Gebruik je dan wel de normale visuele AAVSO-vergelijkingssterren (dus niet die voor de ccd-camera's e.d.)?
Ja, maar wel met de kanttekening dat de zogenaamde "visuele" magnituden op moderne AAVSO-kaarten eigenlijk geen echte visuele magnituden zijn. Het zijn V-magnituden, gemeten met CCD-camera's met filter en daarna afgerond op 1 decimaal.
De weggelaten decimalen zijn terug te vinden door in de Variable Star Plotter te klikken op Photometry.
Voorbeeld.
Ik gebruikte in de afgelopen weken o.a. deze vergelijkingssterren:
Label 108 = 10.831V (TASS-IV catalogus), kleurindex B-V=0,080;
Label 109 = 10.898V (SRO), kleurindex B-V= 0,553.
In theorie is het magnitudenverschil te klein om opgemerkt te worden door een visuele waarnemer.
Maar - zonder deze cijfers te kennen - zag ik toch een klein helderheidsverschil.
Dit kan meerdere oorzaken hebben: 1. fout van de waarnemer, 2. magnituden komen uit verschillende catalogi (inhomogeniteit) en 3. oog heeft andere kleurgevoeligheid dan camera.
De ster met label 109 staat ook in de TASS-IV catalogus en heeft daar een V-mag van 10,924.
In jarenlange tests was mij al vaker opgevallen dat ik rode sterren zwakker zie dan witte, als ze dezelfde V-mag hebben. Dus de V-mag is niet exact gelijk aan "mijn" mag.
Na kleurcorrectie:
AAVSO-ster met label 108 => zie ik als 10,78 +/-0,07m;
AAVSO-ster met label 109 => zie ik als 10,97 +/-0,07m.
Dit is geen internationaal geaccepteerde methode.