Spelen met verse data van Cassini

oetie

Arphark
Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen dus ik doe het maar hier. Het zijn natuurlijk niet mijn eigen opnamen.

Cassini is aan zijn laatste rondjes Saturnus bezig en zet iedere keer de gemaakte foto's online. Op Twitter zie ik af en toe door amateurs gemaakte bewerkingen van die foto's langskomen en ik heb het zelf ook maar eens uitgeprobeerd. Het is niet zo moeilijk, alleen is het even uitzoeken welke files je wilt hebben. Het is natuurlijk een wetenschapsmissie dus in sommige gevallen zijn de foto's niet in R, G en B gemaakt. Als relatieve nieuweling weet ik niet zo goed wat ik daar dan mee aanmoet (maar ik vond wel een lijst van de golflengtes van alle filters dus je kan natuurlijk gewoon een beetje smokkelen en het dan 'false color' noemen :p)

Wat ik in ieder geval alvast heb geleerd is dat BL1 blauw is, RED rood en GRN groen. CL1 en CL2 zijn 'kaal'. En dan heb je nog een stapel andere, speciale filters. Niet alle opnamen zijn geschikt dus je moet wel een beetje zoeken, vooral als je er net mee begint. Hier zijn wat bewerkingen die ik heb gemaakt.

Titan
oeoeoeoeoeoeoeoe.png

Saturnus met ringen
saturnuswoepie.png

De tweede foto is met R,G,V als RGB gemaakt. Ik heb geen idee of dat 'toegestaan' is maar het is wel een leuk plaatje geworden en daar gaat het mij om. Op deze manier kun je dus al heel vroeg "iets" met Cassini data :)

Terug
Bovenaan Onderaan