsmiddel dat coating-vriendelijk is?

Op de site van het RIVM is te lezen:

"Oppervlakten
Ook lijkt de kans klein dat het nieuwe coronavirus zich verspreidt via pakketjes of oppervlakten (van een deur tot winkelwagen). In het laboratorium is weliswaar aangetoond dat dit kan, maar dat was bij ideale omstandigheden die zelden zullen voorkomen. Het belangrijkste blijft: houd de kans zo klein mogelijk en was regelmatig je handen."

Maar minder geruststellend is:

www.nu.nl/coronavirus/6038828/rivm-...ngskans-door-coronavirus-op-oppervlaktes.html

Tot hier duidelijkheid over komt laat ik niemand aan mijn oculairen zitten.

ArnoM

Donateur
Bij de sterrenwacht hebben we de vraag over gebruik oculairs gesteld aan de GGD en die gaven aan geen risico te zien. We zijn nog wel in dubio wat te doen, evt huishoudfolie over oculair op publieksavonden en die regelmatig vervangen. Maar veiligheidsbrillen enz zou kunnen, maar ik ben zelf al bril dragend en kijk het liefste zonder bril. Of je moet oculairs hebben met een echt groot oog afstand.

Als je iemand anders door jouw oculair laat kijken zal die vaak ook moeten scherpstellen.
Met als gevolg dat je dus ook een besmetting op kunt lopen via de focusknopjes.

Goverman

Donateur
Kun je niet met desinfecterende doekjes werken? Iedereen die wil kijken maakt zelf schoon (of de begeleider doet dat per keer). Voor de evt. coating niet goed natuurlijk. Maar goed, een 25 mm of 10 mm. plossl (of een goedkope zoomer o.i.d.) heeft menig forummer zo veel liggen dat daar ook wel weer een mouw aan te passen is toch?

En het valt mij op dat er ook non-alcoholische desinfect is (doekjes, pompjes e.d.). Misschien is dat minder agressief?

Olivier

Mercurius
Plastiek handschoenen is geen veilige methode. Je raakt je mond of neus aan met de handschoen en je geeft het virus door op alles wat je nadien aanraakt als je besmet bent.

jeanpierre

keep it simple
ikzelf geef voor iedereen wereldwijd met een SSVI telescoop (www.ssvi.be) (91 landen) uitdrukkelijk verbod om starparties met publiek te houden. Wordt voor zover ik kan volgend goed opgevolgd. Wel heb ik gezorgd voor electronische webcams zodat ze toch kunnen streamen indien gewenst. Maar NIET publiek door een telescoop laten kijken. Misschien nog sterker: de 17 winnaars van een telescoop van de huidige IAU-SSVI wedstrijd krijgen hun telescoop die ze gisteren wonnen ten vroegste in oktober toegestuurd. Reden: die zullen dienst doen bij publieke evenementen...

Olivier

Mercurius
Bij de sterrenwacht hebben we de vraag over gebruik oculairs gesteld aan de GGD en die gaven aan geen risico te zien.

Dat is straf. De besmetting oplopen gebeurt ook via ogen. Dus iemand die door het oculair kijkt wanneer de vorige besmet was heeft een risico om zelf besmet te worden. Ik vind dit niet uit, hé. Mijn vrouw is verpleegster en kent de materie zeer goed .

jeanpierre

keep it simple
Besmetting gebeurt ook via ogen. Dus iemand die door het oculair kijkt wanneer de vorige besmet was heeft een risico om zelf besmet te worden .ik vind dit niet uit hé. Mijn vrouw is verpleegster en kent de materie zeer goed .

Volgens virologen die ik raadpleegde is de kans uiterst klein dat je via oogvocht besmet zal raken, maar die is groter met contact met de handen. Die worden dan weer doorgegeven, gaan eventueel naar je gezicht en daar schuilt het gevaar.

Josan

Maan
Ieder alleen maar door zijn eigen kijker kijken lijkt mij het veiligst. Je bepaalt zelf je eigen risico. Dat laat je niet aan anderen over.

Goverman

Donateur
Ieder alleen maar door zijn eigen kijker kijken lijkt mij het veiligst. Je bepaalt zelf je eigen risico. Dat laat je niet aan anderen over.

Tja, dan heeft het niet heel veel zin om naar een star party te gaan... Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook wel van de wat striktere lijn waar het gaat om Corona social distancing. Edoch, een star party heeft toch ook wel als (sub)doel 'outreach': anderen laten zien wat er allemaal gebeurt aan de hemel. Als je dus enerzijds zegt 'star party', maar anderzijds 'neem wel je eigen kijker mee' dan heeft het niet zoveel zin om een star party aan te kondigen.

In die zin is de lijn op dit forum best een verstandige: we verbieden mensen niet af te spreken om samen waar te nemen, maar star parties aankondigen doen we dus maar even niet.

Monk80

Stofdeeltje
Er zijn hier in ZO Brabant al weer een aantal nachten geweest met zeer excellente seeing (340x op Hercules Cluster zonder issues, WOW!), ik had daar graag niet in mn eentje gestaan (dan hadden de muggen ook wat meer keuze) maar de ervaring van de fantastische waarneemplek gedeeld. Ik hoor dan ook graag of er in Brabant al weer mensen zijn die 1,5M geen probleem vinden en wat gezond verstand hebben. Dan kan ik mss eens een keer door iemands Ortho kijken welke ik overweeg aan te schaffen voor de twee grote jongens die in Augustus weer voor ons aan de hemel staan.

Graag zou ik ook eens naar een starparty komen. dit om wat ervaringen te delen en wat wijzer te worden van mensen die meer ervaringen hebben. en eventueel uitleg te krijgen hoe ik dingen beter kan doen.

Ik zou graag ook deelnamen aan een star party. Al is het maar met een paar mensen naar een iets donkere plek (mijn dakterras is erg licht...).

Ik woon in Eindhoven en heb recentelijk een 150mm reflector aangeschaft. Helaas is het vanaf mijn huis is lastig detail in andromeda waar te nemen, dus ik hoop dat een donkere plek uitkomst bied. Verder lijkt het me leuk om met andere amateurs te praten.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn om een donkere / donkerdere plek te vinden, laat het me weten!

ArnoM

Donateur
Ik zou graag ook deelnamen aan een star party. Al is het maar met een paar mensen naar een iets donkere plek (mijn dakterras is erg licht...).

Ik woon in Eindhoven en heb recentelijk een 150mm reflector aangeschaft. Helaas is het vanaf mijn huis is lastig detail in andromeda waar te nemen, dus ik hoop dat een donkere plek uitkomst bied. Verder lijkt het me leuk om met andere amateurs te praten.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn om een donkere / donkerdere plek te vinden, laat het me weten!
Neem eens contact op met sterrenwacht Halley: https://sterrenwachthalley.nl/

Bovenaan Onderaan