Stageprogramma voor Belgische leerlingen derde graad middelbaar onderwijs bij CERN .

jeanpierre

keep it simple
Dit is de eerste keer dat dit voor Belgische leerlingen wordt georganiseerd.
Ikzelf sta in voor de selectie van 14 Nederlandstalige en 1 Duitstalige leerling. Wie scholen/leerlingen kent die in aanmerking kunnen komen; geef maar door!!

Stageprogramma voor Belgische leerlingen derde graad middelbaar onderwijs bij CERN van 24 oktober tot 6 november 2021
In 2021 krijgt België de kans om deel te nemen aan het HSSIP-programma… voor de allereerste keer!
Als je een leerling bent met belangstelling voor wetenschap (natuurkunde en technologie in het bijzonder) en je je twee weken lang wil onderdompelen in een gerenommeerde internationale omgeving, dan nodigen wij je uit om te solliciteren. Een unieke kans om ingewijd te worden in de fascinerende wereld van de deeltjesfysica, een baanbrekend onderzoeksdomein waarin België een belangrijke plaats inneemt. Er zijn 24 plaatsen voor Belgische deelnemers, verdeeld over leerlingen uit de 3 taalgemeenschappen van het land. De plaatsen zullen worden toegewezen aan bijzonder gemotiveerde leerlingen, waarbij erop wordt toegezien dat iedereen (genderneutraal) een kans krijgt.
Alle info: https://indico.cern.ch/event/891526/page/21994-nederlands
Een album van vorige stages: https://myalbum.com/album/UE9VFoUcpZoG

Bijlagen

• CERN-Belgian-HSSIP-Facebook1-NL.PNG
    CERN-Belgian-HSSIP-Facebook1-NL.PNG
    1,7 MB · Weergaven: 5

jeanpierre

keep it simple
Dirk Frimout schreef een quote hiervoor:

"Sterrenkunde kijkt naar de oneindige ruimte. CERN bestudeert de kleinste bouwstenen van ons universum. Beide onderwerpen zijn boeiend en fascinerend. Beiden hebben als doel antwoorden te vinden op elementaire vragen die zo belangrijk zijn voor alle mensen."
Intussen kreeg ik al heel wat vragen en twee inschrijvingen. Maar goed: er is natuurlijk tijd om te registeren tot 1 mei, en we zijn pas een vijftal dagen ver... EN er geldt afstandsonderwijs, waarop zoiets allemaal stroever gaat.

Toch hoop ik in totaal op minstens 100 inzendingen. Voor dergelijk uniek evenement moet dit toch haalbaar zijn. Ikzelf sta in voor de selectie van 14 Nederlandstalige leerlingen.

Bijlagen

• BE-HSSIP-NL.pdf
    973,1 KB · Weergaven: 2
  • 11_DSC_7362.jpg
    11_DSC_7362.jpg
    634,1 KB · Weergaven: 5
  • 75455b53-2d4a-4e11-bb9a-5df411bf3f13-IMG_20191119_162132504.jpg
    75455b53-2d4a-4e11-bb9a-5df411bf3f13-IMG_20191119_162132504.jpg
    736,3 KB · Weergaven: 5
  • 2013_Francois_Englert.jpg
    2013_Francois_Englert.jpg
    401,3 KB · Weergaven: 5

jeanpierre

keep it simple
Gisterenavond, zaterdag om 23:59 sloten we de sollicitaties af. De allerlaatste kwam binnen om 23:58...
Totaal aantal voor de drie taalgebieden staat op 583 met 252 scholen. Daarvan zijn er 431 sollicitaties uit 185 scholen uit Vlaanderen!
CERN meldt dat dit een absoluut record is. Duitsland haalde ooit iets meer dan 600 aanmeldingen, maar die hebben ook 81 miljoen inwoners.

Hoe een registratieformulier er uitziet: een motivatieschrijven max 200 woorden, een filmpje van 3 minuten, en één of meerdere aanbevelingen van leerkracht(en), plus meestal nog een woordje van de directeur.
Finaal kunnen er 24 leerlingen mee naar CERN voor een stage van twee weken. 14 daarvan zullen Vlaamse leerlingen zijn. Dat is één selecteren op 30....
Als ik alle registraties doorneem (wat ik ook zal doen) en ik trek er 10 minuten/stuk voor uit, dan heb ik 4310 minuten nodig. Ik wil de klus klaren op 10 dagen tijd. Iets meer dan 8 uur per dag. Moet lukken! In blokken van anderhalf uur bvb...

Nooit gedacht dat dit zoveel succes zou hebben!

Bovenaan Onderaan