Splinternieuwe БПЦ 7x50, maar toch een tikkie scheel

Genie Hendriks

Donateur
Gisteren kon ik voor €15,- een ZOMZ БПЦ 7x50 kopen die ogenschijnlijk nog nooit gebruikt is. Hij kwam zelfs in de originele doos met het certificaat er nog bij. Maar ondanks de perfecte conditie is hij een ietsiepietsie scheel. Ik zal hem dus moeten collimeren. @John Baars , jij hebt daar al het nodige over geplaatst, zag ik. Daarin ga ik maar eens grasduinen. Mocht je een handige tip hebben voor dit type verrekijker, dan hoor ik die natuurlijk graag.

Bijlagen

• 9A7A61E9-B6AB-4796-96EA-E705A76E67CE.jpeg
    9A7A61E9-B6AB-4796-96EA-E705A76E67CE.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 21
  • A31AD062-E701-4094-920F-A82C01842F56.jpeg
    A31AD062-E701-4094-920F-A82C01842F56.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 20
  • D8575BAB-8541-448B-ACC6-1D9343B2D945.jpeg
    D8575BAB-8541-448B-ACC6-1D9343B2D945.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 17
  • C8760402-B742-445C-A68F-E075A3FE03FF.jpeg
    C8760402-B742-445C-A68F-E075A3FE03FF.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Die Russische verrekijkers worden niet gecollimeerd dmv de prisma's, maar door het draaien van twee a-concentrische ringen rondom het objectief. Fotografeer of noteer altijd de uitgangspositie als je daaraan gaat draaien.

Om een idee te krijgen onderstaande filmpje. LET OP .Deze meneer draait het objectief, dat is niet hetzelfde als het draaien aan die ringen. Het geeft wel een idee hoe het moet. Je kunthet wel eerst op deze eenvoudiger manier proberen. Als je de uitgangspositie maar noteert.

Genie Hendriks

Donateur
Die Russische verrekijkers worden niet gecollimeerd dmv de prisma's, maar door het draaien van twee a-concentrische ringen rondom het objectief. Fotografeer of noteer altijd de uitgangspositie als je daaraan gaat draaien.

Om een idee te krijgen onderstaande filmpje. LET OP .Deze meneer draait het objectief, dat is niet hetzelfde als het draaien aan die ringen. Het geeft wel een idee hoe het moet. Je kunthet wel eerst op deze eenvoudiger manier proberen. Als je de uitgangspositie maar noteert.

Dank voor je deskundige reactie, John!

John Baars

Moderator
Met de testopstelling zoals die van @jbrosens ( zie post 4 ) is uiteraard een veel nauwkeuriger collimatie te bereiken. Ook een mooi aanbod!
Astroforum-powerrrr!!

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Over deze uitleg kunnen wel enkele opmerkingen worden gemaakt. Het betreft namelijk de houder van het objectief die een excentische diameter heeft en een tussenring met een excentrisch diameter die samen in de kijkerbehuizing zijn opgenomen. Een foto maakt het een stuk duidelijker.
1654620605195.png
Je ziet hier een 50mm objectief in zijn vatting met de tussenring zonder de houder en een kleiner objetief met tussenring in de houder met daarboven de ring waarmee die vast gezet wordt in die houder. Je ziet hier dat de buitenomtrek van de objectiefvatting excentrische is zoals dat ook geldt voor de tussenring. Als in een collimatiesessie alleen het objectief wordt verdraait heeft dat dus een effect op de colimatie want de lens zal iets verschuiven. Ook als je alleen de tussenring verdraait zal het objectief verschuiven en zo kan door het verdraaien van beiden het objectief op een positie worden gebracht die een juiste collimatie geeft. Als dat bereikt is wordt met de sluitring (hier is alleen de kleine houder afgebeeld). Je hebt dus de lensvatting en daar omheen één tussenring.
Deze mechanische uitvoering van de uitlijning is heel robust omdat bij dit pricipe de prisma's heel degelijk in de kijker kunnen wordt vastgezet. Dat is niet het geval bij kijkers waarbij met een klein schroefje tegen de prisma's worden geduwd. Als je met zo'n klein schroefje de uitlijning van de kijker kunt veranderen geeft heel duidelijkl aan hoe weinig stabiel een dergelijke kijker is. Daarom huldig ik het standpunt dat elke kijker die met prismaschroefjes wordt gecollimeerd nooit de kwalificatie - degelijke kijker- kan krijgen.
Dit standpunt heb ik al een hele tijd geleden hier al een keer naar voren gebracht.

Genie Hendriks

Donateur
Poeh, zover wil ik de eerste keer niet gaan. Het lijkt me een hele toer om die prisma’s weer zuiver in het gareel te krijgen.

Bovenaan Onderaan